I vårt nya hus har vi valt att sätta ugnen under hällen som en gammal hederlig spis, men vi är inte så värst nöjda med resultatet som snickaren lämnade. Under bänken vid spishällen är det en flera cm hög glipa innan ugnen börjar, där man ser undersidan av hällen. Det är ett precis lagom stort hål för barnen att stoppa in tex mobilen i, och det vill vi slippa... Snickaren hävdar att värmen (oklart från häll eller ugn)måste ut där och det därför måste se ut så, man kan sätta ett galler men det får vi isåfall fixa själva. Nån som vet? Det är en induktionshäll om det spelar roll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läs i monteringsanvisningen på hällen vad minsta tjocklek det får vara på bänkskivan. Är er tunnare kan man behöva sänka ugnen men det borde gå att lösa snyggare tycker jag.
Hällen vi köpte från Ikea krävde en bänkskiva på minst 38mm.
Hällen vi köpte från Ikea krävde en bänkskiva på minst 38mm.
Oj den har jag aldrig sett, måste snickarna slängt
Nåt liknande denna som saknas?
http://www.siemens-home.bsh-group.c...adcrumb=cookingaccessories#/tab=cms-tabitem-0

http://www.siemens-home.bsh-group.c...adcrumb=cookingaccessories#/tab=cms-tabitem-0

Det måste ju rimligen finnas något Siemens-sätt att dölja denna spruttla utan att täppa igen kylluftflödet, annars tappar jag tron på tyska märken?!
Här finns mont.anvisningen ladda ner den och spara i PDF sedan öppna , då kan du ändra zoom till 200% ocg se måtten , väldigt smått annars
http://eelabstatic.se/Document/Article/112984/faktablad-inbyggnadshallar-siemens-eh651feb1e.pdf
http://eelabstatic.se/Document/Article/112984/faktablad-inbyggnadshallar-siemens-eh651feb1e.pdf
Ja, eller hur! Den här dekorlisten, hittar inget om vad den är till för, men nåt i den stilen tänker jag mig att det skulle va, känns inte som att vi kan vara ensamma om att inte vilja ha det såhär! Känns inte barnsäkert hellerFotografen skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Aj då!
Så här ser det ut i vårt kök, med egeninstallerad ugn och häll från IKEA.
Springan mellan ugn och bänkskiva är ca 6 mm, och syns inte.
Kanske du bara kan limma dit en liten trälist, som fyller ut en del av springan.
Så det blir snyggt och säkert, och du fortfarande har tillräcklig ventilation.
Så här ser det ut i vårt kök, med egeninstallerad ugn och häll från IKEA.
Springan mellan ugn och bänkskiva är ca 6 mm, och syns inte.
Kanske du bara kan limma dit en liten trälist, som fyller ut en del av springan.
Så det blir snyggt och säkert, och du fortfarande har tillräcklig ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror TS har 20mm bänkskiva därav är ugnen nedsänkt ngt... den list som florerar är till för att montera på hyllplan mellan ugn o mikro i högskåp för att få bort den fula vita melaminkanten. Osäker på om BSH fortfarande kräver ”luft in” där längre men likväl tror jag dom behöver 20mm mellan häll o ugn. Som sagt ladda hem monteringsanvisning så ser ni. BSH brukar vilja ha ett hål i ryggen på skåpet så luften kan ta sig ner i sockeln.

