37 419 läst ·
80 svar
37k läst
80 svar
Känner mig lurad, Kommunalt vatten och avlopp
All är fixat och övertäckt..TomasJor skrev:
Dock väldigt noga dokumenterat..
Grävning, nya rör, hopkoppling, täckning, och lite återställning av arbete kostade 14.000:- kanske inte så mycket att bråka om, Det är mera att jag känner mig lurad...
Kanske ska jag inte göra för stor sak om detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Du kan ju prova att ta upp det med säljaren, har du lite tur så får säljaren dåligt samvete och står för en del av kostnaden.
Jag tror att möjligheterna att få rätt i formell mening är begränsade. Så driv det inte som en stämmning.
Jag tror att möjligheterna att få rätt i formell mening är begränsade. Så driv det inte som en stämmning.
En bekant råka ut för exakt samma sak, dock behövdes det bilas upp i källaren så det kostade 70,000 kr. Om jag varit du skulle jag betalat och sett glad ut, 14,000 kr är inga pengar i sammanhanget. Men som hempularen skriver hade jag informerat gamla säljarna och sett hur de reagerat. Det kanske inte hade koll ... och kommunen kanske bara krävt att svartvatten kopplats på det kommunala avloppet. Eller grävarna som fixade det kommunala avloppet inte visste att det fanns fler än 1 ledning att ansluta.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Och säljarna poppar upp på forumet "Köparna har skickat oss en faktura"
Och HELA forumet bara "Bestrid, säg inget mer"
Protte
Och HELA forumet bara "Bestrid, säg inget mer"
Protte
Det är som sagt inte otroligt att inte var känt av säljaren. Att direkt förutsätta att folk luras är inte lämpligt. Att du inte meddelat säljaren direkt medför att du inte har rätt att kräva ersättning.
Jag misstänker att 14 tkr är ett för lågt belopp för dolt fel, annars ligger det på gränsen
Gränsbeloppet är om jag minns rätt kopplat till basbelopp och jag trodde att det var ett halvt basbelopp, men kan också vara mindre
Gränsbeloppet är om jag minns rätt kopplat till basbelopp och jag trodde att det var ett halvt basbelopp, men kan också vara mindre
Nej, det är det inte. Det ska ha en signifikant påverkan på fastighetens värde. Så det är kopplat till fastighetens värde. Jag har för mig att något rättsfall kom fram till att 4% inte var tillräckligt.
Dolt fel har inget med om säljaren känner till eller borde känna till felet. Jag är dessutom inte så säker på att säljaren kände till felet.
Du skall vända dej till en advokat (jurist) som får hjälpa dejS Seaser skrev:Hej,
Vi har köpt ett gammal hus från 1909 där olika delar av huset har byggts till vid olika tidpunkter.
När vi köpte huset för mindre än ett år sedan så stod det i prospektet att huset var kopplat till kommunalt vatten och avlopp.
Det stämmer bara till viss del, det visade sig nu efter att ha grävt upp halva framsidan av huset att endast toaletten var kopplat till avlopp, Kök och tvättstuga var kopplat på en gammal stenkista.
Säljaren har ägt huset sedan 2008, och det kommunala vattnet och avloppet drogs in 2013.
- Kök, Badrum & tvätt har kommunalt vatten.
- Kök & tvättstuga var kopplade till lokal stenkista för avlopp
- Badrum var kopplat till kommunalt avlopp
Det vill säga, säljaren måste ha känt till att bara 1 rum av 3 var kopplat till kommunalt avlopp när han kontaktade en mäklare för att sälja.
Ingenstans gick det att tyda att avloppet såg ut på detta sättet, Jag och min fru var i full tro att allt avlopp var kopplat till kommunen, det var faktiskt en av anledningarna till att vi köpte just detta huset.
Är jag lurad, eller kan det vara så här? Huset är en del av ett område i ett samhälle, det är alltså inte ett isolerat hus.
Jag har ingen aning om vad som gäller och har haft svårt att ta reda på det.
Tacksam om någon har svar på detta.
Mvh Magnus
Du kan själv också men det går fortare och du får bättre hjälp
Sedan skall du också vända dej till kommunens vatten och avlopps företrädare och anmäla detta
annars kan ni åka på böterna
Kommunen har också alla handlingarna så de kan följa fallet med bygglov och eventuellt krav på att lägga om avloppet.
LEnnart
Frågan är om det är ett fel öht. som sådant? Många äldre villaområden med trekammarbrunnar och infiltration har ju BDT-avlopp (bad, disk, tvätt) som inte går in i bajstanken så att säga. Då har man 2 ledningar ut från huset. När det sedan dras fram kommunalt avlopp i området så blir det ju sammankopplat till en avloppsledning. Men säljaren kanske lejde bort detta till nån eller inte visste bättre själv utan trodde att enbart toalettavloppet skulle kopplas till spill-ledningen? Han kanske trodde att den ena var till dagvattnet och ropade till hustrun ”Marianne, spola i toaletten så jag vilket rör jag ska koppla”. Men det brukar ju kommunen upplysa om när det är dags att ansluta.
Informera säljaren om det som hänt och fråga om det finns mer sådana saker som ni borde känna till. Då kanske ni kan förhandla om en ersättning för allt sådant istället för denna sak + efterkommande.
Jag hade varit väldigt tveksam att ta det till domstol för denna summa.
Jag hade varit väldigt tveksam att ta det till domstol för denna summa.
Här handlar det om ett rent undanhållande och bedrägeri. Allt för egen vinning skull från det att han underlåtit att följa de kommunala stadgarna till att ha undanhållit och förvrängt sanningen.S Seaser skrev:Hej,
Vi har köpt ett gammal hus från 1909 där olika delar av huset har byggts till vid olika tidpunkter.
När vi köpte huset för mindre än ett år sedan så stod det i prospektet att huset var kopplat till kommunalt vatten och avlopp.
Det stämmer bara till viss del, det visade sig nu efter att ha grävt upp halva framsidan av huset att endast toaletten var kopplat till avlopp, Kök och tvättstuga var kopplat på en gammal stenkista.
Säljaren har ägt huset sedan 2008, och det kommunala vattnet och avloppet drogs in 2013.
- Kök, Badrum & tvätt har kommunalt vatten.
- Kök & tvättstuga var kopplade till lokal stenkista för avlopp
- Badrum var kopplat till kommunalt avlopp
Det vill säga, säljaren måste ha känt till att bara 1 rum av 3 var kopplat till kommunalt avlopp när han kontaktade en mäklare för att sälja.
Ingenstans gick det att tyda att avloppet såg ut på detta sättet, Jag och min fru var i full tro att allt avlopp var kopplat till kommunen, det var faktiskt en av anledningarna till att vi köpte just detta huset.
Är jag lurad, eller kan det vara så här? Huset är en del av ett område i ett samhälle, det är alltså inte ett isolerat hus.
Jag har ingen aning om vad som gäller och har haft svårt att ta reda på det.
Tacksam om någon har svar på detta.
Mvh Magnus
Vad säger Mijö och hälsa i er kommun? Skall allt avlopp som i 90% av kommunerna kopplas till det kommunala? Om så är fallet så är det ju fel mot kommunen också och huset är ju per deffinition obrukbart. "Fast det är ju klart skita kunde man ju och tvätta händerna på våtservetter"