1 867 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Kanalfläkt, ventilation
Har bytt ut min frånluftsvärmepump till en bergvärmepump och behöver således sätta in ventilation. Anser att vinsten med frånluftsåtervinning är minimal till bergvärmepumpen så jag tänker sätta in en vanlig kanalfläkt likt denna:
http://www.soliduct.com/kanalflakt-125c.htm
Det finns färdiga kanaler på kallvindan, kommer ansluta 2st toaletter, kök samt tvättstuga.
Rören är nergrävda i lösullen på vindan, problemen jag funderar på är om jag monterar fläkten på röret på kallvindan så kommer varm luft från rören in i den oisolerade fläkten och det uppstår kondens/isbildning.
Hur kan man isolera fläkten? Gräva ner den under lösullen som kanalaerna?
Finns det risker med detta? Tänker på brandrisk, överhettning av fläkt? Andra?
http://www.soliduct.com/kanalflakt-125c.htm
Det finns färdiga kanaler på kallvindan, kommer ansluta 2st toaletter, kök samt tvättstuga.
Rören är nergrävda i lösullen på vindan, problemen jag funderar på är om jag monterar fläkten på röret på kallvindan så kommer varm luft från rören in i den oisolerade fläkten och det uppstår kondens/isbildning.
Hur kan man isolera fläkten? Gräva ner den under lösullen som kanalaerna?
Finns det risker med detta? Tänker på brandrisk, överhettning av fläkt? Andra?
Produkter som diskuteras: "Kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Enklaste är att bara svepa in fläkten med byggmatta (glasullsmatta).
Du tänker rätt med risken med kondens i fläkten om man inte isolerar den.
Fläktmotorn kyls av luften som går igenom fläkten, sedan har dom alla någon form av inbyggt termoskydd som stänger av fläkten när motorn blir för varm.
Du tänker rätt med risken med kondens i fläkten om man inte isolerar den.
Fläktmotorn kyls av luften som går igenom fläkten, sedan har dom alla någon form av inbyggt termoskydd som stänger av fläkten när motorn blir för varm.
Ingen fara.
Står till och med så här i montageinstruktionen till Systemairs kanalfläktar;
"Vid montering i ouppvärmda utrymmen skall fläkten isoleras så att kondensutfällning undviks."
Står till och med så här i montageinstruktionen till Systemairs kanalfläktar;
"Vid montering i ouppvärmda utrymmen skall fläkten isoleras så att kondensutfällning undviks."
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden