Hej
Sonen och hans tjej planerar att flytta till annan ort för att plugga.
De bor inte ihop idag utan båda bor hemma.

Gissar att jag inte är den första som ha funderingar runt sett så jag hoppas någon här kan hjälpa mig:
Hur ska man lägga upp ett ev. köp av lägenhet och vad ska man tänka på?
De har ju inte de pengar som behövs och de lär inte heller få låna så mycket.
Alternativet är då att den ene familjens, eller båda familjernas, föräldrar köper en lägenhet. Dock så tror jag inte att 100% av pengarna finns utan det blir i så fall aktuellt att låna till en del.
Är det ens möjligt att två olika familjer köper en lägenhet tillsammans? Går det att få lån för resp. familj med detta upplägg? (Jag tror dock att jag har utrymme att låna på vår villa till vår del.)
Finns det några nackdelar med detta?
Finns det bättre lösningar?
Hur ska man hantera en ev. separation och en ev. värdeökning/värdeminskning om den ene kan/ vill bo kvar?
Hur gör man en bra och rättvis överenskommelse om bara den ena familjen köper lägenheten men lånar till åtminstone en del av priset?

Något mer att tänka på? Har jag glömt något?

Tacksam för all tips och råd.

• Älska
Revhiet1
  • Laddar…
Bostadsrätt är lös egendom så rättsligt är det väl samma sak som att köpa en bil tillsammans.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
En "familj" kan inte stå som ägare, det är personerna i familjen som äger bostäder. Om personerna här är ungdomarna eller föräldrarna spelar ingen roll tills det ska betalas.
Enklast är 50% ägande, 50% finansiering. Varje delägare löser finansiering på sitt sätt.

Extrauppgift att diskutera, när blir ungdomarna en familj? 😀

• Gilla
livand och 7 till
  • Laddar…
C
B Byggsnyggen skrev:
Är det ens möjligt att två olika familjer köper en lägenhet tillsammans?
Du tänker "familjer" men i realiteten är så klart en "familj" inte en person i formell mening som kan äga en bostadsrätt, ingå ett avtal eller ta ett banklån. Utan man måste se det till de inblandade individerna.

Det innebär ju bland annat att det blir frågan om (förvisso "skälig", men likväl tillståndspliktig) andrahandsupplåtelse om inte barnen själva står som delägare i bostadsrätten.

Bankerna kan definitivt ställa diverse krav om bostadsrätten skall utgöra säkerhet för lån, men det är knappast omöjligt att lösa.

Förmodligen bör lämpligtvis ett avtal upprättas mellan delägarna som reglerar ägandeförhållandet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
En "familj" kan inte stå som ägare, det är personerna i familjen som äger bostäder. Om personerna här är ungdomarna eller föräldrarna spelar ingen roll tills det ska betalas.
Enklast är 50% ägande, 50% finansiering. Varje delägare löser finansiering på sitt sätt.

Extrauppgift att diskutera, när blir ungdomarna en familj? 😀
Tack för svar.
Det är väl jag som uttrycker mig lite dåligt.
Vad jag menar är att t.ex. jag och den andra partens pappa köper en lägenhet tillsammans åt våra ungdomar.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Tack för svar.
Vad jag menar är att t.ex. jag och den andra partens pappa köper en lägenhet tillsammans åt våra ungdomar.
"åt våra ungdomar" skiter väl banken i så länge dessa inte är medlåntagare.

Föreningen kan ha åsikter om att dom som bor i lägenheten inte är delägare, eller att ägarna inte bor i lägenheten.

• Gilla
Pörtet och 2 till
  • Laddar…
Det krävs att BRF tillåter att någon annan än ägaren bor i lägenheten.
Upplägget är bra sålänge solen skiner. Om/när ungdomarna inte trivs längre med varandra kan det bli gräl med försäljning/utköp/lånbetalning mm.
En ren affär med bara en pappa är smidigare.

• Gilla
sy97jgu och 8 till
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Tack för svar.
😀. Därför extrafrågan. Ett par som flyttar ihop är ju inte heller familj, så det gör ingen skillnad vilka två som äger.

T Thomas_Blekinge skrev:
En ren affär med bara en pappa är smidigare.
Finns tillräckligt med trådar om hur mycket den icke ägande ska betala för att jag ska hålla på 50-50 istället.
Men som du säger, inga problem så länge solen skiner. 😀

• Gilla
  • Haha
Dkvist och 2 till
  • Laddar…
Det finns ju flera olika sätt att lägga upp det på, som passar olika situationer.

Antingen som du föreslår i tråden. Ni föräldrar köper ex. 50% vardera och låter barnen bo där som andrahnadshyresgäster. Dett kan bli poroblem med föreningen som inte tillåter andrahnadsuthyrningen.

Samma upplägg, men där ungdomarna får bli delägare (vanligt att föreningar går med på det om den boende äger minst 10%).

Men en renare lösning är att ungdomarna får köpa själva, men ni föräldrar lånar ut kapitalet till dem. För säkerhets skull kan ni sätta er själva som panthavarae mot föreningen. Om den bostadsrätt belånas, så anmäler banken sin panträtt till föreningen som för register över detta, Det motsvarar den inskrivning av pantbrev som lantmäteriet gör för vanliga fastigheter.

Läs på lite vad som gäller legalt. Om samboavtal saknas och det blir separation (eller dödsfall) i ett samboförhållande så delas värdet av den gemensamma bostaden lika oavsett vem av parterna som har betalat allt eller merparten. Löses genom samboavtal.

Om man äger något tillsammans så kan en delägare (även om det bara gäller 1% delägande) begära att hela bostraden skall säljas på offentligf auktion.

Redigerat:
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
😀. Därför extrafrågan. Ett par som flyttar ihop är ju inte heller familj, så det gör ingen skillnad vilka två som äger.
Det kan de väl vara.

M Mellanbarn skrev:
Finns tillräckligt med trådar om hur mycket den icke ägande ska betala för att jag ska hålla på 50-50 istället.
Men som du säger, inga problem så länge solen skiner. 😀
Skriv ett avtal. När minst en vill sälja, säljes lägenheten.
Risken att ungarna nosar upp nya oplöjda åkrar under studieåren är mycket stor. Så hur lägenheten skall säljas bör de båda fäderna snacka igenom väl.

• Gilla
ulfem och 2 till
  • Laddar…
Kan inte var och en av de unga bli sponsrade av sina egna föräldrar... Varför blanda in fler ägare?

/ATW

A ArneTW skrev:
Kan inte var och en av de unga bli sponsrade av sina egna föräldrar... Varför blanda in fler ägare?

/ATW
Jo, det är väl så jag menar.
För att förstå. Menar du att resp. sida bidrar med halva kostnaden till sitt barn och att de två sedan köper lägenheten tillsammans?
Hur blir det om den ena sidan inte kan fåmfram nog med pengar utan att man skulle behöva låna på lägenheten?

Intet Intet skrev:
Det kan de väl vara.

Skriv ett avtal. När minst en vill sälja, säljes lägenheten.
Risken att ungarna nosar upp nya oplöjda åkrar under studieåren är mycket stor. Så hur lägenheten skall säljas bör de båda fäderna snacka igenom väl.
Ja, det är väl just detta jag vill ta höjd för. Även om de skulle separera vill man ju att det ska skötas snyggt och rättvist. Att försöka göra detta efteråt kan ju vara svårare…

B Byggsnyggen skrev:
Hur blir det om den ena sidan inte kan fåmfram nog med pengar utan att man skulle behöva låna på lägenheten?
I det läget så är kanske bästa lösningen att ni föräldrar står för det lånet, ochg undomarna får bli delägare, tillräckligt stor andel för att föreningen skall tillåta det (som sagt 10% har många föreningar som gräns).

Men hur banken ställer sig till en sådan lösning vete tusan. Och det finns en del risker. Om ex. den andra familjen som har lånat strular eller får betalningsproblem, så blir lånet ditt problem. Det finns en gemensamt ägd bostadsrätt som säkerhet , den ryker.

Kan kännas osannolikt, men jag har sett svärföräldrar orsaka värre ekonomisk skada än så för sina barn.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Föreningen kan ha åsikter om att dom som bor i lägenheten inte är delägare, eller att ägarna inte bor i lägenheten.
Så är det men många föreningar tillåter att föräldrar hyr ut till sina barn. Man mådte doch ha koll på detta annars kan det sluta med krångel och tråkigheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.