J
Tror det är vanligt gamla avlopp ser ut så här. Vi har gamla rör där det verkar gått toa i grova och kök i smalare. Området fick kommunalt på 80-talet. En granne berättade att just detta hänt i hans hus, när han gjorde om källaren upptäcktes att allt utom toa gick ut i en stenkista... Jag kan gissa att fler hus har liknande kopplingar. Men är rörsystemet gammalt behöver det bytas och då är det ingen extrakostand att koppla "rätt". Eventuella böter eller sanktioner för att det är felkopplat håller jag med om borde riktas till den som ägt fastigheten när inkopplingen gjordes (om det inte var tillåtet att göra så då förstås) - själva rör biten tycker jag nog nya ägaren kan stå för givet att rören har många år på nacken för då kan man räkna med att systemet är moget för byte..

B birgitbolennart skrev:
Du skall vända dej till en advokat (jurist) som får hjälpa dej
Du kan själv också men det går fortare och du får bättre hjälp

Sedan skall du också vända dej till kommunens vatten och avlopps företrädare och anmäla detta
annars kan ni åka på böterna
Kommunen har också alla handlingarna så de kan följa fallet med bygglov och eventuellt krav på att lägga om avloppet.

LEnnart
Advokat ? För 14000kr? Tycker du själv det låter som ett bra råd?

Böter? Hade du läst tråden så hade du sett att allt redan är fixat ocjh klart.

• Gilla
Tobias Nordling och 2 till
  • Laddar…
Nej, håller med, ingen advokat för en sån här liten sak. Dom kostar 2500:- timmen bara dom ska öppna munnen.
// Kan som kuriosa berätta att jag fick samla ihop 4 (!) st utgående avloppsledningar (två till gråvatten dike, och två till gammal trekammarbrunn) när jag satte in reningsverk i fritidshuset. Men det var ingen direkt överraskning med tanke på ålder och praxis då.

Claes Sörmland
Jag har också separata utgående avloppsledningar från det gamla huset. En för kök/tvätt/handfat och en annan för toaletterna. Men de är ihopkopplade i trädgården innan de går till det kommunala avloppet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har också separata utgående avloppsledningar.....Men de är ihopkopplade i trädgården innan de går till det kommunala avloppet.
Tur du hade! Jag fick anmodan om att koppla ihop rören inomhus och ha en ledning ut till reningsverket.
Behövde alltså bila/såga upp källargolvet, men det gjorde inget för då blev alla ledningar bytta därunder också. Lite jobb har ingen dött av ;)

Claes Sörmland
M MagHam skrev:
Tur du hade! Jag fick anmodan om att koppla ihop rören inomhus och ha en ledning ut till reningsverket.
Behövde alltså bila/såga upp källargolvet, men det gjorde inget för då blev alla ledningar bytta därunder också. Lite jobb har ingen dött av ;)
Det var någon föregående ägare som hade tur på 60-talet...

M
Jag har gjort ett flertal såna här va-saneringar och dragit fram kommunalt VA. Ni ska bara veta hur totalt obefintlig koll många husägare har på vad som är vad när vi schaktar fram ledningarna. Man har sin bajtank som man får ringa om tömning emellanåt, punkt! Och jag håller med, varför bry sig om något så länge det fungerar. Det är först när det börjar strula, som i TS fall, som man kanske börjar fundera på vilka ledningar man ens har i trädgården. Sista området jag gjorde med ungefär 100 fastigheter som skulle få kommunalt VA så kommer i princip samtliga koppla ihop BDT med avloppet i trädgården och sedan ansluta till det kommunala med EN ledning i tomtgränsen. Finns ingen som hellst anledning att bila upp golv och annat när ledningarna kommer ut under sulan bredvid varandra. I just detta området var det en samfällighet så alla avlopp såg likadana ut.

Att ta reda på om huset har BDT och avlopp är ganska enkelt. Ofta så finns det spolbrunnar eller så kan man öppna tanken och kolla samtidigt som man häller lite mjölk i toalett, diskho osv. så ser man väldigt snabbt då mjölk är väldigt drygt och färgar vatten i små koncentrationer.

Vedspisen Vedspisen skrev:
Jag fascineras av alla spekulativa inlägg från skribenter som tycker sig veta hur saker och ting ligger till utan att faktiskt ha en jäkla aning. Huja...
Vedspisen, precis! Man ser det i den ena tråden efter den andra!

H
A ansgar46 skrev:
Vedspisen, precis! Man ser det i den ena tråden efter den andra!
Ts får ju inga svar om det inte är någon som spekulerar. Vi kan väl aldrig veta all fakta. Ts får gå på de svar han tycker om.

J
Z Zodde skrev:
Advokat ? För 14000kr? Tycker du själv det låter som ett bra råd?

Böter? Hade du läst tråden så hade du sett att allt redan är fixat ocjh klart.
Jag skulle bara svalt det, inte mycket pengar att bråka om. Hade det varit troligt säljaren försökt luras på detta och andra saker så hade jag resonerat annorlunda, men troligen har han inte haft en aning, då det ju inte är nästan något extra jobb att göra rätt från början. Han blev nog lurad själv av en slarvig entreprenör...

• Gilla
Tobias Nordling
  • Laddar…
M
J JohanLun skrev:
Jag skulle bara svalt det, inte mycket pengar att bråka om. Hade det varit troligt säljaren försökt luras på detta och andra saker så hade jag resonerat annorlunda, men troligen har han inte haft en aning, då det ju inte är nästan något extra jobb att göra rätt från början. Han blev nog lurad själv av en slarvig entreprenör...
Precis min teori. Måste till väldigt udda förutsättningar för att strunta i att sätta ett grenrör och sammankoppla dom när man ändå har stökat runt i trädgården. Slarv, okunskap, skojeri, det får vi nog aldrig veta ändå.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F
B birgitbolennart skrev:
Du skall vända dej till en advokat (jurist) som får hjälpa dej
Du kan själv också men det går fortare och du får bättre hjälp

Sedan skall du också vända dej till kommunens vatten och avlopps företrädare och anmäla detta
annars kan ni åka på böterna
Kommunen har också alla handlingarna så de kan följa fallet med bygglov och eventuellt krav på att lägga om avloppet.

LEnnart
Otroligt dåligt förslag. Det är noll anledning att gå till en jurist för nåt som kostat 14000kr att åtgärda och redan är åtgärdat. Det enda sunda är att gå direkt på säljaren och sen vad denna vill betala.

• Gilla
Tobias Nordling och 3 till
  • Laddar…
S Seaser skrev:
Hej,

Vi har köpt ett gammal hus från 1909 där olika delar av huset har byggts till vid olika tidpunkter.

När vi köpte huset för mindre än ett år sedan så stod det i prospektet att huset var kopplat till kommunalt vatten och avlopp.
Det stämmer bara till viss del, det visade sig nu efter att ha grävt upp halva framsidan av huset att endast toaletten var kopplat till avlopp, Kök och tvättstuga var kopplat på en gammal stenkista.

• Kök, Badrum & tvätt har kommunalt vatten.
  • Kök & tvättstuga var kopplade till lokal stenkista för avlopp
  • Badrum var kopplat till kommunalt avlopp
Säljaren har ägt huset sedan 2008, och det kommunala vattnet och avloppet drogs in 2013.
Det vill säga, säljaren måste ha känt till att bara 1 rum av 3 var kopplat till kommunalt avlopp när han kontaktade en mäklare för att sälja.

Ingenstans gick det att tyda att avloppet såg ut på detta sättet, Jag och min fru var i full tro att allt avlopp var kopplat till kommunen, det var faktiskt en av anledningarna till att vi köpte just detta huset.

Är jag lurad, eller kan det vara så här? Huset är en del av ett område i ett samhälle, det är alltså inte ett isolerat hus.

Jag har ingen aning om vad som gäller och har haft svårt att ta reda på det.

Tacksam om någon har svar på detta.
Mvh Magnus

Har själv råkat ut för liknande
Blev dom i tingsrätten jag fick ersättning för inhyrt arbete, materal och förlorad arbetstid
En kuriosa är att domaren tyckte jag begärde låg ersättning
Många bilder, kvitto och grävarens vittnesmål

I mitt tycke så är ditt fall ett dolt fel
Återställning tomt, eget arb. Inhyrt arb. Material så blir nog summan betydlig mer än du uppget!
Är bygg-ing. Så har nog sett det mesta inom gräv o göm under mark
Mycket av det vi har återställt i fastigheter har med hjälp av foto, kvitto och vittnesmål
Eller så har vi blivit uppringda av förra ägaren o förklarat
Nån gång i tingsrätten har det blitt
Så stå på dig i detta ärende
Gå till säljare o visa kvitton på materialet ,arb.
Foto utskrivna så brukar det lösa sig med förhandlingar

Mvh Thomas

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H hhenning skrev:
Ts får ju inga svar om det inte är någon som spekulerar. Vi kan väl aldrig veta all fakta. Ts får gå på de svar han tycker om.
Hade jag varit TS hade jag nöjt mig med en tiondel av responsen och där bara de som verkligen vet vad de snackar om svarat,

Om man börjar sitt inlägg med
Jag har iofs ingen koll men...
Nu är jag ingen expert men...

kan man imho låta bli att skriva öht..

En massa olika spekulationer/chansningar skulle jag iallafall INTE vara intresserad av, gör en ju bara än mer rådvill

• Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Hade jag varit TS hade jag nöjt mig med en tiondel av responsen och där bara de som verkligen vet vad de snackar om svarat,
Och vad bidrog du själv med i detta besservisseruttalande?

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.