HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
Kanske kan ha lite växter som står på det stora steget nr 8.
Vad händer mellan steg 7 och 8 resp. 8 och 9?

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
K Kane skrev:
Vad händer mellan steg 7 och 8 resp. 8 och 9?
Inget, orkade bara skriva ut vartannat nummer.

Jag föreslår att du tänker ett varv till kring trappan. Om du vill skapa något lyxigt så känns en inklämd u-trapp fel. Försök rita in en pampigare öppen trappa som blir en del av helheten i vardagsrummet. Typ att du ser ut över umgängesytorna när du kommer ner från övervåningen.
Läs även på om trappgeometri. Det finns en del tumregler för förhållande mellan stegdjup och höjd för att få en bekväm och säker trappa att gå i.

HOBBY ARCHITECT
H Hasse C skrev:
Jag föreslår att du tänker ett varv till kring trappan. Om du vill skapa något lyxigt så känns en inklämd u-trapp fel. Försök rita in en pampigare öppen trappa som blir en del av helheten i vardagsrummet. Typ att du ser ut över umgängesytorna när du kommer ner från övervåningen.
Läs även på om trappgeometri. Det finns en del tumregler för förhållande mellan stegdjup och höjd för att få en bekväm och säker trappa att gå i.
Jag funderar bara på stegdjupen just nu, exakt hur höga väggarna blir är inte så viktigt. Och planlösningen är jag redan väldigt nöjd med.

B
Då blir det att rita om huset... flytta en vägg...
Läste för fort, och blandade ihop djup o höjd.
17-18 höjd blir lagom, och passar fint till ditt planerade djup 28cm.

HOBBY ARCHITECT
K Kane skrev:
283 cm djupa steg? Då kommer trappan ta plats med 13 steg.
Känns 13 steg normalt för ett stort lyxhus?

Känns 13 steg normalt för ett stort lyxhus?
Nej. I ett lyxhus förväntar man sig en större våningshöjd än normalt, kanske 2,7-3 m. Det klarar man inte med bara 13 steg.

• Gilla
Enys89
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
B b8q skrev:
Nej. I ett lyxhus förväntar man sig en större våningshöjd än normalt, kanske 2,7-3 m. Det klarar man inte med bara 13 steg.
Är det alltid så....? Räcker det inte med att det är öppet upp över matsalen... :)

Är det alltid så....? Räcker det inte med att det är öppet upp över matsalen... :)
Ja. Nej.

Antalet steg är irrelevant för en "lyxig känsla" men man vill ligga i det övre spannet av trappstegsformeln i kombination med extraordinär takhöjd. Det är andra faktorer så som material, löpbredd, position i huset, siktlinjer, ljusinsläpp m.m. som avgör huruvida en trappa upplevs som lyxig.

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
splinter splinter skrev:
Ja. Nej.

Antalet steg är irrelevant för en "lyxig känsla" men man vill ligga i det övre spannet av trappstegsformeln i kombination med extraordinär takhöjd. Det är andra faktorer så som material, löpbredd, position i huset, siktlinjer, ljusinsläpp m.m. som avgör huruvida en trappa upplevs som lyxig.
Nu har jag problem.... Måste väl bredda hela huset då... :confused:

Räcker det med två steg till, alltså 15 steg?

Redigerat:
Det finns ju en formel för att räkna ut hur man gör en bekväm trappa, du måste använda den. Om man gör en trappa som inte formeln funkar för så kan man i de flesta fall gå i trappan rent fysiskt men det kommer vara opraktiskt och kännas konstigt. Tex så korta plansteg att tillräckligt med foten inte får plats eller så höga sättsteg att man måste lyfta väldigt högt på benen.
Det finns alltså ett förhållande mellan hur "djupa" stegen kan vara ihop med hur "höga" de kan vara, håll där däremellan så blir det vettigt.

HOBBY ARCHITECT
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det finns ju en formel för att räkna ut hur man gör en bekväm trappa, du måste använda den. Om man gör en trappa som inte formeln funkar för så kan man i de flesta fall gå i trappan rent fysiskt men det kommer vara opraktiskt och kännas konstigt. Tex så korta plansteg att tillräckligt med foten inte får plats eller så höga sättsteg att man måste lyfta väldigt högt på benen.
Det finns alltså ett förhållande mellan hur "djupa" stegen kan vara ihop med hur "höga" de kan vara, håll där däremellan så blir det vettigt.
(Jo, jag vet. Jag bara börjar med att räkna hur många steg som behövs till ett lyxhus när jag redan tänkt på höjden på stegen.)

HOBBY ARCHITECT
Ok, nu ska jag räkna ut hur höga stegen ska vara. Djupet är 283 cm.

Har googlat formeln:
2 x steghöjd + stegdjup = 63 cm

Men jag är inte bra på matte, hur räknar jag baklänges, jag fattar ingeting... :seenoevil:

Redigerat:
Mats-S
Det kan tyckas självklart, men jag vill bara påpeka en superviktig detalj. En detalj som jag alltför ofta ser att folk missar när dom bygger trappor.
Sista steget innan vilplanet MÅSTE ha samma höjd som övriga steg, och HÖJDEN inkluderar givetvis golvytan på vilplanet, typ laminat/parkett etc.

Som sagt, självklart ... men inte för alla :thinking:

EDIT
Anledningen är att om sista steget uppför är för högt kommer folk som inte "känner" trappan att snava och ramla framåt. Samma fenomen för sista steget nerför fast tvärtom, är det för lågt så tenderar man att sätta i foten alltför hårt på golvet när man går nerför. Är sista steget utför för högt är det värre. då blir det "lufttramp" som i värsta fall resulterar i att man faller framåt ...

Redigerat:
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Min trappas steghöjd ska vara 174 cm va? (Om stegdjupet är 283 cm.)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.