I mitt nyrenoverade dusch rum är det sticker det kanter upp lite här och var.
Har 30*30 plattor. Beror detta på att man inte ska ha bakfall utan lite fall framåt?
Kan man inte få det slätt fast man har stora plattor?
Tacksam för alla svar!

Kan väl ha att göra med för stora plattor i ett stort fall. Kan bli bökigt att få plattorna jämna då om man måste stoppa under massa fix...

dusch rummet är 12 kvadrat meter. då måste man väl ha ett större fall. om det är så du menar?

min badrum är 25kvm och lagt 60*60, kanterna sticker inte up alls.

Paul-Staffanstorp
Just i duschzonen är det inte lätt med så stora plattor men i övriga utrymmet är det inga problem.

Det kallas för fogsprång och det uppstår när man inte riktigt får plattorna i våg. La 30x60 plattor själv och visst blev det lite fogsprång på några ställen men det kan jag leva med, den som inte vet om det skulle inte ens märka det.

Det krävs mycket noggrannare läggning när man jobbar med större plattor för att undvika fogsprång. Och det ställer högre krav på att underlaget är jämt. Med mindre plattor kan man ljuga bort ojämnheter hela tiden istället.
Därmed tar det också oftast längre tid att sätta stora plattor.

men man måste ju ha lite fall om det skulle bli en läcka.
mitt duschrum ser ut så här:
du kommer in genom dörren, till höger står toaletten och brevid den dubbell vask.
till vänster ca 1 meter från dörren har vi byggt upp en dusch vägg och den går ut ca 140 cm, så bakom dusch väggen
har vi duschen så att man inte kan se den som duschar om man sitter på toastolen :)
enligt den muraren som gjorde detta blir det alltid lite ojämnheter för att det är så stora plattor för att det måste vara lite fall från den sidan där dörren är
så att om det uppkommer en läcka ska vattnet rina in till duschen. Jag frågar igen, är det inte möjligt att få det rakt?

Rent tekniskt är det omöjligt att lägga en plan yta (klinkern) på en cylindrisk (fallet) utan att det blir ngn del som inte får kontakt.
Det finns olika tekniker för att lösa detta som att skära plattorna diagonalt osv men det vanliga är att man inte lägger så stora plattor i fall.
Alla har olika definition av vad som är ok i fogsprång med, beror dessutom på typen av plattor och hur kanten ser ut.

Paul-Staffanstorp
Tossegubbe skrev:
Rent tekniskt är det omöjligt att lägga en plan yta (klinkern) på en cylindrisk (fallet) utan att det blir ngn del som inte får kontakt.
Det finns olika tekniker för att lösa detta som att skära plattorna diagonalt osv men det vanliga är att man inte lägger så stora plattor i fall.
Alla har olika definition av vad som är ok i fogsprång med, beror dessutom på typen av plattor och hur kanten ser ut.
Finns normer för vad som är tillåtet men jag kan inte de utantill faktiskt...

Går dock att hitta i branschreglerna på www.bkr.se

Jodå det finns det men även om man ligger inom normen så kan man uppleva resultatet väldigt olika i en subjektiv bedömning.

Paul-Staffanstorp skrev:
Finns normer för vad som är tillåtet men jag kan inte de utantill faktiskt...

Går dock att hitta i branschreglerna på www.bkr.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.