Hej,
Jag har precis laget ett nytt trägolv, 15mm parkett, klicksystem, flytande ovanpå betongplatta.

Tyvärr sviktar kanterna runt om golvet. Det är precis som att de yttersta golvplankorna i längsgående riktning buktar uppåt en aning. Jag har lämnat ca 10mm avstånd till väggen.

Någon som vet vad det kan bero på och hur man kan lösa det?

Mvh,
Mattias

Är du säker på att det är parkettgolvet som buktar uppåt? Det kan ju också vara plattan som buktar nedåt. Annars är det väl bara att pressa ner parketten med en sockel.

Som du skrev i din förra tråd har du ju en ås mitt i rummet som du ha försökt plana ut genom att lägga masonit på båda sidor, om jag förstått det rätt? Masoniten var tydligen lite för tunn och nu ligger hela golvet som en "pilbåge" och strävar efter att svikta upp invid väggarna.

Det bästa sättet är nog som Dr.Sofia säger att pressa ned golvet med golvsocklarna.

Precis som Raceman säger, Dr.Sofia har rätt justera med socklarna. Mvh, JIm ny här

Hej och tack för svaren,

Jo, fast åsen går tvärs över golvet alltså inte jämns med väggen. Där åsen finns så ligger golvet stabilt och fint.

Jag hade också en tanke på att man kunde justera med socklarna, men jag tänkte att det kanske inte var en bra ide att låta golvet pressa mot socklarna. Men det är kanske inga problem. Jag får testa det... :-)

/Mattias

nightzero skrev:
...jag tänkte att det kanske inte var en bra ide att låta golvet pressa mot socklarna.
/Mattias
Handlar det bara om några mm, vilket jag tror det gör, är det inga problem. :)

N nightzero skrev:
Hej och tack för svaren,

Jo, fast åsen går tvärs över golvet alltså inte jämns med väggen. Där åsen finns så ligger golvet stabilt och fint.

Jag hade också en tanke på att man kunde justera med socklarna, men jag tänkte att det kanske inte var en bra ide att låta golvet pressa mot socklarna. Men det är kanske inga problem. Jag får testa det... :)

/Mattias
100 år senare. Hur gick det när du pressade ned kanterna med socklarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.