Hej! Vi har köpt hus med rutparkett i ek. En del av den är tydligen utbytt till faner och allt har redan slipats samt behandlats med hårdvaxolja en gång för några år sen, så går nog inte att slipa igen. Golvet är fint och inte så slitet men hade gärna ljusnat upp det lite och har läst att det kan räcka att tvätta ordentligt och sen använda hårdvaxolja igen? Tänkte isåfall Osmo hårdvaxolja Natur matt. Vad tror ni? Kan det funka? Vad ska jag tänka på? Tack på förhand!

• Rutparkettgolv i ek, delvis utbytt till faner och behandlat med hårdvaxolja, visas i dämpad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i rutparkettmönster i ek med vitmålad trappa delvis synlig i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är hundra på att det är hårdvaxoljat kan det gå. Fast det är mer än en som försökt ljusa upp ett golv, själv eller med inhyrd arbetskraft, som vänt sig hit och undrat varför det blev flammigt.

Det går nog oftast bra, men är det värt risken? Jag skulle nog inte våga om golvet inte tål en slipning till.

Hep Hep skrev:
Om du är hundra på att det är hårdvaxoljat kan det gå. Fast det är mer än en som försökt ljusa upp ett golv, själv eller med inhyrd arbetskraft, som vänt sig hit och undrat varför det blev flammigt.

Det går nog oftast bra, men är det värt risken? Jag skulle nog inte våga om golvet inte tål en slipning till.
Ja du kanske har rätt. Jag har sett endel avskräckande exempel men då detta golv är hårdvaxat och inte lackat innan hoppades jag det skulle gå.. men kanske inte värt risken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.