Ja alltså, kanterna som förbinder själva hällen med plattorna till själva ugnen, vad är era bästa knep för att få bort tjockt gammalt fett som varit där i säkert 100 år? Räcker det med vatten eller ska man ha medel, vad anser ni?

M
Blötlägg med varmt såpvatten i 10min och skura bort det med t ex diskborste. Räcker inte det kan du lägga på ren såpa och prova igen efter en stund.

Oj, är det så enkelt alltså? Jag måste dock betona att det ser ut som att det har runnit ner sirap där även om det inte är lika trögt som det. Med såpa f.ö., menar du någon särskild sådan? Just nu är jag på jobbet så får ta det senare hursomhelst.

Förressten, finns det något skydd man kan sätta dit eller är det bara vissa ugnsmodeller som har den funktionen?

BirgitS
viblo skrev:
Förressten, finns det något skydd man kan sätta dit eller är det bara vissa ugnsmodeller som har den funktionen?
Hur ser din spis ut?

Om du inte har vanlig såpa hemma pröva med något annat rengöringsmedel först.

BirgitS skrev:
Hur ser din spis ut?

Om du inte har vanlig såpa hemma pröva med något annat rengöringsmedel först.
fettet var över hundra år gammalt så det är troligen nån gammal husqvarna vedspis eller nåt liknande. Eller rättare sagt , det kanske inte ens fanns så moderna spisar då? Kanske var tillagning över öppen eld men då borde ju fettet ha brunnit bort? Måste vara nåt som inte stämmer här?.....:)

A
ta bort överdelen och hitta ännu mera än det du ser (toppen av isberget).

använd spackelspade eller snöskyffel när du väl kommit dit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.