Är bara i idé-stadiet än på vad man skulle kunna göra med huset framöver. Så att ta hit nån att undersöka just nu är mao inte aktuellt.

Går det se/läsa sig till vilka väggar som är bärande genom dessa bilder? Tyvärr allt jag har just nu. Är sutteränghus från 1976

Som jag förstår det är det bara ytterväggar som är bärande? Eller gäller detta bara källardelen?

Hade velat riva väggarna mellan trapp, kök, vardagsrum och sovrummet intill.
Om de är bärande kan man då riva själva "skalet" och behålla stommen så det ändå blir öppet?

Verkar vara vanliga väggar uppe. Messenger_creation_5CB2579D-146F-4155-9EA0-D8A0E9C5F002.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Messenger_creation_BA71F8B5-1180-4F51-810A-A8B23C6253F7.jpeg
Skapa konto
Screenshot_20250818_153134_Adobe Acrobat.jpg
Skapa konto

BirgitS
Om fackverkstakstolarna är rätt dimensionerade är inga innerväggar på planet under bärande. Men huset kan ha satt sig med åren, vilket kan ha lett till att det finns väggar som tar upp lite last, tar man bort en sån vägg får man räkna med att innertaket sjunker lite. Sen kan man inte riva alla innerväggar eftersom de även har en stabiliserande funktion, hålla ytterväggarna 90 grader mot bjälklagren.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Behövs bilder på takstolar om man skall avgöra om det är en självbärande via yttervägg eller en som behöver stödvägg.

Sektionen antyder att det är en bärande del mitt i huset i källarplan

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Enligt beskrivningen är källarväggar dels bärande, dels icke-bärande. Överbyggnadens ytterväggar bärande och taket fackverk. Börja med att kontrollera om huset är byggt enligt beskrivningen …

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.