Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Din VVS:are verkar inte kunna något heller. Klämringskopplingar som har monterats korrekt går aldrig isär. Det som händer vid frysning eller vattenhammare är att röret eller koppling spricker.
Det håller jag inte med om. Det kan bli brutala längsgående krafter som pressar isär kopplingar också.

• Gilla
  • Älska
mortirolo och 2 till
  • Laddar…
A
Jag tänkte på kommentaren här tidigare om det ev borde ha kopplats till blandningsventilen. Jag har ingen aning om detta. Tog lite bilder och frågade ChatGTP. Jag påpekade också att alla rören till höger i bild är kalla och alla till vänster på bild är varma. Den svarade:

"Det förvärmda vattnet från vvb ser ut att gå direkt ut till kranar/tappställen, utan att passera en blandningsventil. Blandningsventilen ser istället ut att vara kopplad till kallt vatten-in. Utgående vatten från vvb borde gå in i blandningsventilen, där det blandas med kallvatten för att ge en säker tappvarmvatten-temperatur. Just nu går det istället rakt ut, vilket kan ge för varmt vatten i kranarna."

Den svarar också att detta är en relativt vanlig koppling dock. Vet inte hur mycket energi jag ska lägga ner på detta? Jag kan inte själv avgöra hur det är kopplat då jag helt saknar kunskap.

Vi har inte märkt av att det blir för varmt i kranarna i alla fall.

Chatgpt är ingen vidare rörmokare...
Det räcker med att zooma in på din bild för att se att blandningsventilen är rätt kopplad.

Ta några närbilder på kopplingarna som gått isär.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
A
Jarlingar Jarlingar skrev:
Det räcker med att zooma in på din bild för att se att blandningsventilen är rätt kopplad.

Jävla piss ChatGTP. Nu har jag gjort bort mig inför min kära vvs:are uuughhhh

Jarlingar Jarlingar skrev:

Ja, det blir uppenbart om man vet att varmvattenberedaren matas med varmt vatten från vänster, inte med kallt från höger som man kan tro om man inte känner till värmepumpen utanför bild. Jag tyckte installationen såg väldigt konstig ut innan jag fick reda på det.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Ja, det blir uppenbart om man vet att varmvattenberedaren matas med varmt vatten från vänster, inte med kallt från höger som man kan tro om man inte känner till värmepumpen utanför bild. Jag tyckte installationen såg väldigt konstig ut innan jag fick reda på det.
Förstår, det kan vara mycket svårbedömt utifrån begränsade bilder :)

Om vi följer varmvattnet så har du: vvb - blandningsventil - t-rör.
Vänster från det t-röret, vart går det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.