Satsuki
Söker tips på kortare (max 3 år) eftergymnasial utbildning med goda chanser till jobb. Universitet/höskola eller YH/KY spelar ingen roll. Helst inom teknik/it/programmering, gärna framför dator hela eller stora delar av tiden.
Har gått samhälle på gymnasiet men kan tänka sig att läsa in ke/fy/tk samt mer matte på komvux.

Har insett att det finns så otroligt många yrken som man inte känner till, och som har utmärkt arbetsmarknad. Lärde mig nyligen att spelprogrammersre och kartritare är riktiga jobb med goda eller mycket goda utsikter till jobb direkt efter utbildning.

Fler förslag?

Edit: tog bort omnämnande om CAD-konstruktör eftersom flera personer påpekade att det inte finns något som heter så

Redigerat:
Satsuki KristinaRT skrev:
Lärde mig nyligen att CAD-konstruktör
Vad är det? Först får man välja inriktning, maskin/bygg/el/industridesign/.., sedan är CAD ett verktyg i sin profession.

F
Söker tips på kortare (max 3 år) eftergymnasial utbildning med goda chanser till jobb. Universitet/höskola eller YH/KY spelar ingen roll. Helst inom teknik/it/programmering, gärna framför dator hela eller stora delar av tiden.
Har gått samhälle på gymnasiet men kan tänka sig att läsa in ke/fy/tk samt mer matte på komvux.

Har insett att det finns så otroligt många yrken som man inte känner till, och som har utmärkt arbetsmarknad. Lärde mig nyligen att CAD-konstruktör, optiker, spelprogrammersre och kartritare är riktiga jobb med goda eller mycket goda utsikter till jobb direkt efter utbildning.

Fler förslag?
Det gäller väl att både välja nåt med bra framtidsutsikter och lätt att få jobb men framför allt nåt man har fallenhet och intresse för. Om man tar mitt område tex som då skulle falla in under ”CAD-konstruktör” så skulle jag säga att det finns inget som heter så. Man är konstruktör inom ett verksamhetsområde. Det kan vara maskin med konstruktion av serieproducerat högvolym eller serieproducerat lågvolym, enstycks kundanpassat, konstruktör av kundunik produktionsutrustning, ”offertkonstruktör” med kundspecifik måttanpassnibg till redan fördiga konstruktioner, konstruktör inom bygg och anläggning med jättemånga olika definitioner.

Som jag ser det finns det inget som heter CAD-konstruktör, CAD är verktyget.

F
K Kane skrev:
Vad är det? Först får man välja inriktning, maskin/bygg/el/industridesign/.., sedan är CAD ett verktyg i sin profession.
Precis, rätt mycket ”Aftonbladet listar utbildningarna som ger jobb direkt” över CAD-konstruktör.

Låter mer som det utdöda ”ritbiträde”.

Satsuki
Ok, jag fattar att ni har en avvikande åsikt om CAD, men själva sakfrågan kanske det finns svar på?

Anläggningskonstruktör eller Automationsingenjör är två YH-utbildningar som jag tror ger stora möjligheter till jobb. Jobb som kombinerar teori och praktik och möjlighet till variation. Går att jobba på någon tillverkande industri eller hos någon teknikkonsult.

Annars något inom järnväg kanske?
Kolla runt på https://www.yrkeshogskolan.se/
Finns mycket intressant där.

Om du inte verkligen brinner för bygg så hade jag skippat den branschen. Den är trasig med låga löner och hög press.

Jag är jävig här, men jag hade satsat på automationsingenjör.
Det haglar in förfrågningar på linked in via rekryterare och jag har kunnat byta jobb nästan när jag vill.

Oavsett vad du söker dig till så ska det vara något som du tycker verkar intressant, du kommer inte bli duktig på yrket om du inte har en genuint intresse för det.

Lönerna är rätt bra också, men det är en bonus. Jag älskar mitt jobb och är just nu på ett mindre företag och får påverka mycket vilket driver mig.

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
F
J Jonathan321 skrev:
Om du inte verkligen brinner för bygg så hade jag skippat den branschen. Den är trasig med låga löner och hög press.

Jag är jävig här, men jag hade satsat på automationsingenjör.
Det haglar in förfrågningar på linked in via rekryterare och jag har kunnat byta jobb nästan när jag vill.

Oavsett vad du söker dig till så ska det vara något som du tycker verkar intressant, du kommer inte bli duktig på yrket om du inte har en genuint intresse för det.

Lönerna är rätt bra också, men det är en bonus. Jag älskar mitt jobb och är just nu på ett mindre företag och får påverka mycket vilket driver mig.
Lite mer konkret, vad gör en Automationsingenjör? Och är det en kandidatexamen med samma typ av kurser och studier som en 180p Maskin eller Elektronik?

Unikt namn
Jag tipsar om IT-Säkerhetstekniker.

Vi är typ inne i ett nytt kallt krig mot öst, som till stor del drivs på internet.
Olika former av it-säkerhetstekniker behövs både hos företag och myndigheter för att skydda vår ekonomi och skydda vår infrastruktur.

Behovet eldas på av ett större EU-direktiv som resulterar i säkerhetsskyddslagen i Sverige. Den ställer högre krav på företag och myndigheter att ha ordning på skyddet i sin digitala miljö.

Den gamla generalist rollen IT-tekniker fyller inte detta behov, det är helt nya kompetenser som behöver läras in.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lite mer konkret, vad gör en Automationsingenjör? Och är det en kandidatexamen med samma typ av kurser och studier som en 180p Maskin eller Elektronik?
Jag har gått högskola 180HP men du kan lika gärna gå en YH på 2 år.

Programmering är huvudfokus. Jag jobbar med styrsystem för maskiner där jag gör logiska funktioner och uppbyggnad av operatörspaneler, enkelt förklarat.
Just hos oss så gör jag allt jobbet från programmering, val av komponenter, ritar elskåpen och får det att fungera sedan.
Val av komponenter och rita elskåp hör egentligen till kategorin elkonstruktör, men det är en så pass naturlig del av jobbet som automationsingenjör att jag har valt att göra det också.
Kan du både elkonstruktion samt automation så blir du väldigt het på marknaden...

Vi jobbar med ett team bestående av mekanikkonstruktörer som ritar maskinerna och sedan automationsingenjörer som förverkligar konstruktörens tanke utifrån funktion och användarvänlighet.

Inom automation skulle jag säga att det finns 2 stora huvudspår. Processautomation eller maskinsytrning.
Processautomation är mer riktat år stora flöden, kraftvärmeverk, vattenkraft osv.

Maksinstyrning syftar på mindre maskiner, snabbare förändringar. Kolla youtube på tetra paks packmaskiner så får du en hygglig uppfattning om vad det KAN vara.

Jobbet innebär mycket mer än så egentligen men är man inte i branschen så tror jag det skapar mer frågetecken än vad det reder ut.

Jag svarar gärna på mer frågor om det är något du specifikt vill veta.
Annars kan jag tipsa om att titta lite på youtube om automationsingenjör, siemens PLC, Beckhoff osv så kan du få lite konkreta exempel på hur man jobbar med dessa systemen som är bland de vanligare.

Om du vill begränsa dig till 3 år så skulle jag rekommendera att du väljer högskoleingenjör. Det är en lättare form av civilingenjörsutbildning. Du har hela skalan av teknikområden att välja ifrån, och om du vill kan du direkt eller senare utöka till full civilingenjörsexamen.

Du nämner programmering/it, då kan jag rekommendera att du rör dig mot dataanlys/AI. Det finns en skriande brist på kompetenta ingenjörer inom det området. Min son är civilingenjör med den inriktingen, han gick om mig i lön några år efter examen. Många ser AI bara som chatGPT osv. Men man kan ex. sänka bränsleförbrukningen på bilar med ytterligare någon procent. Jag har själv varit med i ett projekt där vi med enkla medel sparar in ca 8 milj liter bränsle per dag, genom att förutsäga hur bilens behov ser ut de närmaste 10 sekunderna (några procent på miljontals bilar). Men AI kan man förbättra detta ytterligare och troligen spara lika mycket igen (arbete pågår vet jag).

Själv är jag elektroingenjör (snart pensionär), men arbetar numera uteslutande med programmering av inbyggda system (Telecom, styrsystem till bilar, osv.), Sitter just nu och programmerar övervakning av en känslig transistor, den behöver drivas väldigt nära sin gräns, går vi över under en hundradels picosekund så brinner den upp, går vi för lågt i en hundradels picosekund så brinner den också upp. Stänger vi bara av strömmen till den så brinner den upp.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…

Har insett att det finns så otroligt många yrken som man inte känner till, och som har utmärkt arbetsmarknad. Lärde mig nyligen att spelprogrammersre och kartritare är riktiga jobb med goda eller mycket goda utsikter till jobb direkt efter utbildning.

Fler förslag?

Edit: tog bort omnämnande om CAD-konstruktör eftersom flera personer påpekade att det inte finns något som heter så
Hej KristinaRT

Jag rekommenderar en utbildning till elkraftingenjör. Jag är numera pensionär men har arbetat med elkraft i mer än 50 år som elektriker, ingenjör, forskare och lärare.

Vi har en stor brist på elkraftingenjörer idag och bristen kommer inte att minska med tanke på den omställning som idag sker, där elkraft hela tiden är involverad.

Exempel på distansutbildning som, just nu, är öppen för sen anmälan; https://www.ltu.se/utbildning/program/tiekg-hogskoleingenjor-elkraftteknik

Lycka till med yrkesvalet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är verksam inom IT, område infrastruktur och serverdrift. Vi driftsätter och underhåller tunga ekonomisystem och samarbetar med flertalet företag som utvecklar dessa.

Mitt tips är en utbildning inom programutveckling. Först en generell utbildningsfas, som sedan övergår i en mer riktad utbildning. Här kan man ofta välja en inriktning som ekonomi, spel mm.
De flesta har arbete klart innan de tagit examen, ofta där de gör ex-arbeten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
H hempularen skrev:
Om du vill begränsa dig till 3 år så skulle jag rekommendera att du väljer högskoleingenjör. Det är en lättare form av civilingenjörsutbildning. Du har hela skalan av teknikområden att välja ifrån, och om du vill kan du direkt eller senare utöka till full civilingenjörsexamen.

Du nämner programmering/it, då kan jag rekommendera att du rör dig mot dataanlys/AI. Det finns en skriande brist på kompetenta ingenjörer inom det området. Min son är civilingenjör med den inriktingen, han gick om mig i lön några år efter examen. Många ser AI bara som chatGPT osv. Men man kan ex. sänka bränsleförbrukningen på bilar med ytterligare någon procent. Jag har själv varit med i ett projekt där vi med enkla medel sparar in ca 8 milj liter bränsle per dag, genom att förutsäga hur bilens behov ser ut de närmaste 10 sekunderna (några procent på miljontals bilar). Men AI kan man förbättra detta ytterligare och troligen spara lika mycket igen (arbete pågår vet jag).

Själv är jag elektroingenjör (snart pensionär), men arbetar numera uteslutande med programmering av inbyggda system (Telecom, styrsystem till bilar, osv.), Sitter just nu och programmerar övervakning av en känslig transistor, den behöver drivas väldigt nära sin gräns, går vi över under en hundradels picosekund så brinner den upp, går vi för lågt i en hundradels picosekund så brinner den också upp. Stänger vi bara av strömmen till den så brinner den upp.
Jag letar inte till mig utan till en bekant som är förvirrad…

Programmering verkar vara hett och god arbetsmarknad

Jag letar inte till mig utan till en bekant som är förvirrad…

Programmering verkar vara hett och god arbetsmarknad
"Programmering" är otroligt överhettat just nu sedan ett tag tillbaks vad gäller nya från skolan. Känner till en del som sökt hundratals jobb utan att komma in någonstans. Vissa har tur, andra står och stampar. Men det är absolut inte en sådan "jag läste 20 veckor och nu tjänar jag 86000 i månaden"-bransch.

Däremot är det brist på BRA utvecklare. Men då snackar vi sådana som har minst 5-10 år i yrket bakom sig.

Jag själv med 15-20 år i yrket och roller som tech lead, lösningsarkitekt osv. har upplevt en markant svacka i hur många förfrågningar som kommer in från rekryterare och företag senaste året eller två.

Men visst, om 2-4 år är det kanske annorlunda.

Viktigt är dock att verkligen ha ett intresse för det.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.