T
Hej!

Jag har en svagt sluttande tomt där jag tänkt göra en mindre gjuten isolerad platta med kantelement.
Ytan sluttar ca 20 cm på 5m, och plattans överkant ska ligga 10cm över färdig mark på högsta punkten.
Med 300 mm kantelement hamnar då undersida av kantelementen i "marknivå" på lägsta punkten.
Behöver jag pga det köra 400mm kantelement för att få ner dem en bit under marknivå, eller är det ok att undersidan ligger i nivå med färdig mark?
Illustration av en gjuten platta med kantelement på en sluttande mark, med måttangivelserna 100 mm upphöjning, 300 mm kantelement och total bredd 5000 mm.
Illustration av en gjuten platta med kantelement på sluttande tomt, där mått och höjdskillnader visas i genomskärning.

Det där ser lite knepigt ut. Som du ritat lutar marken mot byggnaden på den låga sidan den ska luta ifrån. Om du ska ha träpanel kommer den alldeles för nära marken. Är det inte möjligt att fylla upp lite på nersidan för att inte få så hög sockel.

T
N Nissegandhi skrev:
Det där ser lite knepigt ut. Som du ritat lutar marken mot byggnaden på den låga sidan den ska luta ifrån. Om du ska ha träpanel kommer den alldeles för nära marken. Är det inte möjligt att fylla upp lite på nersidan för att inte få så hög sockel.
Även om jag höjer hela grunden så kommer marken fortfarande luta mot huset, går lixom inte att komma ifrån att marken lutar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.