En mig närstående fick köpa en lägenhet cirka 15% under högsta bud och som tredje högsta budgivare endast för att hon gick med på ett tidigare tillträdesdatum.

N1xv N1xv skrev:
Ja en klassiker är att börjar dem strula innan blir de bara kaos efteråt. Jag sålde en lägenhet där de inte fanns element i sovrummet. Köparen kom med krav via jurist på 48.000 för detta när allting egentligen bara är föreningens ansvar då jag inte får röra värmesystemet och detta element inte fanns då jag köpte lägenheten heller…

visade sig senare att denna köparen haft detta i system under längre tid och försökt tjäna pengar på nån form av skrämseltaktik då han hade jurist inom familjen..
Den där skulle jag vilja se en egen tråd om!

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu är jag ju inte skribenten av inlägget, men jag är.övertygad om att det förekommer. I detta fall hade högst bjudande inga krav alls som jag förstår det så varför skulle säljaren gå till tvåan då? Det finns rasister i Sverige ingen tvekan om det och det har inget med offerkofta att göra.

För några år sen var vi på en visning av en villa och mäklarfirman som ansvarade för försäljningen hade en mycket stor del av marknaden i området. Jag gillade inte någon av deras mäklare, men det hör var den värsta av dem. En svart person går fram till mäklaren och frågar var han kan skriva upp namn och telefonnummer och mäklaren snäser att han kan ta ett varv till i huset och kolla om det är intressant först och vänder sig sen till mig och frågar om jag vill skriva upp mig på listan. Jag tackar nej och säger att jag ska ta ett varv i huset först (har precis kommit). Det kan funnits andra skäl än ren rasism, men med tanke på andra möten med amma mäklare så är jag övertygad om att det var skälet. Ska se om jag kan hitta en offerkofta nu.

Det tycker jag definitivt du ska göra.

Vill du anta att rasism ligger bakom så kan du nog se det överallt om du bara vill det nog mycket

I min värd så är mäklare intresserad av att få ut sin provision på objekten och skulle nog sälja till Putin om han bara gav högst bud

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Kanske missade något men varför lägger man dolt bud ?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej
Jag hittade ett intressant objekt.
Kollade mina ekonomiska möjligheter och lade ett chockartat högt bud.
Reaktionen från säljaren var, du får det!
Trots matchande bud och 2 rejält högre bud så kunde jag förvärva objektet.
Säljaren kommenterade med att jag lade ett bra bud som smakade gott.
Att dutta med 50k i taget kan vara en vinnare, att lägga ett bud på vad det är värt för köparen direkt kan också vara en vinnare :-) och slutligen kan även 2k duttandet ge resultat.
Vill jag ha något betalar jag, allt enligt "dummskalleteorin" dvs det finns alltid någon som är liite dummare och som kan betala mer.

• Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
P Gissel 10 skrev:
Det är ett försök att vara med i budgivningen, utan att driva upp priset. Jag har aldrig riktigt förstått hur det skulle fungera. Antag att ”öppne budgivare 3” har ett publikt bud på 1200 000. Dold budgivare lägger 1250 000. Väntar sig den budgivaren verkligen att säljaren då skall sälja till det priset utan att ge den öppne budgivaren en chans att bjuda över? Känns naivt.

Det är en annan sak med förhandsbud. Man kanske lägger 1 300 000 före visning. Och villkorar med att det gäller till imorgon, och under förutsättning att det inte publiceras. Dvs. man försöker köpa till ett pris man hoppas att säljaren inte vågar tacka nej till. I praktiken lär nog säljare och mäklare berätta för andra intressenter om budet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det tycker jag definitivt du ska göra.

Vill du anta att rasism ligger bakom så kan du nog se det överallt om du bara vill det nog mycket
Om det enda som skiljer mellan två budgivare är hudfärg eller nationalitet och den med högst bud inte för köpa så undrar jag var det är som är orsaken om inte rasism.

Att det finns andra skäl, som att den med högst bud vill ha in annat i kontraktet, eller det finns mer flexibilitet hos den med lägre bud så är det en annan fråga.

Att det finns gott om rasism i Sverige är tyvärr sant, även om inte alla ser det. Jag har en bekant som är född utomlands, men har gått i svensk skola från lågstadiet och framåt. Namnet var det enda som var tydligt i CV att han inte var från Sverige ursprungligen. 100-tals jobbansökningar utan en enda intervju. Efter ett namnbyte till ett svenskt namn blev han kallad på intervju direkt på de 5 nästa jobb han sökte och flera ville anställa honom. Det finns väldigt mycket sådant här tyvärr.

Silly Bear Silly Bear skrev:
I min värd så är mäklare intresserad av att få ut sin provision på objekten och skulle nog sälja till Putin om han bara gav högst bud
I min värld så är det inte mäklaren som säljer...

• Gilla
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
OlssonX OlssonX skrev:
Jag la med råge högsta bud en gång men kallades oseriös av mäklaren eftersom jag villkorade med egen bygginspektör (misstanke om dolda fel).
Det kan alltså vara allt från obefintliga lånelöften eller misstanke om penningtvätt (köparen betalar med enbart kontanter, miljoner i en väska, ingen bank inblandad) till krav på en seriös besiktning.
Tvätta svarta pengar med hjälp av bostadsköp var inte så ovanligt innan penningtvättlagen kom.
Samma här, blev ratat nyligen då jag ville ha en egen besiktningsman efter som jag inte kände mig tillräckligt säker att avgöra huruvida det finns några brister i huset jag behöver veta. Säljarna och mäklaren att det inte skulle vara några problem med att vi tog in egen besikning. Men helt plötsligt sa de att det spelar ingen roll hur mycket mer vi lägger, för säljare kommer ändå de ta den andra budgivare då denne avsagt sig rätten att besiktiga!

Då kan det banne mig kvitta sa jag. Idagsläget känns det inte som man kan vara seriös köpare utan man får köpa grisen i säcken. Tråkigt!

• Gilla
Maresten och 3 till
  • Laddar…
Jag (vi) har bara budat två gånger, detta var i en storstad och på en het marknad. Båda gångerna lade jag ett bra rimligt förhandsbud ihop med en skriftlig motivering.

Förhandsbudet nekades båda gångerna. Så vi inväntade övriga visningar och när budgivningen äntligen kom igång någon vecka senare gnetade vi oss med. Vi hade ju ingen orsak att driva på varken fart eller kostnad med onödigt stora hopp. Säljaren hade ju tackat nej till en snabb och smidig affär.

Det slutade båda gångerna med att vi ”vann” budgivningen strax under vårt förhandsbud, fast med två veckors fördröjning och stressade säljare. Vi hade också gärna säkrat affären direkt istället.

Apropå TS frågeställning, så hade vi ingen aning om vilka vi sålde till, vi sågs på kontraktskrivningen.

Redigerat:
  • Gilla
Elin81 och 1 till
  • Laddar…
S
H hempularen skrev:
Tjaa.. Jag hjälpte en kollega att köpa bostadsrätt i våras. Jag hjälpte honom att förstår processen, läste köpeavtalet osv. Han kommer ifrån ett afrikanskt land. Har arbetat i Sverige några år

Han vann budgivningen, allt var klart för kontraktskrivning kl. 12 i morgon. Vid 09 på morgonen ringde mäklaren och sade att säljaren valde en annan budgivare. MIn kollega hade lånelöfte, är högavlönad, inga speciella krav vare sig villkor eller synpunkter på tillträdesdag.

Han sade aldrig något, men jag såg hur ledsen han blev. Inte bara för att han inte fick köpa, utan den gnagande insikten att säljaren sade nej, när han fick höra om nationalitet.

Nåväl ett par månader senare fixade han en annan lägenhet.
Det var ju en ganska destruktiv tolkning av situationen… om säljaren inte har uppgett anledningen att neka budet kan ni ju inte ta för givet att det var på grund av nationalitet heller…

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
S
P Gissel 10 skrev:

För att man inte vill delta i budgivningen.
Om budgivare 1 stannar på 2,8 Miljoner och budgivare 2 siste man i budgivningen leder på 2,9 Miljoner så skulle budgivare 3 kunna lägga dolt bud på 3 Miljoner. Då får säljaren välja att sälja för 2,9M till budgivare 2 eller 3M till den med dolt bud, skulle mäklaren visa budet offentligt drar man tillbaks det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det var ju en ganska destruktiv tolkning av situationen… om säljaren inte har uppgett anledningen att neka budet kan ni ju inte ta för givet att det var på grund av nationalitet heller…
Fast nu var ju premissen att inget annat skiljer än just storleken på buden…

I praktiken är inte rasism att man tydligt deklarerar ”jag väljer att neka dig en rättvis behandling därför att du är blatte”. Väldigt få har ens modet att göra det.

• Gilla
NoiseMaker och 6 till
  • Laddar…
jag mins nu att för 15 år sen själv med 2 bekanta vart nekade först att komma in på visningen mäklaren tyckte inte vi passade in och vi var ju uppklädda eller nåt sånt var mjukiskläder men det var lördagsmorgon lite bakis

men vi fick komma in efter mina bekanta tryckte på larmdosan till mercedes s classen som stod på gatan den var ju helt ny då med pris på över miljonen då vart helt enkelt glada minner från mäklaren

• Arg
  • Ledsen
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
För att man inte vill delta i budgivningen.
Om budgivare 1 stannar på 2,8 Miljoner och budgivare 2 siste man i budgivningen leder på 2,9 Miljoner så skulle budgivare 3 kunna lägga dolt bud på 3 Miljoner. Då får säljaren välja att sälja för 2,9M till budgivare 2 eller 3M till den med dolt bud, skulle mäklaren visa budet offentligt drar man tillbaks det.
Kan inte mäklaren i praktiken bara ringa till budgivare 2 och fråga ifall de vill bjuda över ett dolt bud på tre miljoner? Om ja, så går priset upp. Om nej, så säljs bostaden till budgivare 3.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
S Smoothie skrev:
Kan inte mäklaren i praktiken bara ringa till budgivare 2 och fråga ifall de vill bjuda över ett dolt bud på tre miljoner? Om ja, så går priset upp. Om nej, så säljs bostaden till budgivare 3.
jag antar det. Som dold budgivare kan du ju bara villkora att du drar tillbaks ditt bud om det visas. Om mäklaren då gör som du säger och budgivare 2 budar 3,1 M så vinner han ju, även om budgivare 3 då dragit tillbaks sitt bud. Hur mäklaren redovisar budgivningen då vet jag inte då budet på 3M inte bör få redovisas då man dragit tillbaks det eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.