En kille från PTS knackade på och sa att det kom störningar på mobilnätet från mitt hus. Han trodde antennförstärkaren till vår TV (30+ år), och när jag drog ut sladden så försvann störningen.

Vanligt fel, sa han.

Något som hört talas om detta??

Jag har aldrig hört att de slår ned på det. Men problemet är tekniskt möjligt och sannolikt. Förstärkaren är troligen inte korrekt konstruerad. Är det ett känt fabrikat, eller något lågpris skräp?

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Triax, bild på innedelen.

Elkopplingsskåp med kablar, säkringar, märkt "Power Supply", monterat på vägg, teknisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den är inte från igår...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Person som håller i stege, utomhus, trädäck, öppen dörr, soligt, gröna träd, kabel, vardagliga kläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bonusbild på PTS-killen med utrustning.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Triax är ju ett bra märke..

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Har du någon mobilmast i närheten?
En antennförstärkare som blir defekt av någon anledning kanske kan börja självsvänga och sända ut signaler, men några större effekter lär det inte kunna bli.

Du har inte märkt några bildstörningar på Tv:n (om du nu använder tv-antennen)?

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
469m till cellen, säger min app. Nu har jag inte Tre, som var de som klagade. Men i alla fall.

Tittar inte på TV själv, men hade väl fått höra om det varit problem... :rolleyes:

Tre hade sett min störning i deras utrustning.

Redigerat:
H hempularen skrev:
Jag har aldrig hört att de slår ned på det. Men problemet är tekniskt möjligt och sannolikt. Förstärkaren är troligen inte korrekt konstruerad. Är det ett känt fabrikat, eller något lågpris skräp?
Har du någon trolig förklaring till vad som kan ha hänt, @hempularen.

Jag är mer åt det digitala än det analoga hållet...

N
Hade en exakt likadan förstärkare. Bra kvalitet och absolut inget billigt skräp.
Verkar ju helt otroligt att den skulle kunna störa ut en mobilmast.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Tja, det kan ju vara en avancerad scam. Börja bli så gammal så man går på sånt nu. :rolleyes: Han hade ett hyfsat seriöst leg med sig i alla fall. Kanske antennen bara var av plast? Såg frekvensspiken i hans spektrumanalysator han bar på magen, men det kan ju vara fejk det med...:thinking:

Har ni några frågor till honom, så kan jag sätta i sladden till förstärkaren igen så kommer han väl tillbaka. :p

• Haha
  • Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Du frågade inte om det var ok att fortfarande ha igång din EMP-anläggning? :crysmile:

MultiMan
Jag hade nog litat på PTS-killen och skaffat annan, modernare förstärkare som garanterat är godkänd. Alternativt prova bygga in befintlig i en låda av järn och jorda den.

mexitegel mexitegel skrev:
Du frågade inte om det var ok att fortfarande ha igång din EMP-anläggning? :crysmile:
Behövdes inte, för han bad om ursäkt men han sa att han var tvungen att be mig stänga av den. :cool:

Vi skall testa med inomhusmottagare, har försökt får ner den där fula antennen i många år nu, men det bor en väldigt motsträvig person i hushållet...

• Wow
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Nu är det nätdelen du har fotat, den skickar 24V via antennkabeln till en förstärkare du antagligen har monterad uppe vid antenn. Möjligt att nätdelen har skickat ut nån störning som spridits via antennen?
Den felsökningen är iaf för avancerad för mig :rofl:

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Han sa att de där gamla kunde börja självsvänga. Exakt vad som självsvängde vet jag inte, var för exalterad för att fråga. Nu är jag inte duktigt på filter och förstärkare, men om en konding går sönder och något filter blir ostabilt? Fast då borde vi ju inte fått någon bild.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.