Har ugn med utdragbara teleskopskenor. Dessa är rejält tröga och gnissliga och jag hade behövt smörja dem. Provade med vanlig symaskinsolja men detta började ryka och lukta rejält vid ca 150 grader - dålig idé.

Något tips på en olja som kan funka till att smörja delar i ugn? Borde väl vara livsmedelsgodkänd också. Har sökt förgäves efter rätt produkt.

Du får försöka dig på att mekaniskt justera dem. Ev, också en ordentlig rengöring för det kan samlas en del fastbränt efter ungsanvändning.

P
ullemont ullemont skrev:
Har ugn med utdragbara teleskopskenor. Dessa är rejält tröga och gnissliga och jag hade behövt smörja dem. Provade med vanlig symaskinsolja men detta började ryka och lukta rejält vid ca 150 grader - dålig idé.

Något tips på en olja som kan funka till att smörja delar i ugn? Borde väl vara livsmedelsgodkänd också. Har sökt förgäves efter rätt produkt.
Tyvärr blir dessa teleskopskenor såhär förr eller senare CRC bla här livsmedelsgodkända smörjor man kan prova med.

Kollade mina egna skenor och konstaterade att de är smorda med nått vitt fett.
Vitt fett brukar vara litiumfett.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kallas även kontaktfett, används mellan elkomponenter och kylande delar för att för att säkerställa överföring av värme.

P
Isakare Isakare skrev:
Kallas även kontaktfett, används mellan elkomponenter och kylande delar för att för att säkerställa överföring av värme.
ja kiselfett kan vara lösningen

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Testa grafitpulver, tål typ 800 grader C. En klassiker för t ex tillhållarlås där man inte vill gegga med olja.

[länk]
Grafitpulver är bra för mycket, men i och med att dessa redan är smorda med något fett och att sannolikheten att det även kommer nytt fett från olika källor gör nog att ett pulverbaserat smörjmedel inte är idealiskt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
ja kiselfett kan vara lösningen
Min ugn är en tysktillverkad Electrolux från -15. Kan du inte luska ut vad de använde på fabriken med dina kontakter.

A AndersS skrev:
en ordentlig rengöring för det kan samlas en del fastbränt efter ungsanvändning.
Jag har en över tio år gammal spis från Electrolux. Har aldrig smort skenorna och de fungerar felfritt. Tror också på rengöring. Jag brukar köra mina i diskmaskinen åtminstone "halvregelbundet".

ullemont ullemont skrev:

Hur har det gått? Har du hittat någon bra olja för skenorna? Jag står inför samma problem nämligen, råkade köra mina i pyrolysen

• Gilla
MJans
  • Laddar…
JockeDahl JockeDahl skrev:
Hur har det gått? Har du hittat någon bra olja för skenorna? Jag står inför samma problem nämligen, råkade köra mina i pyrolysen
Skönt att höra någon annan som kört pyrolysen utan att ur inredningen :) har du något tips på smörjning?

Körde mina också i pyrolysen :)
Så jag tar också gärna emot tips vad man ska köpa för något.

Jag behöver också tips :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.