Jag bor i ett tegelhus från 1939 med en utbyggnad från 1965. I huset finns ett badrum och en toalett, där ventilationen består av två ventiler en i varje rum som går ihop och sedan leds upp till vinden och vidare ut genom skorstenen.

Vi har problem med att speglar och andra ytor blir fuktiga, och det tar lång tid innan imma på fönstren försvinner. Dessutom upplever vi att luften står stilla i huset, trots att vi har installerat friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum.

Vi använder vår eldstad sällan och har bergvärme. För att förbättra luftflödet och minska fuktproblemen vill jag installera en kanalfläkt som går på låg hastighet kontinuerligt men som kan styras via vårt smarta hemsystem för att öka ventilationen vid behov, till exempel efter bad eller långa duschar.

Jag har tittat på Systemair KVK 160 Silent EC som en möjlig lösning. De flesta företag rekommenderar ett FTX-system, men jag tror att en kanalfläkt kan vara en mer praktisk och kostnadseffektiv lösning för vårt hus.

Jag bilder med en skiss på hur jag tänkt mig installationen. Finns det någon med erfarenhet av liknande lösningar som har input eller förslag?
 
  • Skiss på ventilation och skorstensanslutning på en vind med träbalkar och förvarade stolar, relaterad till diskussion om husets ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Föreställer tak och rör med skorsten i bakgrunden. Text markerar placering av kanalfläkt mellan lila linjer för förbättrad ventilation i huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på vind från 1939 års tegelhus, leder från toastol till skorsten. Rörisolerat med grönt material, inrett mot trätak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilbox i toalett med kanal till vind, del av ventilationssystem för att förbättra luftflöde och minska fukt i tegelhus från 1939.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventil i badrum med text som pekar mot toaletten för att förbättra ventilationen och minska fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över bottenvåning i ett tegelhus, visar rum som tvättstuga, pannrum, matkällare, nedre hall, garage och sovrum 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus med markerad röd plats för ventilation i badrum och toalett, visar rumslayout och ventilationslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O ohls skrev:
Jag bor i ett tegelhus från 1939 med en utbyggnad från 1965. I huset finns ett badrum och en toalett, där ventilationen består av två ventiler en i varje rum som går ihop och sedan leds upp till vinden och vidare ut genom skorstenen.

Vi har problem med att speglar och andra ytor blir fuktiga, och det tar lång tid innan imma på fönstren försvinner. Dessutom upplever vi att luften står stilla i huset, trots att vi har installerat friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum.

Vi använder vår eldstad sällan och har bergvärme. För att förbättra luftflödet och minska fuktproblemen vill jag installera en kanalfläkt som går på låg hastighet kontinuerligt men som kan styras via vårt smarta hemsystem för att öka ventilationen vid behov, till exempel efter bad eller långa duschar.

Jag har tittat på Systemair KVK 160 Silent EC som en möjlig lösning. De flesta företag rekommenderar ett FTX-system, men jag tror att en kanalfläkt kan vara en mer praktisk och kostnadseffektiv lösning för vårt hus.

Jag bilder med en skiss på hur jag tänkt mig installationen. Finns det någon med erfarenhet av liknande lösningar som har input eller förslag?
Eller så sätter du en fläkt på skorsten. Finns de flera ventilationskanaler så kan dom åxå få hjälp.
 
B Belastar skrev:
Eller så sätter du en fläkt på skorsten. Finns de flera ventilationskanaler så kan dom åxå få hjälp.
Jag har funderat på det också, men eftersom jag har en eldstad behöver jag en anpassad lösning för ventilation. Jag fick en offert på 60–70 000 kr för en sådan lösning och inget jag kan göra själv, medan det här alternativet skulle kosta runt 7 000 kr i material och jag gör det sjölv. Nackdelen är dock som du säger att jag då inte får med ventilation för de andra kanalerna, hmm svårt att välja.
 
Men skall du elda i framtiden i kamin/panna så skall de vara av klassen som tål det - rökgasfläkt.

---

klassiskt problem när man går från oljeledad panna till bergvärme och draget slutar att fungera för att skorstenen blir kall.

jag skulle dock först prova att sätta in miljöstyrda motsvarande PAX-fläktar i ventilationsventilerna innan man börja riva på vind med grövre doningar.

De är satta med en grunddrag och vid aktivitet i badrummet att direkt eller fördröjd gå upp i hastighet en tid efteråt. de har ofta både ljusdetektor (dvs registrera upptända ljuset i rummet) för att märka aktivitet och hygrometer som märker när fukten ökar.
 
O ohls skrev:
Jag har funderat på det också, men eftersom jag har en eldstad behöver jag en anpassad lösning för ventilation. Jag fick en offert på 60–70 000 kr för en sådan lösning och inget jag kan göra själv, medan det här alternativet skulle kosta runt 7 000 kr i material och jag gör det sjölv. Nackdelen är dock som du säger att jag då inte får med ventilation för de andra kanalerna, hmm svårt att välja.
Om du bygger en låda på skorsten för ventilation så drar du rökkanalen rätt igenom.
 
X xxargs skrev:
Men skall du elda i framtiden i kamin/panna så skall de vara av klassen som tål det - rökgasfläkt.

---

klassiskt problem när man går från oljeledad panna till bergvärme och draget slutar att fungera för att skorstenen blir kall.

jag skulle dock först prova att sätta in miljöstyrda motsvarande PAX-fläktar i ventilationsventilerna innan man börja riva på vind med grövre doningar.

De är satta med en grunddrag och vid aktivitet i badrummet att direkt eller fördröjd gå upp i hastighet en tid efteråt. de har ofta både ljusdetektor (dvs registrera upptända ljuset i rummet) för att märka aktivitet och hygrometer som märker när fukten ökar.
Jag fick råden av PAX-själva att inte ansluta två fläktar till samma kanal pga av det finns då risk att det går från ett rum till ett annat istället för upp till skorsten, har även förstått att en sådan fläkt inte orkar på samma sätt som en kanalfläkt. Men vet ej om det är sant.
 
  • Gilla
Funkis1955
  • Laddar…
B Belastar skrev:
Om du bygger en låda på skorsten för ventilation så drar du rökkanalen rätt igenom.
Ja, precis det var så de sa men gissar att det var därför kostnaden var ganska hög.
 
O ohls skrev:
Ja, precis det var så de sa men gissar att det var därför kostnaden var ganska hög.
Har svårt att tro att en låda och en fläkt ska kosta 70 papp. Vissa fläktar i sig är dyr , men rent tekniskt så räcker det att den flyttar lite luft.
 
En ljuddämpare bör installeras på sugsidan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.