15 031 läst ·
62 svar
15k läst
62 svar
Kanta virke tidseffektivt
Här är länken: https://www.blocket.se/kalmar/Kantbank_67548735.htm?ca=23_10&w=3&last=1
Inget för mig, men den hade ju gjort jobbet! Kan man på något vettigt vis klyva mot anhåll på en sådan också? Ser ut att sitta ett litet klyvanhåll?
Funderingarna går vidare...
Inget för mig, men den hade ju gjort jobbet! Kan man på något vettigt vis klyva mot anhåll på en sådan också? Ser ut att sitta ett litet klyvanhåll?
Funderingarna går vidare...
Visst är det så, den är utmärkt för uppgiften med rätt klinga. Hade bara hoppats att någon hade något annat superbra och enkelt tips jag hade missat. Typ hur man använder en gammal gjutjärnsklyv för att kanta på, men de känns inte så smidiga för det. I övrigt är de ju ofta trevliga, små men rejält byggda.bax skrev:
Jag lyfter denna tråden lite då det uppstått tankar och funderingar i samma banor som tråden antyder.
Jag har i nuläget en 10” bordssåg av amerikans typ. Gjutjärnsbord med en bordsbreddare på var sida klingan och ett spår på var sida klingan. Nu har jag för avsikt att uppgradera såg eftersom jag vill ha större justersågningsmöjligheter och är i nuläget relativt begränsad när det kommer till, framför allt, kapsågning.
Har kollat på nyare varianter sågar av europeisk modell med justerbord på vänster sida och även en gammal av modellen Morten Cs315 från gissningsvis 89-91 nånstans.
MEN. Den modellen har ju inga spår i bordet. I dagsläget har jag en släde jag använder vid kantning av virke. Det alternativet är ju borta på en såg utan spår i bordet? Eller finns det något annat smart sätt att lösa det på. Är pga detta mer inriktad i nuläget på en med skjutbord men har och har haft maskiner av Morten förut och har bra erfarenhet av deras kvalité vilket fick mig i de tankarna. Dock vet jag vilka fördelar ett justerbord medför.
Kort och gott. Vad tycker ni? Justerbord som man bör satsa på?
Jag har i nuläget en 10” bordssåg av amerikans typ. Gjutjärnsbord med en bordsbreddare på var sida klingan och ett spår på var sida klingan. Nu har jag för avsikt att uppgradera såg eftersom jag vill ha större justersågningsmöjligheter och är i nuläget relativt begränsad när det kommer till, framför allt, kapsågning.
Har kollat på nyare varianter sågar av europeisk modell med justerbord på vänster sida och även en gammal av modellen Morten Cs315 från gissningsvis 89-91 nånstans.
MEN. Den modellen har ju inga spår i bordet. I dagsläget har jag en släde jag använder vid kantning av virke. Det alternativet är ju borta på en såg utan spår i bordet? Eller finns det något annat smart sätt att lösa det på. Är pga detta mer inriktad i nuläget på en med skjutbord men har och har haft maskiner av Morten förut och har bra erfarenhet av deras kvalité vilket fick mig i de tankarna. Dock vet jag vilka fördelar ett justerbord medför.
Är inte säker på vad du undrar egentligen. Du använder i dagsläget en kapsläde på din bordssåg av amerikansk modell för att kanta virke? Det är väldigt kort virke då i så fall?E ___EM skrev:Jag lyfter denna tråden lite då det uppstått tankar och funderingar i samma banor som tråden antyder.
Skaffar du en såg med justerbord så har du ju inte alls samma behov av spåren i bordet.
Jag använder bandsågen för min bordsågs justerbord har inte så långt slag (om det är rätta ordet). Men har funderat om man kunde göra någon sorts släde så man kunde få det litet rakare än att köra för hand. Kanske mera menat som en idé åt någon annan, jag kommer köra på för hand, jag vill inte ha nån extra jigg som ligger och skräpar.
Precis. Ja det är väldigt begränsat. Går att kanta aningen längre virke också men man når snabbt gränsen där det börjar bli svajigt med släden och därmed ökar också risken enligt min mening.V vectrex skrev:
Ja så är det ju. Men prisbilden på Mortensågen gör att jag börjat fundera kring möjligheterna att kanta på den. Dock såg jag att den bara har en slaglängd på 600mm vilket är aningen litet i vilket fall. Den modernare sågen jag kollat har 1600mm vilket känns betydligt skojigare
Tanken har slagit mig att testa på bandsågen också men har aldrig blivit av. Funkar det bra enligt dig?DennisCA skrev:
Jag använder bandsågen för min bordsågs justerbord har inte så långt slag (om det är rätta ordet). Men har funderat om man kunde göra någon sorts släde så man kunde få det litet rakare än att köra för hand. Kanske mera menat som en idé åt någon annan, jag kommer köra på för hand, jag vill inte ha nån extra jigg som ligger och skräpar.
Jag har funderat på en släde som man helt enkelt trycker mot klyvanslaget. Släden skulle fungera som en falsk kant så man kan klyva på vanligt vis. Den skulle glida lätt på ett ytmatningsbord av melamin.
Betydligt enklare än min numera slopade ide längre upp i tråden.
(Tack Findus för att du fick mig på andra tankar).
Klyvsågen (med 60 cm klinga och 7,5 kW motor) står och väntar på pengar till ny klinga och ny elinstallation så den här iden har jag inte provat ännu.
Jag har alltid kantat på frihand efter snörslå men stora klyvsågen är så pass råstark att det skulle kännas tryggt att ha någon slags styrhjälp.
Betydligt enklare än min numera slopade ide längre upp i tråden.
(Tack Findus för att du fick mig på andra tankar).
Klyvsågen (med 60 cm klinga och 7,5 kW motor) står och väntar på pengar till ny klinga och ny elinstallation så den här iden har jag inte provat ännu.
Jag har alltid kantat på frihand efter snörslå men stora klyvsågen är så pass råstark att det skulle kännas tryggt att ha någon slags styrhjälp.