Hej!
Hus från 1968, platta på mark (20cm)med bara tunn glasullisolering under.
Kalla golv.
Har sett att det görs kantisolering av plattan med rockwool markisolering. Letar beskrivning hur detta görs. Antar att man knackar ren kanten och skivan bara ställs vertikalt mot kanten i höjd med plattan och ned under mark 60cm. Kanske en täckplåt i överkant?
Frågan om det blr vara en horisontell markskiva också?
Kalla golv.
Har sett att det görs kantisolering av plattan med rockwool markisolering. Letar beskrivning hur detta görs. Antar att man knackar ren kanten och skivan bara ställs vertikalt mot kanten i höjd med plattan och ned under mark 60cm. Kanske en täckplåt i överkant?
Rockwoll ska du inte använda under och utomhus i mark. Det blir som ett våtvarmt omslag efter några år. Suger vatten så det blir genomblött och fungerar inte som isolering. Hade det själv en tid för länge sedan, fanns inget annat då 10 X 120. Blev till att gräva upp igen efter ca 20 är och då var de så tunga att dom knappt gick lyfta för hand ( elefantmatta kallades det då ).C cobrarax skrev:
Men var det Rockwool markskiva?J jonaserik skrev:Rockwoll ska du inte använda under och utomhus i mark. Det blir som ett våtvarmt omslag efter några år. Suger vatten så det blir genomblött och fungerar inte som isolering. Hade det själv en tid för länge sedan, fanns inget annat då 10 X 120. Blev till att gräva upp igen efter ca 20 är och då var de så tunga att dom knappt gick lyfta för hand ( elefantmatta kallades det då ).
https://www.rockwool.com/se/produkter-och-konstruktioner/produktoversikt/byggisolering/markskiva/
Ja det går men skulle rekommendera cellplast istället som man putsar på, jag antar att denna nya isolering kommer utanför panelen och då behövs någon form av plåt för att avleda vattnet som regnet påför..
Jag hade även randisolerat ca 600mm ut ifrån grunden för att behålla en så jämn temperatur som möjligt i konstruktionen..
Jag hade även randisolerat ca 600mm ut ifrån grunden för att behålla en så jämn temperatur som möjligt i konstruktionen..
Oavsett Rockwoll eller Glasull som kan anta fukt/väta påslag så kommer dom med tiden att bli blöta. Så inget reklamen talar om. Att som skrivs, då ska dom vara preparerade med någon form oljeprodukt för att avvisa fukt/väta som inte framgår. Jag skulle inte omlinda mitt hus med vårtvarmt omslag.C cobrarax skrev:
Isoleringen är av bottenplatan och marken, alltså under marknivå. Ovanför finns en bit putsad lättbetong och sen fasadtegel.J Jansson69 skrev:Ja det går men skulle rekommendera cellplast istället som man putsar på, jag antar att denna nya isolering kommer utanför panelen och då behövs någon form av plåt för att avleda vattnet som regnet påför..
Går väl i princip att använda Isodrän men de känns lite spröda i sammanhanget. Med Rockwool markskiva tror jag man kan ställa den mot kanten och sen fylla upp med grus så den formar sig efter kanten på plattan, en plåt behövs väl oxå. Kontaktat Rockwool men fick inget svar hur det ska utföras.
Med hårda isoleringsskivor tror jag det blir svårt att få till det
Randisolering läggs runt hela huset lägger med en illustration ifrån Isodränmen du kan ha cellplast eller isodrän, detta kommer att förbättra din grund avsevärt med randisolering. Kolla bara på det utanför grunden på bilden..C cobrarax skrev:Isoleringen är av bottenplatan och marken, alltså under marknivå. Ovanför finns en bit putsad lättbetong och sen fasadtegel.
Går väl i princip att använda Isodrän men de känns lite spröda i sammanhanget. Med Rockwool markskiva tror jag man kan ställa den mot kanten och sen fylla upp med grus så den formar sig efter kanten på plattan, en plåt behövs väl oxå. Kontaktat Rockwool men fick inget svar hur det ska utföras.
Med hårda isoleringsskivor tror jag det blir svårt att få till det
Ok så grunden är så ojämn att cellplast blir svårt?
Vad ska du göra utanpå isoleringen?
Nu har jag grävt ur och rensat kanten på betong.
Under plattan som är 20 cm finns tunn stenull sen nån cm sand och sedan lera. Blött när man gräver fram men torkar upp efterhand.
Tanken är att sätta en isolerskiva mot botten på diket och överkant strax ovan bottenplattan men under marknivå. En kantlist i överkant.
Framförallt är det värmeisolering av bottenplatta/golv som är målet men ska jag tänka diffusionsöppet så att sand och stenullen kan torka?
Så frågan är nu vanlig cellplast eller dräneringsskiva?
Med cellplast behövs ingen duk men är väl helt tät och stänger in fukt.
Under plattan som är 20 cm finns tunn stenull sen nån cm sand och sedan lera. Blött när man gräver fram men torkar upp efterhand.
Tanken är att sätta en isolerskiva mot botten på diket och överkant strax ovan bottenplattan men under marknivå. En kantlist i överkant.
Framförallt är det värmeisolering av bottenplatta/golv som är målet men ska jag tänka diffusionsöppet så att sand och stenullen kan torka?
Så frågan är nu vanlig cellplast eller dräneringsskiva?
Med cellplast behövs ingen duk men är väl helt tät och stänger in fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
C cobrarax skrev:Hej!
Kalla golv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Oisolerad yttervägg i gammalt hus - tips sökes
Isolering -
Bygga isolerat trägolv (på oisolerad betong) och isolerade väggar i gammalt uthus.
Byggmaterial & Byggteknik -
Gammal oisolerad platta
Grund & Markarbeten -
Isolera gammal oisolerad stuga inifrån
Fritidshus -
Kantisolering i gammalt hus
Grund & Markarbeten