Larsa Larsa skrev:
Du lär inte skapa mögel på vinden om du är i förrådet ibland. Är förrådet isolerat öht? men skall du jobba därinne bör du iaf ha en spaltventil i ev fönster eller dörr.
Ok. Jag har inte koll på om det är isolerat. Jag får fråga föreningen. Hur påverkar det situationen?

Utifrån ser det likadant ut som resten av fasaden. Antingen är förrådet isolera utåt, eller så är innerväggen mot bostaden isolerad istället. Vilket verkar konstigt men jag är inte kunnig i ämnet.

Jag ska se om jag äger dörren och kan ordna spaltventil själv eller blir beroende av föreningen.

Luftfuktigheten i förrådet är 55% och temperatur 9c. Ute är det idag 90% och 5c.

40-60% verkar önskvärt inomhus i vanlig hemmiljö.

Jag har noterat att det finns lufthål genom ett trädgårdsskåp som sitter i förrådet och har en dörr utåt. Och lufthål på dörren till skåpet då. Det är alltså in till förrådet, men indirekt via det här trädgårdsskåpet som jag kallar det.

Fyller det samma funktion som ventiler som nämnts i tråden som vanligtvis används till förråd, kallvind m.m.? Eller är det meningen att ventiler endast ska släppa igenom luft i en riktning? Tänker som en cykelventil t ex.

Senaste gångerna jag varit därinne har jag testat ha dörren vidöppen (den vanliga dörren) med elementet på. Men det verkar inte få ner fuktigheten.

• Insidan av ett trädgårdsskåp med lufthål i det röda träet. Lufthålens funktion ifrågasätts i samband med ventilering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orange dörr med ventiler för ventilation, handtag till vänster. Används i förråd som diskuteras gällande luftfuktighet och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ställde frågan till en hantverkare och fick svar gällande ventilerna i mitt senaste inlägg. Delar med mig om det jag lärt mig så fler kan få nytta av det.
  • Ventiler som diskuterats i tråden är helt öppna d.v.s. kan släppa igenom luft i båda riktningar. Det är sådana jag har på det röda trädgårdsskåpet på bilden.
  • Ventiler ska helst finnas både högt upp och lågt ner. Detta i kombination med uppvärmning bidrar till luftcirkulation. Kall luft kommer in via nedre ventil, och varm luft åker ut via den övre.
  • Värmen behöver inte vara så hög. Så länge innetemperaturen är högre än utetemperaturen kommer luften att cirkulera.
Jag skulle säga att det jag har via trädgårdsskåpet duger då. Dörren har ventiler uppe och nere. Insidan av skåpen ska gärna kompletteras med nya hål längst ner i plåten.

Cirkulationen sker indirekt via detta skåp, men min magkänsla säger att det fungerar i princip lika bra ändå.

Luftfuktigheten i förrådet ser bra ut än så länge och jag behåller en högre temperatur jämfört med utomhus kollar med jämna mellanrum framöver.

På sommaren kommer temperaturen troligen inte vara högre inne. Men då tänker jag att temperaturen kommer vara så hög att RF-nivån kommer vara låg. Men det märker jag då.

Kan tipsa om att skaffa väderstation och två sändare. Jag har väderstationen i hemmet, och sen en sändare utomhus och en i förrådet. Ett plus är om det går att kolla senaste max- och min-värden. Min är av märket TFA Dostmann och den verkar visa max- och min-värden för fukt och temperatur oberoende till varandra. D.v.s. man får veta vad de högsta värdena faktiskt varit för både temp och fukt, istället för att bara veta vad fukten var vid tidpunkten då temperaturen var max (de visas dock samtidigt, förvirrande). Baspaketet hade en väderstation + en sändare. Köpte en extra sändare separat.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.