5 717 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Kan vår gamla altan ”räddas” och ny byggas till med impregnerad trä?
Hej vi håller på att renovera vårt hus och har bland annat byggt in vår altan under tak där vi nu har vår nya röda ytterdörr, se foto.
Vår befintliga altan i tryckimpregnerat virke är i sommar 20 år. Har läst på och vad jag kan förstå kan vi ”rädda” den genom att slipa och rengöra/behandla med Västerbottensåpa. Får väl säkert även vända på några plank tänker jag. Eller vad säger ni kunniga här??! Är det för mycket jobb? OCH största frågan är OM det är värt det eftersom vi nu i sommar vill bygga ny altan och bro framför ytterdörren och bygga ihop den på något snyggt sätt med den gamla befintliga altanen. Går det? Kom gärna med synpunkter och tips till en novis🙏😊 tusen tack på förhand!
PS. Min man säger att det inte går att få snyggt men jag vill gärna behålla den befintliga altanen om det går. Kanske ha blomlåda, grus eller plattor som ”skarv” mellan nya och gamla altanen…
Vår befintliga altan i tryckimpregnerat virke är i sommar 20 år. Har läst på och vad jag kan förstå kan vi ”rädda” den genom att slipa och rengöra/behandla med Västerbottensåpa. Får väl säkert även vända på några plank tänker jag. Eller vad säger ni kunniga här??! Är det för mycket jobb? OCH största frågan är OM det är värt det eftersom vi nu i sommar vill bygga ny altan och bro framför ytterdörren och bygga ihop den på något snyggt sätt med den gamla befintliga altanen. Går det? Kom gärna med synpunkter och tips till en novis🙏😊 tusen tack på förhand!
PS. Min man säger att det inte går att få snyggt men jag vill gärna behålla den befintliga altanen om det går. Kanske ha blomlåda, grus eller plattor som ”skarv” mellan nya och gamla altanen…
Jag hade satsat 1500kr för en helghyra av en riktig skurmaskin. En Skona Power scrubber eller motsvarande variant från konkurrent. Galet effektiv maskin. https://www.bona.com/sv/webchannel/foretag/rengoring-underhall/maskiner/power-scrubber230v2.2kw
Hyrde en sådan för några veckor sedan.
Mitt trädäck är ca 15 år.
Byggde nytt i direkt anslutning förra sommaren. Kant i kant.
Maskinen är helt suverän. Två kraftiga borstrullar som skurar ORDENTLIGT på djupet.
Se bild.
Till höger: 120 mm trall inkl den högra 145mm är 15 år gammalt.
145an till vänster o resten av 120mm trallen till vänster är 9 mån gammal.
Överraskande bra resultat.
Lånade egentligen maskinen för att köra en +10 år helt bortglömd altan ute hos svärföräldrarna. Svart på sina ställen.
Trodde det trädäcket var förlorat. Men satan i gatan om inte skurmaskinen fick bort det extremt slitna ytskiktet och gav en helt ny lyster till hela däcket. Extremt imponerad av maskinen.
Väldigt tacksam att köra. Svävarkänsla då borstarna snurrar i motsatt riktning så lätt att styra maskinen.
När jag ändå hade maskinen så körde jag min egna trall på bild.
Så innan ni dömer ut trallen, skura den ordentligt. Har kört fkärcher pcl4 etc men proffsmaskinen är en heeeelt annan division. Går inte att jämföra.
Ge det en chans. 1500 plus några dunkar trallrent från Biltema el motsvarande.
Sen kan ni ta ett beslut om byte, slipning etc.
Tvätta ordentligt först. Du kommer bli positivt överraskad.
Hyrde en sådan för några veckor sedan.
Mitt trädäck är ca 15 år.
Byggde nytt i direkt anslutning förra sommaren. Kant i kant.
Maskinen är helt suverän. Två kraftiga borstrullar som skurar ORDENTLIGT på djupet.
Se bild.
Till höger: 120 mm trall inkl den högra 145mm är 15 år gammalt.
145an till vänster o resten av 120mm trallen till vänster är 9 mån gammal.
Överraskande bra resultat.
Lånade egentligen maskinen för att köra en +10 år helt bortglömd altan ute hos svärföräldrarna. Svart på sina ställen.
Trodde det trädäcket var förlorat. Men satan i gatan om inte skurmaskinen fick bort det extremt slitna ytskiktet och gav en helt ny lyster till hela däcket. Extremt imponerad av maskinen.
Väldigt tacksam att köra. Svävarkänsla då borstarna snurrar i motsatt riktning så lätt att styra maskinen.
När jag ändå hade maskinen så körde jag min egna trall på bild.
Så innan ni dömer ut trallen, skura den ordentligt. Har kört fkärcher pcl4 etc men proffsmaskinen är en heeeelt annan division. Går inte att jämföra.
Ge det en chans. 1500 plus några dunkar trallrent från Biltema el motsvarande.
Sen kan ni ta ett beslut om byte, slipning etc.
Tvätta ordentligt först. Du kommer bli positivt överraskad.
Redigerat:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Alltså på bilderna ser den ju ut och vara i otroligt bra skick. En skurmaskin och sen olja in den med träolja så kommer den leva i 20 år till.K Katharina Wennberg skrev:Hej vi håller på att renovera vårt hus och har bland annat byggt in vår altan under tak där vi nu har vår nya röda ytterdörr, se foto.
Sen om gubben din tycker det är lättare och roligare att lägga ny trall så går ju det också. Jag hade inte gjort det.
Det egentliga objektet hos svärföräldrarna: Svart av påväxt. Blev riktigt bra. Maskinen på bild, väldigt tillfredsställande att se skillnaden där jag kört och ej.
Blöt trall på bild så ljusnar väsentligt när den torkat.
Blöt trall på bild så ljusnar väsentligt när den torkat.
Trallen ser ju fin ut så börja med en rejäl skurning av däcket och se vad som händer. I värsta fall förlorar ni en eftermiddag i onödigt arbete och kanske 500 i maskinhyra men i bästa fall så sparar ni två veckors jobb och 20 000 på att slippa byta trall.
Jag skurade min trall för några veckor sedan med en Kärcher PCL 6. Den har också dubbla motroterande borstar så den är betydligt bättre än PCL 4 även om den inte når upp till maskinen som MasMats hyrde. Här är skillnaden som den tvätten gjorde.
Jag skurade min trall för några veckor sedan med en Kärcher PCL 6. Den har också dubbla motroterande borstar så den är betydligt bättre än PCL 4 även om den inte når upp till maskinen som MasMats hyrde. Här är skillnaden som den tvätten gjorde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga altan på gamla stenplattor
Altan & Uteplats -
Kan det här gamla äppelträdet räddas?
Häckar, Buskar & Träd -
Altanbygge: behålla gamla infästningar eller ersätta med modernare bärlina?
Altan & Uteplats -
Bild på gamla altaner
Altan & Uteplats -
Bygga trädäck / Altan direkt på gamla stenplattor
Altan & Uteplats