Hej,

Nu kommer förmodligen en fråga som är väldigt enkel att svara på. Om man kopplar på exempelvis terassvärmare med hög effekt på ett eluttag med stickpropp, kan man då behöva tjockare elkabel för eluttaget pga belastningen? Jag tänker mig att kabeln till eluttaget borde vara grov nog för att klara allt man kan koppla på stickproppen och säkring klipper vid överbelastning?

Mvh
MO

Om effekten på dina/dina terassvärmare totalt håller sig under 2300 W så kan uttaget användas. 10 A är vad uttag brukar vara avsäkrade med.
Jag kan dock inte lova att det är problemfritt som värmarna avses att användas länge och ofta.
Om den fasta elinstallationen är gammal kan den behöva lite underhåll för att förhindra glapp i dosor och uttag.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om effekten på dina/dina terassvärmare totalt håller sig under 2300 W så kan uttaget användas. 10 A är vad uttag brukar vara avsäkrade med.
Jag kan dock inte lova att det är problemfritt som värmarna avses att användas länge och ofta.
Om den fasta elinstallationen är gammal kan den behöva lite underhåll för att förhindra glapp i dosor och uttag.
Tack för svaret. Det är 2 terrassvärmare med 1800W per värmare. De skall ej gå kontinuerligt utan mer stöd vid kallare perioder då man vill sitta ute. Det låter som att man kanske får titta på eluttagen och uppdatera den fasta installationen.

2*1800W är precis vad man får ut på 16A. Det kräver (i princip) att kablarna är 2,5 mm² och att det är avsäkrat med 16A. Sen är det olämpligt att dra så hög ström kontinuerligt via ett vanligt schuko-uttag, men är det uppdelat på två stickproppar så _borde_ det gå.

Jag har två infravärmare a` 1000w. För säkerhets skull bytte jag till 2,5mm2 från 10A säkring till kopplingsdosan, som även matar ett uttag. Infravärmarna är fast anslutna via en tvåpolig brytare och 1,5mm2 ekk, som blir ljummen när värmarna är på. En grövre ledare är nog tryggt att ha då man har en hög belastning under lång tid även om säkring och tunnare ledare skulle klara det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.