Hej
Vi ska inom kort installera laddbox. Ett problem då jag inte ville ha utanpåliggande el var att jag saknade kabelvägar från min elcentral i garaget. Men lösningen blev att öppna upp i golvet på garagevinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men när jag ändå är igång tänkte jag att man kanske ska förbereda för fler projekt i framtiden. T ex solceller. Jag kan tänka mig att jag då också behöver kabelvägar för en sådan installation. Är det någon som kan sia om hur många kabelvägar som behövs från solceller och växelriktare (växelriktaren skulle nog sitta på andra sidan hörnet där jag tänkt ha laddboxen) till centralen. Elcentralen är alltså på höger sida om porten, laddboxen blir på vänster sida om porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ringer någon klocka att solcellernas lilströmskablar måste gå i olika rör om de är infällda. Och att sådana infällda rör måste ligga en bit ifrån varandra så man inte riskerar att slå in en spik så de kortsluts. Men lilströmskablarna kanske inte ens ska gå till elcentralen? De kanske bara går till växelriktaren? Men jag gissar att någon kabelväg behövs säkert från växelriktaren och elcentralen?
Jag försökte även spela in en filmsnutt på situationen.