Hej! Vi har precis köpt hus och har en gammal pool i akut behov av renovering. Vi har börjat tömma poolen och håller på att knacka bort stenplattorna som ramar in poolen, flera av dessa saknades redan och vissa var trasiga så planen är att istället bygga ut pooldäcket så att det är trall fram till poolkanten, här ska vi sedan montera ett pooltak.
Nu är frågan, vad behöver vi göra med kanten innan vi kan lägga trall, bör vi jämna ut den med epoxispackel? Går det att skruva fast regel och trall i det? Det är ca 10 cm mellan betongkanten och nuvarande trädäcket.
Nu är frågan, vad behöver vi göra med kanten innan vi kan lägga trall, bör vi jämna ut den med epoxispackel? Går det att skruva fast regel och trall i det? Det är ca 10 cm mellan betongkanten och nuvarande trädäcket.
Redigerat:
Jag tycker den där kanten ser rätt äcklig ut så jag hade oavsett försökt få bort allt löst och sen typ spacklat eller gjutit så man får en fin yta innan jag lagt trädäck på. Sen kan du ju ta bort den innersta plankan och avsluta mot poolen på ett snyggare sätt och du behöver ju inte ens skruva i den där kanten utan sista plankan kan ju bara ligga på kanten och vara skruvan i resten av trädäcket.... tror jag! 🤔
Hej,
Den såg verkligen ut att behöva en del kärlek
Jag håller på med en ny pool i betong och har luskat i vad som finns att spackla med. Kika på Ardex a46 med tillsats e100. Tveka inte att kontakta Ardex Sverige om du har några frågor. Det gjorde jag och fick ypperlig service trots att jag är privatperson.
Jag tror att det blir mycket billigare och enklare än epoxispackel. Som tidigare påpekats ska allt löst bort.
Hur ska du göra med sen? Liner eller annat?
Den såg verkligen ut att behöva en del kärlek
Jag tror att det blir mycket billigare och enklare än epoxispackel. Som tidigare påpekats ska allt löst bort.
Hur ska du göra med sen? Liner eller annat?
Tack för svar! Vi ska försöka knacka bort de sista plattorna idag och slipa bort det värsta ojämna i kanten. Fick tips på annat håll om reparationsbruk istället för epoxispackel, så vi kör nog på något sådant, då kan man förhoppningsvis få en jämn och fin kant i höjd med det befintliga trädäcket.
Tanken för insidan av poolen är sandbläster och sedan målning, men ekonomin tryter så vi börjar med tömning, rengöring, kant och tak, så får vi se vad som finns över efter det. 
Får klura på det med trallen, men tror vi måste landa där ändå då pooltaket ska fästas i det (pooltaket är begagnat och bredden är alltså redan fastställd).M maria01 skrev:
Är det alltså billigare med skumfilt och liner än målarfärg om man gör det själv? Måste kolla upp det. Liner vore inte helt fel
ja färgen håller inte så bra och behöver målas om då ska ju poolen tömas och det kostar ju del att bytta vatten sen är det så att det är svårt att hålla rent med bara betong och inte så skönt att ta på en liner håller i sverige minst 15 årA Alvaman skrev:
Jag håller på med en ny mindre betongpool och kommer att måla med epoxi från rust oleum. Jag vill inte ha liner, dels för att jag vill kunna bestämma själv hur varmt det ska vara i badet och dels för att jag inte gillar känslan.M maria01 skrev:
I ett annat forum finns flera trådar där personer använt samma färgsystem. En närmar sig 10 år efter målning utan underhåll och enligt utsago är den fortfarande fin. Så med rätt genomförande och material tror jag att det får att få färgen i en pool att hålla länge. Dock till ett betydligt högre pris än TS nämner i denna tråd.
"bestämma själv hur varmt det ska vara i badet" vad har det med liner att göra?N nybyggarn3 skrev:Jag håller på med en ny mindre betongpool och kommer att måla med epoxi från rust oleum. Jag vill inte ha liner, dels för att jag vill kunna bestämma själv hur varmt det ska vara i badet och dels för att jag inte gillar känslan.
I ett annat forum finns flera trådar där personer använt samma färgsystem. En närmar sig 10 år efter målning utan underhåll och enligt utsago är den fortfarande fin. Så med rätt genomförande och material tror jag att det får att få färgen i en pool att hålla länge. Dock till ett betydligt högre pris än TS nämner i denna tråd.
en normal liner klarar värme dom flesta med pool här nere har dom uppvärmdaN nybyggarn3 skrev:
vad tror du en liner kostar? här kostar en 10x5 meter runt 1000 euro
Jag har lite svårt att hänga med men på frågan har om vad det kostar har jag inte koll. Jag gissar att det kan bli betydligt dyrare än 1000 Euro, framförallt om det behöver svetsas på plats. Men det finns säkert andra som kan bättre.M maria01 skrev:





