9 636 läst ·
32 svar
10k läst
32 svar
Kan x undersöka ifall y äger en Bostadsrätt?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Skatteverket borde väl ha uppgifterna iom lägenhetens förmögenhets värde finns med där om jag inte minns fel.
Sen kan man kolla avdragen i deklarationen som kan ge en hint.
Har man i dag en bostadsrätt och flyttar till lägenhet borde det något år senare bli mindre eller inga avdrag alls.
Deklarationen är en offentlig handling så det är bara att begära ut uppgifterna.
Det enklaste för ägaren av hyresrätten är att kolla folkbokföringen och när han då finner att tidigare bostaden är en bostadsrätt att helt enkelt kräva försäljnings kontraktet på lägenheten.
Allt går att kolla men frågan är hur långt man vill gå.
Sen kan man kolla avdragen i deklarationen som kan ge en hint.
Har man i dag en bostadsrätt och flyttar till lägenhet borde det något år senare bli mindre eller inga avdrag alls.
Deklarationen är en offentlig handling så det är bara att begära ut uppgifterna.
Det enklaste för ägaren av hyresrätten är att kolla folkbokföringen och när han då finner att tidigare bostaden är en bostadsrätt att helt enkelt kräva försäljnings kontraktet på lägenheten.
Allt går att kolla men frågan är hur långt man vill gå.
Det är svårt att läsa meningen. Men att föreningen inte skulle ha rätt att lämna ut uppgifter om sina medlemmar är helt fel eftersom föreningen har en skyldighet att lämna ut vissa uppgifter (se mitt svar ovan samt den länk som finns ovan).saturnus skrev:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Han kan kräva att få se försäljnings kontraktet av hyresgästen.
Självklart kan han även be att få se köpe kontrakten för att sen vem som äger bostadsrätten.
Frågan är varför ska man mygla och ha dubbelt boende.
Självklart kan han även be att få se köpe kontrakten för att sen vem som äger bostadsrätten.
Frågan är varför ska man mygla och ha dubbelt boende.
TS fråga har väl redan besvarats men då det verkar finnas viss oenighet i tråden kan kanske lagtexten ge stöd:
Bostadsrättslag (1991:614)
9 Kap, 8 § Styrelsen skall föra förteckning över bostadsrättsföreningens medlemmar (medlemsförteckning) samt förteckning över de lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt (lägenhetsförteckning). Förteckningarna kan bestå av betryggande lösblads- eller kortsystem. De kan också föras med automatisk databehandling eller på annat liknande sätt.
9 Kap, 9 § Medlemsförteckningen skall för varje medlem innehålla uppgift om hans namn och postadress samt om den bostadsrätt som han har.
Styrelsen skall hålla förteckningen tillgänglig för den som vill ta del av den.
10 Kap, 3 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
.
.
.
5. underlåter att föra medlemsförteckning eller inte håller en sådan förteckning tillgänglig enligt 9 kap. 9 §, eller
Bostadsrättslag (1991:614)
9 Kap, 8 § Styrelsen skall föra förteckning över bostadsrättsföreningens medlemmar (medlemsförteckning) samt förteckning över de lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt (lägenhetsförteckning). Förteckningarna kan bestå av betryggande lösblads- eller kortsystem. De kan också föras med automatisk databehandling eller på annat liknande sätt.
9 Kap, 9 § Medlemsförteckningen skall för varje medlem innehålla uppgift om hans namn och postadress samt om den bostadsrätt som han har.
Styrelsen skall hålla förteckningen tillgänglig för den som vill ta del av den.
10 Kap, 3 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
.
.
.
5. underlåter att föra medlemsförteckning eller inte håller en sådan förteckning tillgänglig enligt 9 kap. 9 §, eller
Jag förstår inte probelmet?
Ska personen ifråga skaffa en hyresrätt bara för att h*n har rätt till det?
Varför då?
Försvinner de 25 årens kötid om h*n inte tackar ja nu?
Vill h*n bo i hyresrätt eller i bostadsrätt?
Om h*n vill hyra är det väl som sagt bara att sälja bostadsrätten och, om man vill ha pengarna investerade i boende, köpa en sommarstuga eller nåt för pengarna?
Att ha en hyresrätt OCH en bostadsrätt enbart för att man anser sig ha rätt till det efter att ha köat i 25 år låter helknasigt. Som sagt, inte konstigt att det är bostadsbrist i vissa storstadsområden när folk håller på så här.
Varför då?
Om h*n vill hyra är det väl som sagt bara att sälja bostadsrätten och, om man vill ha pengarna investerade i boende, köpa en sommarstuga eller nåt för pengarna?
Att ha en hyresrätt OCH en bostadsrätt enbart för att man anser sig ha rätt till det efter att ha köat i 25 år låter helknasigt. Som sagt, inte konstigt att det är bostadsbrist i vissa storstadsområden när folk håller på så här.
OK, då missförstod jag dig. Problemet med att begära försäljningskontrakt är ju att den som faktiskt inte var innehavare utan bara boende (exempelvis andrahandshyresgäst med muntligt kontrakt) inte kan visa något. Och den som är "lurig" kommer då naturligtvis säga sig vara just bara boende och inte innehavarare av lägenhetenGöran.W skrev:
Redigerat:
Sitter du ner? Seriöst alltså, för nu kommer jag släppa en bomb. En riktigt stor bomb.Anna_H skrev:Jag förstår inte probelmet?
Varför då?
I bl.a. Stockholm finns en stor marknad för hyreskontrakt; så kallade svarta kontrakt. Ett hyreskontrakt i bra läge kan ha ett värde på flera hundra tusen kronor.
Man kan ha åsikter om detta precis som svartjobb; men det är mycket vanligt förekommande. Och "folk" har ungefär samma åsikt om olagligheten som att anlita någon svart.
Bostadsrättsföreningen är en ekonomisk förening och som sådan skattepliktig bl a. Det bör väl gå att begära besked om medlemmarna via länsstyrelsen eller skatteverket. BRF har att meddela vilka som är medlemmar till myndigheterna.
På samma sätt som jag bör kunna få reda på vilka delägarna i ett kommanditbolag är fast där är det bolagsregistret som sköter registreringen (om än dåligt, jag vet ett KB där flertalet medlemmar är avlidna men fortfarande står registrerade som medlemmar. Vid bildandet av vår BRF så bildades samtidigt ett kommanditbolag för att ta upp lån till förvärvet av tastigheten. Lånen togs sedan över av BRF och KB blev kvar, utan verksamhet och utan att deklarationerna sköttes. Ingen reagerade).
På samma sätt som jag bör kunna få reda på vilka delägarna i ett kommanditbolag är fast där är det bolagsregistret som sköter registreringen (om än dåligt, jag vet ett KB där flertalet medlemmar är avlidna men fortfarande står registrerade som medlemmar. Vid bildandet av vår BRF så bildades samtidigt ett kommanditbolag för att ta upp lån till förvärvet av tastigheten. Lånen togs sedan över av BRF och KB blev kvar, utan verksamhet och utan att deklarationerna sköttes. Ingen reagerade).
Från min tid som ordförande i brf kommer jag ihåg hur det då och då kom brev från kronofogden som skulle göra utmätning på folk, och de kunde se att de var skrivna i en fastighet som ägdes av en brf, men inte om personen i fråga hade en brf själv. Kanske förvånande, men så var det iaf. Vi fick följdaktligen brev från KFM där man bad om upplysningar om eventuellt ägande av brf-andel.
I alla fall utom ett gällde det dock hyresgäster...
I alla fall utom ett gällde det dock hyresgäster...
Kan du ge något stöd för detta påstående?gråsten skrev:
En BRF ska hålla medlemsförteckningen tillgänglig för den som vill ta del av den och givetvis omfattar denna rätt även myndigheter. Jag kan dock inte se att en BRF "har att meddela vilka som är medlemmar till myndigheterna".
Jag kan inte påstå det med säkerhet. Var ordförande i en BRF för 25 år sedan.
Av bostadsrättsföreningslagen framgår att lagen om ekonomiska föreningar är tillämplig. En ekonomisk förening ska ha en medlemsförteckning och denna ska enligt lagen hållas tillgänglig för var och en som vill ta del av den.
Vilken bostad som en medlem har är det dock inte säkert att man får fram. En medlem måste inte ha en bostad.
Att kolla om en viss person har en bostadsrättslägenhet någonstans går således inte eftersom detta skulle kräva samkörninng av register.
Innehav av bostadsrätt framgår av deklaration men den uppgiften är knappast offentlig. Talar man med någon på lokala skattemyndigheten händer det dock att de tittar efter,sekretessen är ibland lite relativ om man ringer som hyresvärd enligt min egen tidigare erfarenhet. Jag antar att hyresnämnden kan få fram uppgiften.
Av bostadsrättsföreningslagen framgår att lagen om ekonomiska föreningar är tillämplig. En ekonomisk förening ska ha en medlemsförteckning och denna ska enligt lagen hållas tillgänglig för var och en som vill ta del av den.
Vilken bostad som en medlem har är det dock inte säkert att man får fram. En medlem måste inte ha en bostad.
Att kolla om en viss person har en bostadsrättslägenhet någonstans går således inte eftersom detta skulle kräva samkörninng av register.
Innehav av bostadsrätt framgår av deklaration men den uppgiften är knappast offentlig. Talar man med någon på lokala skattemyndigheten händer det dock att de tittar efter,sekretessen är ibland lite relativ om man ringer som hyresvärd enligt min egen tidigare erfarenhet. Jag antar att hyresnämnden kan få fram uppgiften.
Redigerat: