6 885 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Kan man sätta en dragregulator utanför pannrummet
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Lyckas inte reda ut detta med egen tankeverksamhet. Jag skulle vilja komplettera min anläggning med en dragregulator, men där dragregulatorn är placerad utanför pannrummet. Kommer det att funka eller är måste dragregulatorn vara placerad i samma utrymme som pannan. Jag vill av praktiska skäl helst ansluta en regulator vid skorstens"foten" på min skorsten, se bild. Funkar det?

Det borde ju inte vara några problem som jag ser det.
Dom som jag har sett skall väl monteras stående så du får väl sätta ett T- stycke under skorstenen och montera den där.
Det enda som jag kan tänka mig är väl att du får in väldigt kall luft på vintern, men det reglerare väl dragregulatorn själv.
Dom som jag har sett skall väl monteras stående så du får väl sätta ett T- stycke under skorstenen och montera den där.
Det enda som jag kan tänka mig är väl att du får in väldigt kall luft på vintern, men det reglerare väl dragregulatorn själv.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Hmm, just det, kondens skulle ju kunna vara en problematik, har ju nästan svårt att få ut mer än 200 grader. Någon som har erfa från "kallinblandning" av luft?vedeldaren skrev:
Varför behöver du en dragregulator?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Well, det var ett av tipsen från Termoventiler för bättre kontrollera förbränningsprocessen så att inte 65kW-pannan från tid till annan skuttar iväg och levererar 85 kW under vissa förhållanden. Jag har inte riktigt själv tänkt igenom på vilket sätt det skulle hjälpa, men misstänker att man kan få en stabilare nivå på effekten genom att sätta en maxnivå av drag genom pannan med hjälp av regulatorn.vedeldaren skrev:
Borde funka alldeles utmärkt. Det regulatorn styr är undertrycket i skorstenen, det som upplevs som drag.
Utan en sån har man "positiv återkoppling" dvs mycket drag ger mer fart i brasan som ger högre rökgastemp som ger bättre drag som...
Kondensrisken minskar om du släpper in luft eftersom du sänker daggpunkten.
Utan en sån har man "positiv återkoppling" dvs mycket drag ger mer fart i brasan som ger högre rökgastemp som ger bättre drag som...
Kondensrisken minskar om du släpper in luft eftersom du sänker daggpunkten.
Är inte det bara om man släpper in torr pannrumsluft el blir det samma sak om man släpper in utomhus luft??Matss skrev:
Borde bli stor kyleffekt om man blandar in -30° luft..
Finns det ingen sotlucka på rökröret i pannrummet som du kan montera motdragslucken på??
För du bör ha en sådan för det stämmer bra det Andreas beskriver..
Luften ute är lika torr fast kallare så den relativa fuktigheten är högre ute men mängden vatten är tom lägre ute än inne när det är kallt.2an skrev:Är inte det bara om man släpper in torr pannrumsluft el blir det samma sak om man släpper in utomhus luft??
Borde bli stor kyleffekt om man blandar in -30° luft..
Finns det ingen sotlucka på rökröret i pannrummet som du kan montera motdragslucken på??
För du bör ha en sådan för det stämmer bra det Andreas beskriver..
Pga av den stora kyleffekten behöver det blandas in mindre luft.
Sen är det väl bara en fördel att inte släppa ut en massa varm luft.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
OK, det låter betryggande. Tack för alla snabba bra svar!
volymen luft man släpper in bestäms väl inte av temperaturen på luften utan av skorstensdraget som skall hållas konstant med dragregulatorn. är tilluften -35° istället för +15° så borde väl temperaturen 1 meter ner från skorstensmynningen bli kallare?
Draget (undertrycket beror ju på temperaturskillnaden mellan gasen i skorstenen och gasen (luften) utanför. Släpper man in kallare luft behöver man inte släppa in lika mycket. Men sen beror ju undertrycket även av mängden luft som skorstenen transporterar så du har delvis rätt.
Medlem
· Älvsborgs
· 2 inlägg
Hejslipperman skrev:Lyckas inte reda ut detta med egen tankeverksamhet. Jag skulle vilja komplettera min anläggning med en dragregulator, men där dragregulatorn är placerad utanför pannrummet. Kommer det att funka eller är måste dragregulatorn vara placerad i samma utrymme som pannan. Jag vill av praktiska skäl helst ansluta en regulator vid skorstens"foten" på min skorsten, se bild. Funkar det?
[bild]
Angående dragregulatorns placering,
Det som styr hur mycket den skall öppna är temperaturen + diam + höjd
Att momotera den ute påverkar inte dragregleringen negativt, sjunker rökgastempraturen minskar draget och luckan öppnar mindre....ökar temperaturen och luckan öppnar mer. Ute är oftast luften torrare, men i samanhanget har den fukten ingen betydelse..
...om skorstenen är mer än halvsten * havstens = 125 mm / 169 cm2 max 8 m Eldar ni med ved välj då en KW dragregulator Z 150 som också gjord i rostfritt klarar skorsten helsten* halvsten dim 250*125mm = 338mm² höjd 12m
OBS viktigt välj rätt storlek en Förliten dragregulator så uteblir regleringen...
Luckan skall vara monterad i lod om ni tänker montera dragregulatorn i skorstenens sotlucka i botten, montera en vinkel i botten....
MVH
Ingrid
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
OK, min är 177 cm2 samt 7 meter hög. Givetvis kommer jag placera den i lod, jag hakar på ytterligare ett T-rör och sätter regulatorn i det lodräta hålet och kan sota genom bottenluckan.Ingrid Gustafson skrev:Hej
Angående dragregulatorns placering,
Det som styr hur mycket den skall öppna är temperaturen + diam + höjd
Att momotera den ute påverkar inte dragregleringen negativt, sjunker rökgastempraturen minskar draget och luckan öppnar mindre....ökar temperaturen och luckan öppnar mer. Ute är oftast luften torrare, men i samanhanget har den fukten ingen betydelse..
...om skorstenen är mer än halvsten * havstens = 125 mm / 169 cm2 max 8 m Eldar ni med ved välj då en KW dragregulator Z 150 som också gjord i rostfritt klarar skorsten helsten* halvsten dim 250*125mm = 338mm² höjd 12m
OBS viktigt välj rätt storlek en Förliten dragregulator så uteblir regleringen...
Luckan skall vara monterad i lod om ni tänker montera dragregulatorn i skorstenens sotlucka i botten, montera en vinkel i botten....
MVH
Ingrid
//Per