Hej! Vi har precis köpt hus och har en gammal pool i akut behov av renovering. Vi har börjat tömma poolen och håller på att knacka bort stenplattorna som ramar in poolen, flera av dessa saknades redan och vissa var trasiga så planen är att istället bygga ut pooldäcket så att det är trall fram till poolkanten, här ska vi sedan montera ett pooltak.

Nu är frågan, vad behöver vi göra med kanten innan vi kan lägga trall, bör vi jämna ut den med epoxispackel? Går det att skruva fast regel och trall i det? Det är ca 10 cm mellan betongkanten och nuvarande trädäcket.
 
  • Sliten poolkant med delvis borttagen stenläggning och synlig trädäck. Grönska i bakgrunden, betongskador synliga på poolens insida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedslitna stenplattor kring en gammal poolkant, med ett intilliggande trädäck. Plattornas skick visar behov av renovering och trallen är i trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal poolkant med borttagna stenplattor bredvid trätrall, poolen är tömd och ytan är ojämn och krackelerad, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal poolkant med borttagna stenplattor och ett trädäck intill. Betongytan är ojämn och en del av poolen är synlig i högra delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tom, gammal pool med trasiga stenkanter, omgiven av ett trädäck. Poolens botten är delvis fylld med vatten och alger. Renoveringsbehov syns tydligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Farstatjej90
Jag tycker den där kanten ser rätt äcklig ut så jag hade oavsett försökt få bort allt löst och sen typ spacklat eller gjutit så man får en fin yta innan jag lagt trädäck på. Sen kan du ju ta bort den innersta plankan och avsluta mot poolen på ett snyggare sätt och du behöver ju inte ens skruva i den där kanten utan sista plankan kan ju bara ligga på kanten och vara skruvan i resten av trädäcket.... tror jag! 🤔
 
ny kant sten finns färdiga att köpa inte så smart att ha trä runt kanten sök på pool coping mins inte vad det heter på svenska

sen ska det i en ny pool liner
 
Hej,
Den såg verkligen ut att behöva en del kärlek:) Jag håller på med en ny pool i betong och har luskat i vad som finns att spackla med. Kika på Ardex a46 med tillsats e100. Tveka inte att kontakta Ardex Sverige om du har några frågor. Det gjorde jag och fick ypperlig service trots att jag är privatperson.

Jag tror att det blir mycket billigare och enklare än epoxispackel. Som tidigare påpekats ska allt löst bort.

Hur ska du göra med sen? Liner eller annat?
 
M maria01 skrev:
ny kant sten finns färdiga att köpa inte så smart att ha trä runt kanten sök på pool coping mins inte vad det heter på svenska

sen ska det i en ny pool liner
Funkar det inte med tryckinpregnerad trall runt poolen?
 
Tack för svar! Vi ska försöka knacka bort de sista plattorna idag och slipa bort det värsta ojämna i kanten. Fick tips på annat håll om reparationsbruk istället för epoxispackel, så vi kör nog på något sådant, då kan man förhoppningsvis få en jämn och fin kant i höjd med det befintliga trädäcket. :) Tanken för insidan av poolen är sandbläster och sedan målning, men ekonomin tryter så vi börjar med tömning, rengöring, kant och tak, så får vi se vad som finns över efter det. :D
 
A Alvaman skrev:
Funkar det inte med tryckinpregnerad trall runt poolen?
blir ju först halt och sen risken att få en sticka i magen eller fötterna och händerna är ju stor varje gång man hoppar i eller drar sig upp

skippa måla och använd en skumfilt först sen liner sparar du mycket tid och pengar på
 
M maria01 skrev:
blir ju först halt och sen risken att få en sticka i magen eller fötterna och händerna är ju stor varje gång man hoppar i eller drar sig upp

skippa måla och använd en skumfilt först sen liner sparar du mycket tid och pengar på
Får klura på det med trallen, men tror vi måste landa där ändå då pooltaket ska fästas i det (pooltaket är begagnat och bredden är alltså redan fastställd).

Är det alltså billigare med skumfilt och liner än målarfärg om man gör det själv? Måste kolla upp det. Liner vore inte helt fel :)
 
A Alvaman skrev:
Får klura på det med trallen, men tror vi måste landa där ändå då pooltaket ska fästas i det (pooltaket är begagnat och bredden är alltså redan fastställd).

Är det alltså billigare med skumfilt och liner än målarfärg om man gör det själv? Måste kolla upp det. Liner vore inte helt fel :)
ja färgen håller inte så bra och behöver målas om då ska ju poolen tömas och det kostar ju del att bytta vatten sen är det så att det är svårt att hålla rent med bara betong och inte så skönt att ta på en liner håller i sverige minst 15 år
 
M maria01 skrev:
ja färgen håller inte så bra och behöver målas om då ska ju poolen tömas och det kostar ju del att bytta vatten sen är det så att det är svårt att hålla rent med bara betong och inte så skönt att ta på en liner håller i sverige minst 15 år
Jag håller på med en ny mindre betongpool och kommer att måla med epoxi från rust oleum. Jag vill inte ha liner, dels för att jag vill kunna bestämma själv hur varmt det ska vara i badet och dels för att jag inte gillar känslan.

I ett annat forum finns flera trådar där personer använt samma färgsystem. En närmar sig 10 år efter målning utan underhåll och enligt utsago är den fortfarande fin. Så med rätt genomförande och material tror jag att det får att få färgen i en pool att hålla länge. Dock till ett betydligt högre pris än TS nämner i denna tråd.
 
  • Gilla
Alvaman
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag håller på med en ny mindre betongpool och kommer att måla med epoxi från rust oleum. Jag vill inte ha liner, dels för att jag vill kunna bestämma själv hur varmt det ska vara i badet och dels för att jag inte gillar känslan.

I ett annat forum finns flera trådar där personer använt samma färgsystem. En närmar sig 10 år efter målning utan underhåll och enligt utsago är den fortfarande fin. Så med rätt genomförande och material tror jag att det får att få färgen i en pool att hålla länge. Dock till ett betydligt högre pris än TS nämner i denna tråd.
"bestämma själv hur varmt det ska vara i badet" vad har det med liner att göra?
 
M maria01 skrev:
"bestämma själv hur varmt det ska vara i badet" vad har det med liner att göra?
Nu kanske det är annars för svetsade liners men en liner tål inte hur varmt vatten som helst. Beror säker mycket på pris och kvalitet vart gränsen går
 
N nybyggarn3 skrev:
Nu kanske det är annars för svetsade liners men en liner tål inte hur varmt vatten som helst. Beror säker mycket på pris och kvalitet vart gränsen går
en normal liner klarar värme dom flesta med pool här nere har dom uppvärmda

vad tror du en liner kostar? här kostar en 10x5 meter runt 1000 euro
 
33 grader brukar man säga är vad man inte ska gå över.
 
M maria01 skrev:
en normal liner klarar värme dom flesta med pool här nere har dom uppvärmda

vad tror du en liner kostar? här kostar en 10x5 meter runt 1000 euro
Jag har lite svårt att hänga med men på frågan har om vad det kostar har jag inte koll. Jag gissar att det kan bli betydligt dyrare än 1000 Euro, framförallt om det behöver svetsas på plats. Men det finns säkert andra som kan bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.