Hej

Kan inleda med att jag är rätt okunnig gällande el.

Saken är nu den att vi ska byta kök (hus från 2001) och i det nya köket ska vi ha en induktionshäll vilket vi ej haft förut.

Hur vet jag om mitt elsystem klarar av att driva hällen på full effekt på alla plattor samtidigt? Jag har tittat på exempelvis IKEA Blixtsnabb 70
cm.

Jag har ju läst om folk som inte kunnat koka spaghetti och steka köttfärsen samtidigt..

I säkringsskåpet är det 3 st säkringar á 16A var.

Mvh Björn

Vad det tål definieras inte så mycket av elinstallation och vilken spis du väljer som av dina matlagningsvanor. Så om du har elspis idag och inte brukar lösa några säkringar när du lagar mat så kommer du säkert inte att göra det med den nya spisen heller.

Har du trefas 16A dedikerat till spisen så är det tillräckligt för att driva de flesta spisar på full effekt kontinuerligt. Dock finns det två tillägg här. För det första. Ofta har hus 16A huvudsäkringar. Så du kan inte driva speciellt mycket annat samtidigt som du har allt på högsta effekt på spisen. För det andra. När senast hade du alla spisplattor och ugnen på högsta effekt samtidigt och det pågick i mer än 10 minuter?

Mats-S
3X16A räcker lugnt, vi har likadant och full effekt på alla 4 plattor ... MEN ... vår spis är en Gram som matas med 3 faser, alltså 3X16A. Men då är det en "vanlig" spis så strömmen räcker även till när ugnen är på.

Kollar man på den hällen du sett på IKEA så står det:
"Ström: 2x16A eller 1x32A."

Kolla med IKEA att den modellen fungerar med att köra alla plattor på fullt samtidigt, bör fungera, men bättre att kolla innan du köper den :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.