Hej!
Jag har en fråga som jag inte lyckats hitta svar på trots intensivt googlande.
Vi behövde söka bygglov för att öppna upp ett nytt fönster i ytterväggen. Bygglovet fick vi utan problem, men i och med bygglov finns en kontrollplan där "entreprenör" är den utförande parten - helt enligt standard.

Förutsatt att jag är en ganska händig byggare, kan jag utan problem fylla i mig själv som "entreprenör", och godkänna den partens kontrollpunkter, eller är det något som kommer ogillas av kommunen tror ni? Detta är ett mindre projekt och KA krävs inte. Någon som har erfarenhet av liknande situation?

Man blir ju både byggherre och entreprenör i kontrollplanen då.

Hej!
Stod inför exakt samma fråga (och ombyggnad) som dig för snart 1 år sedan.
Som kontrollant fyllde jag i B (Byggherre), med andra ord är jag både byggherre och kontrollant samtidigt. Inga konstigheter från bygglovsenhetens sida för min del.

Det finns normalt inget krav på vem som ska vara kontrollant, men att det ska framgå i planen vem som ska kontrollera.
För mer kritiska byggnationer kan det även krävas att kontrollanten är certifierad sakkunnig, men det är inte aktuellt i detta fall.

Vid en tillbyggnad där jag gjorde det mesta själv angav jag bara entreprenör på de punkter jag inte gjorde själv. Typ markarbete och el. Lämnade nog tomt på punkterna där jag, byggherre, gjorde jobbet. Däremot om jag själv gjorde kontrollen så fyllde jag i byggherre.

@OIS91 @Kretikos
Tack för att ni delade med er av era erfarenheter. Jag har redan angivit "entreprenör" som roll i kontrollplanen i bygglovet, eftersom det stod så i de mallar jag hittade - och för att jag från början hade tänkt att lägga ut jobbet på någon firma. Det borde ju inte vara några hinder att själv anta den rollen tycker jag, givet att man utför arbetet på rätt sätt och gör entreprenörens kontrollpunkter. Jag kör på det, så får vi se hur det går.

• Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.