15 036 läst ·
62 svar
15k läst
62 svar
Kanta virke tidseffektivt
Nu har jag inte läst hela tråden men ett alternativ är väl sänksåg eller cirkelsåg på skena, det kräver visserligen rimligt plant virke men det är lätt skalbart och det är ju en mindre investering än vad en justersåg är. För smalare bitar kan en fixtur dock behövas...
Jag gillar att använda okantat virke av flera olika skäl, inte minst för att jag förhoppningsvis lär mig läsa av och känna virket bättre. Då jag inte har stora maskiner som justersåg eller ens en bandsåg så får jag hitta andra sätt att kanta virket, med sänksåg. Det kanske inte alltid blir så tidseffektivt, men på hobbynivå får man använda det man har. Eftersom denna tråd saknar bilder så kommer här några! 
För riktigt grovt/tungt/långt virke är det kapning och kantning direkt på golvet som gäller:
Hade ingen bild på just kantning, men samma princip med virket upplagt på något stabilt och skenan fasttvingad i virket.
Med mindre tungt virke, men bredare än skenan så åker det upp och fast-tvingas på MFT-bordet - något uppallat för att slippa spår i bordet - och helst hängandes över bordskanterna så att skenan kan fastspännas direkt på virket:
Virke kortare än bordsbredden kan kantas med skenan fastspänd i bordet på vanligt sätt.
Det trickigaste är när skenan är bredare än virket. Jag sätter då fast (den förlängda) skenan i bordets ena ände, med virket under...
...låter virket sticka ut över kanten i andra änden och tvingar fast skenan i virket (virke så smalt att det inte går att tvinga fast skenan i ena änden har jag inte träffat på än
)...
...samt, för att fixera skenan mot virket, sätter tving i andra virkesänden, under skenan:
Dessutom ställer jag sågdjupet en mm ovan bordsytan, för att handsåga det sista. Kanske inte nödvändigt, men här kom säkerheten först, och så slipper jag fler spår i bordet!
Är det okantade virket lagom brett - dvs får plats i planhyveln - kan jag först göra en grovhyvling innan kantning för att jämna till ytan där skenan skall ligga:
Efter kantning riktar jag med handhyvling, så det finns inga krav på att snitten på något sätt skall vara perfekta.
Som sagt, inte det bästa sättet att kanta virket för professionella, men det fungerar för mig med begränsade resurser.
För riktigt grovt/tungt/långt virke är det kapning och kantning direkt på golvet som gäller:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade ingen bild på just kantning, men samma princip med virket upplagt på något stabilt och skenan fasttvingad i virket.
Med mindre tungt virke, men bredare än skenan så åker det upp och fast-tvingas på MFT-bordet - något uppallat för att slippa spår i bordet - och helst hängandes över bordskanterna så att skenan kan fastspännas direkt på virket:
Logga in
Skapa konto
Virke kortare än bordsbredden kan kantas med skenan fastspänd i bordet på vanligt sätt.
Det trickigaste är när skenan är bredare än virket. Jag sätter då fast (den förlängda) skenan i bordets ena ände, med virket under...
Logga in
Skapa konto
...låter virket sticka ut över kanten i andra änden och tvingar fast skenan i virket (virke så smalt att det inte går att tvinga fast skenan i ena änden har jag inte träffat på än
Logga in
Skapa konto
...samt, för att fixera skenan mot virket, sätter tving i andra virkesänden, under skenan:
Logga in
Skapa konto
Dessutom ställer jag sågdjupet en mm ovan bordsytan, för att handsåga det sista. Kanske inte nödvändigt, men här kom säkerheten först, och så slipper jag fler spår i bordet!
Är det okantade virket lagom brett - dvs får plats i planhyveln - kan jag först göra en grovhyvling innan kantning för att jämna till ytan där skenan skall ligga:
Logga in
Skapa konto
Efter kantning riktar jag med handhyvling, så det finns inga krav på att snitten på något sätt skall vara perfekta.
Som sagt, inte det bästa sättet att kanta virket för professionella, men det fungerar för mig med begränsade resurser.
Lyfter denna tråd lite då jag fått hem lite virke som jag inte kommer kunna kanta på normalt vis. Normalt för mig är bandsåg, bordssåg eller sänksåg på skena.
Mitt problem är att varje planka väger ca 120kg. Verkar smått omöjligt att såga denna på någon av de stationära maskinerna och sänksågen tar tyvärr bara drygt 50mm djupt (på skena). Dessa plank är ca 80mm tjocka. Vad är mitt rimligaste alternativ? Har tittat på en Bosch GKS 85G som skulle funka på mina befintliga sänksågsskenor. Men det tar emot en del att lägga 3500kr på en cirkelsåg. Någon som har en bättre och billigare idé?
Mitt problem är att varje planka väger ca 120kg. Verkar smått omöjligt att såga denna på någon av de stationära maskinerna och sänksågen tar tyvärr bara drygt 50mm djupt (på skena). Dessa plank är ca 80mm tjocka. Vad är mitt rimligaste alternativ? Har tittat på en Bosch GKS 85G som skulle funka på mina befintliga sänksågsskenor. Men det tar emot en del att lägga 3500kr på en cirkelsåg. Någon som har en bättre och billigare idé?
Logga in
Skapa konto
Ordentlig fogsvans med klyvtänder och lite träning först. Sen fixar du en jigg så plankan kan stå vertikalt och handhyvlar den med en nr 7 hyvel.
Edit: ja det var redan föreslaget, men delen om hyveln var ny iaf
Edit: ja det var redan föreslaget, men delen om hyveln var ny iaf
Ja, det blir troligen bäst med sänksåg och sedan fogsvans. Ska väl tillägga att det inte handlar om att bara kanta dem utan att dela upp dem i mer normalstora plankor som går att hantera.
Den, eller något liknande, går inte att hyra någonstans då?V vectrex skrev:
Ska du skapa "normalstora" plank och står ut med lite extra "svinn" så skulle det faktiskt gå att först "grovklyva" med motorsåg och sedan "finklyva" med bordssåg/bandsåg.
Motorsåg, varför tänkte jag inte på det. En sådan har jag ju dessutom. Behöver inte ens finklyva, borde räcka med att rita raka streck sedan såga och sedan en sväng över rikthyveln.Alfredo skrev:
Har vid flera tillfällen "skensågat" från två håll och det har gått bra. Är man lite noggrann när man lägger ut skenan är det inte mycket efterbearbetning som behövs. Mindre spill blir det också, en motorsåg lämnar ju ett brett sår 
Hmm, ja men jag har en känsla av att det blir oerhört svårt att det att linjera bra. Dessa plank är ju inte direkt jämna och helt plana efter torkning, men kanske ett alternativ. Som du säger så blir det mycket spill av motorsågen.bygga_bo skrev:
Förstår vad du menar, och visst är det en risk om de är alltför krokiga. Men jag antar att de i varje fall är jämntjocka? Tyckte de såg fina ut på bildenV vectrex skrev:
Om du kör på denna variant så såga ena sidan med fulldjup, och linjera upp från andra sidan utifrån botten på fulldjupssnittet. Då har du i varje fall minimerat risken utifrån förutsättningarna.