Hej!

Vi ska snart lägga golv i vår källare som har betonggolv och golvvärme. Vi har tänkt lägga ett vinylgolv av typen Pergo Rigid Pad Pro, och blir inte klok på om vi bör ha ångspärr mellan betonggolvet och vinylgolvet. ”Överallt” på internet kan man läsa att man måste ha en ångspärr när man lägger vinylgolv på betonggolv.

Just detta vinylgolv har inbyggt underlag, och i instruktionerna till golvet kan man läsa detta:

”Eftersom Pergo Rigid Pad Pro redan levereras med ett integrerat underlag är ett separat underlag inte tillåtet innan du installerar Pergo Rigid Pad Pro panelerna.”

Tolkar jag detta rätt i att man inte får ha en ångspärr under ett vinylgolv av den här typen?

J
Byggplast emellan kan inte ska golvet..

J Jansson69 skrev:
Byggplast emellan kan inte ska golvet..
Nej, jag håller med, det borde det ju inte kunna göra. Menar du att vi borde lägga byggplast mellan vinylgolvet och betonggolvet alltså?

J
V vrutberg skrev:
Nej, jag håller med, det borde det ju inte kunna göra. Menar du att vi borde lägga byggplast mellan vinylgolvet och betonggolvet alltså?
Jag lägger alltid byggplast på betong även om tillverkaren inte kräver det..

J Jansson69 skrev:
Jag lägger alltid byggplast på betong även om tillverkaren inte kräver det..
Alright, då kör vi nog på det. Det borde ju som sagt inte kunna skada. Men man blir ju lite fundersam när Pergo skriver att det inte är tillåtet med ett separat underlag, men kan får kanske gissa att de menar att man inte får/behöver lägga mellanlägg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.