Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi har inte känt någon lukt i huset när vi flyttade in eller under sommaren. Men efter förra veckans konstanta skyfall har en inte så alltför fräsch doft dykt upp ett ett av rummen. Kollade in i ventilen och det luktar starkare där. Hittade även lite byggskräp som låg på marken som hade mögel på sig. På ett ställe längst in tyckte jag mig se lite mögel i ”taket” på grunden men träplankorna som sitter är fina och torra. Mätte mellan 10-15% med fuktmätaren i trät. Jag har efter råd på detta forum reggat fukten i luften i grunden och den ligger just nu på 72% och tempen 15 grader.
En kille som ska inspektera ska komma men pga alla vattenskador och översvämningar så är vi ganska lågprioriterade. Mina egna tankar om det är att:
Ta upp en lucka.
Avlägsna möglet (hur?)
Rensa upp och lägga ut plast.
Sätta in avfuktare.
Med dessa åtgärder tror ni att vi kommer bli av med lukten? Kan man tvätta bort möglet om det inte är jättemycket angripet? Jag är riktigt nojig av mig och ser bara skräckscenarior framför mig om att vi aldrig blir av med doften osv så om någon vill ge sig på en lugnande gissning hade jag uppskattat det enormt.
Har ni några tips om vad jag ska tänka på när inspektionskillen är här tar det också tacksamt emot.
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
D Derbyboy skrev:
Tack för svar!D Derbyboy skrev:
Ja jag tycker också att det ser okej ut. Problemet är ju lukten, tänker att det inte står helt rätt till om man får upp lukt. Har du haft problem det? Vad använder du för mätare?
Ja jag har en viss lukt i huset tyvärr, men kommer det från fukt så har det i mitt fall berott på att fukten varit för hög i 50+ år och dessutom var min trossbotten rutten.
Man brukar säga att är RF under 75 så är det inget problem oavsett temp i grunden. Finns fina grafer om du googlar.
Jag använder Telldus lite v2 tillsammans med 4 sensorer i grunden.
Man brukar säga att är RF under 75 så är det inget problem oavsett temp i grunden. Finns fina grafer om du googlar.
Jag använder Telldus lite v2 tillsammans med 4 sensorer i grunden.
Jag tror inte på död råtta men blöt jord/jordkällare beskriver lukten ganska bra. Grunden är gjord i två omgångar, en vid byggåret och en tillbyggnad tio år senare. Under tillbyggnaden finns ingen plast och det är också den ifrån den delen lukten kommer. I den gamla plastade delen luktar det ingenting.D Derbyboy skrev:
Ska kolla in den mätaren.
Om killen som ska komma är från Anticimex kommer han att rekommendera ett paket med avfuktare (för 35-50k) Jag råder dig då, mot bakgrund av hur din krypgrund ser ut, att tacka nej.
Ta upp ett hål till det område där du inte har plast. Lägg plast och se om det hjälper. Kostnad: lite svett och någon tusenlapp.
Ta upp ett hål till det område där du inte har plast. Lägg plast och se om det hjälper. Kostnad: lite svett och någon tusenlapp.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det är inte Anticimex som ska komma, vågade inte ringa dem efter alla trådar jag läst här om Anticimex dyra råd.D Derbyboy skrev:Om killen som ska komma är från Anticimex kommer han att rekommendera ett paket med avfuktare (för 35-50k) Jag råder dig då, mot bakgrund av hur din krypgrund ser ut, att tacka nej.
Tanken på att krypa ner i grunden och fixa är inte lockande men vi får väl se hur långt snålheten sträcker sig, kanske får ta ett stadigt glad vin innan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden