Z ZipLock skrev:
Inget bistånd samt sanktioner för länder som inte genomför obligatorisk familjeplanering.
En impopulär lösning på ett verkligt problem.
Är också för befolkningskontroll, ha en naturlig nedtrappning av jordens befolkning genom att kontrollera antal födslar.
Graviditet utan tillstånd bestraffas genom penningböter första gången och hårdare därefter.

När optimal befolkningsmängd är uppnåd i varje enskilt land beviljar man födslar efter antalet dödsfall antingen årsvis eller kvartalsvis.

Jorden kan inte föda hur många munnar som helst. Så det måste till

N
A Abies koreana skrev:
Brukar kallas för halmgubbe. Kommentera gärna det jag skrev .
Kort sagt: vi i Sverige gör redan väldigt väldigt mycket. Vi betalar snudd på de högsta (om inte de högsta) energiskatterna i världen. Även de med lägre inkomster måste kunna överleva. Det går inte bara att höja, höja och höja skatterna. Detta samtidigt som andra länder inte gör närmast ett dugg!
Jag vet att MP gärna vill kunna skryta om hur duktiga Sverige är. Det är ju fint att kunna åka världen runt (med flyg) och kunna skryta om det.
Saken är bara den att ett land som står för promille av världens samlade utsläpp inte kan rädda den övriga världen.
Vi skall göra det vi kan men inte in absurdum! Börja med att på allvar flytta transporter från väg och luft till järnväg och då inte bara i form av vackra ord från riksdagens talarstol. Lastbilstransporterna ökar från år till år samtidigt som de som transporterar gods på järnväg kämpar för sin överlevnad. Det läggs ner järnvägar som skulle kunna användas för gods- och persontransporter. Detta samtidigt som politiker pratar vackert om ett hållbart transtransportsystem. Ord, ord och åter ord. Då är det enklare att höja elskatten vartenda årsskifte för att säkra intäkter till statskassan. Sedan kan du prata om halmgubbar hur mycket du vill.

Redigerat:
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nej, det är den inte. Min svägerska som är geolog jobbar just nu med frågan och problemet med hur och var avfallet ska slutförvaras. Förhållandena har i takt med globala uppvärmingen ändrats sedan man trodde sig ha en fungerande lösning. Det tinar där man trodde det aldrig skulle tina, jordskalv där man trodde det var helt lugnt osv.

Håller helt med att man måste ställa krav på avfallshanteringen oavsett vilket skräp det avser. :)

Titta på Oklo och vilka säkerhetsåtgärder som var på plats där.
Finland bygger ett.

Tekniskt så är det löst och en ickefråga. Tittar vi på IFR och BN-800/-1200 så är återvinningen löst också. Då pratar vi storleksordningen 300-1000 år. Det är än enklare.

Kan Boliden förvara tungmetaller i oändligheten och finnarna kan ordna sitt är alla bevis för att saken är löst.

Att du inte är övertygad eller att det inte är förankrat i svensk politik förändrar inte faktum är att vi har löst den tekniskafrågan.

Ungefär som om jorden skulle värmas upp, det skulle debatteras och vissa skulle vara motståndare till den presenterade faktan och politikerna för flata för att agera... men något sådant scenario finns ju inte.

N Yindysagh skrev:
Svenskar verkar vara helt hysteriska när det gäller klimatet.
Jag bor utomlands och märker inte av hysterin och ångesten som byggs upp i Sverige.
Jag brukar titta på tyska Tv varje dag och där är man lika medveten (jag säger avsiktligt inte hysterisk) vad gäller klimat. Vattenfall som satsade på brunkol har bland det sämsta företagsrykte överhuvudtaget.

• Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
El är bara ett sätt att transportera energi.

Med dagens kärnkraftsrädsla så ställer man ju snarare om el och värme från ren kärnkraft till skitig kol-el, det blir ju samma sak om alla fordon skulle bli elfordon, vi behöver mer el och då hamnar vi oftast på importerad kolkraft.

Säger man att vi måste "ställa om till el" får man ju ha en plan för hur man ska producera elen också.

Personligen tycker jag kärnkraft är enda lösningen för närvarande, men trädkramare i största allmänhet brukar ju vara emot kärnkraft och helt enkelt blunda för problemet med produktion, eller ha helt orealistiska ideer om vindkraft.
Jag instämmer i princip i det du skriver. Jag är inte positiv till urandriven kärnkraft men vi kan inte avskaffa den vi har i dag innan en ny lösning med acceptabel tidplan finns på bordet. Tyvärr buntar debatten ihop även nya generationers kärnkraftstekniker med de gamla.

Sen tycker jag också att de som är väldigt positiva till kärnkraft ibland får det att låta som att de nya teknikerna är färdigutvecklade och det är bara att köra igång i morgon om beslut togs.

Framtida elförsörjning kommer nog att lösas med en kombination av många olika tekniker.

• Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Värt att komma ihåg är att verkningsgraden genom fysikens lagar till stor del avgörs av hastigheten. Ett tåg eller en buss som körs i 800 km/h är i princip lika dåligt som ett flygplan. En insikt som många som drömmer om superhöghastighetståg och liknande tyvärr saknar
Tack för den informationen, det visste jag inte.

harry73
Jag blir lite trött på alla som säger att Sveriges andel i den totala utsläppen är så liten att det inte gör någon skillnad vad vi gör.

I USA tas många klimatbeslut på delstatsnivå och då blir det även där beslut som bara påverkar en mindre mängd människor. 320 milj invånare och 50 delstater ger ca 6 miljon invånare per delstat.
Så är det säkert även i många andra stora länder.

Skulle vi vända på resonemanget och säga att vi får släppa ut hur mycket vi vill och vara värst i världen eftersom vi är ett litet land som inte kan påverka jordens klimat, hoppas jag att i alla fall några av ni strutsar förstår att man inte kan resonera så

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
Jag blir lite trött på alla som säger att Sveriges andel i den totala utsläppen är så liten att det inte gör någon skillnad vad vi gör.

I USA tas många klimatbeslut på delstatsnivå och då blir det även där beslut som bara påverkar en mindre mängd människor. 320 milj invånare och 50 delstater ger ca 6 miljon invånare per delstat.
Så är det säkert även i många andra stora länder.

Skulle vi vända på resonemanget och säga att vi får släppa ut hur mycket vi vill och vara värst i världen eftersom vi är ett litet land som inte kan påverka jordens klimat, hoppas jag att i alla fall några av ni strutsar förstår att man inte kan resonera så
Du tycker möjligen inte att vi gör och redan har gjort en hel del? Om man hela tiden bara får höra hur dålig man är och att man inte gör nog tröttnar man. Piska visst men även morot och kanske t.o.m. lite beröm någon enda gång. Psykologi av det mera grundläggande slaget.

P
N Nalleman64 skrev:
Du tycker möjligen inte att vi gör och redan har gjort en hel del? Om man hela tiden bara får höra hur dålig man är och att man inte gör nog tröttnar man. Piska visst men även morot och kanske t.o.m. lite beröm någon enda gång. Psykologi av det mera grundläggande slaget.

Självklart har vi gjort mycket, vi har också redan skitar ner mycket under årens lopp.

Om vi inte vill att vissa mindre utvecklade länder ska gå samma billiga väg som vi valde i början får vi hjälpa till så att de kan hoppa över några smutsiga steg.

Så det enda logiska är att vi måste fortsätta minska våra utsläpp samtidigt som vi stöttar andra så att de snabbare än oss kan minska sina.

• Gilla
nanowire och 4 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Visst gör vi en hel del fint. Men svenskens resursförbrukning och utsläpp är på en nivå som skulle kräva 4 jordklot om alla skulle hålla på som vi. Enkelt matte gör att vi måste sänka våra utsläpp med 70-80% utöver de förbättringar vi redan utfört.
Tråkigt men sant.

• Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
Redan många kloka ord nämnda här.
Mina favoriter:
- Vi är för många. Jordens befolkning (och ekonomier) KAN inte växa i oändlighet. Face it!
- Tillverka saker som håller för bövelen.
- Kör lugnare! Trafiken har blivit konstant aggressivare på senare år. (ger säkert mer utsläpp än enstaka tomgångskörningar)
- Acceptera att saker kan funka även om dom är gamla. Dom flesta behöver faktiskt inte nya kök.
- Tvinga över transporter på järnväg och acceptera någon dags extra fördröjning för samordning.
...och som Nalleman64 skrev ovan; Sverige kan inte övriga världen genom att göra detta in absurdum

• Gilla
Karldanaxel och 3 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Dom åt väl pingviner :rofl:
Vilket är din teori:
Att isbjörnarna gick 20000 km för ett skrovmål på pingviner, för att sedan gå 20000 km hem igen mätta och belåtna.
Eller
Pingvinerna förirrade sig 20000 km hemifrån, kanske i jakt på mat i värmeböljan, och blev sedan uppätna av isbjörnarna som flög som feta sparvar rakt in i isbjörnarnas munnar. Om de bara kunnat flyga. Kungspingvinerna alltså.

:D

C cpalm skrev:
Värt att komma ihåg är att verkningsgraden genom fysikens lagar till stor del avgörs av hastigheten. Ett tåg eller en buss som körs i 800 km/h är i princip lika dåligt som ett flygplan. En insikt som många som drömmer om superhöghastighetståg och liknande tyvärr saknar.
Det är jag mycket väl medveten om.

Å andra sidan finns det krasst räknat inget behov av att transportera massor av folk med 800 kilometer i timmen. Med litet sunt tänkande och planering och prioritering kan man få ned antalet resor så pass mycket att man gott har tid att rusa fram i 160 kilometer i timmen på ett välfungerande järnvägsnät där tågen går enligt tidtabell och tidtabellerna är synkroniserade med färjor och passagerarfartyg och bussar.

Jag har flugit två gånger på de senaste 25 åren och båda gångerna berodde det på att bussar och tåg och färjor antingen inte var synkroniserade eller inte gick alls.

• Gilla
SnickareHobb och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kan ju hålla med om att bränslekostnaderna är på tok för låga idag för att ha någon påverkan på mlijön. Tiodubbla dem så får vi se om det fortfarande är billigare att importera från Kina, eller att flyga på solresor över halva världen.
När det gäller el så känner jag själv lite att "varför ska jag spara på el, eller byta elleverantör, när den största utgiften är nätavgiften som till stor del är fast och nätägaren inte går att byta?" Det är illa nog i villa, men jag har en bekant som bor i en etta, där står elförbrukningen för ca 1/10 av hans elkostnad! Det blir liksom väldigt dålig ekonomisk morot att spara el då...
Samma med fjärevärmen. 45 % hos mig är fast avgift. Så när jag sparat riktigt duktigt är konsekvensen att fjärrvärmen blir dyrare än den att värma med direktverkande el. Galet.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Mina miljöförslag är:
- styr om ROT till att bara gälla miljöförbättringar, såsom t.ex installation av solceller/fångare, tilläggsisolering, modernisera uppvärmning i fastigheter et.c.
- styr om RUT att bara gälla underhåll av saker, t.ex rep av vitvaror et.c.
- tvinga elbolagen att låta privatpersoner som har solceller et.c kvitta tillförd energi med uttagen under hela året, eller åtminstone månaden.
- sänk arbetsgivaravgiften för de dagar arbetstagaren kan utföra jobbet på distans hemifrån. Mindre avgaser, mindre trängsel och köer, mindre slitage på vägar, bilar et.c
- obligatorisk garanti på fem, eller varför inte tio år.
- inkomstbepröva barnbidraget och ta bort flerbarnstillägg, så att i blir färre och inte fler.
- kraftig vägtrafikskatt på alla lastbilar som rullar i Sverige, för att gynna de inhemska åkarna.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.