Är det en tidsgräns innan ”Redigerat” visas?

Det kan ju se lite konstigt ut med svar som inte hänger ihop med det man svarat på och då tycker jag att är bra om det åtminstone syns att inlägget är redigerat.

Ja, det är några minuter (ca max 4 minuter) som man kan redigera utan att det syns.

Hmm, jag kan inte komma på någon bra anledning till det, men det är väl något jag missar? Alltså varför man ska göra skillnad på redigering inom fyra minuter och redigering inom en timme.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Syftet med respiten på några minuter är att man ska kunna rätta ett stavfel eller lägga till ett ord som saknades eller hinna ladda upp en bild i inlägget utan att det står ”Redigerat”.

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
Jag tror bara att det är en teknisk funktion som inte känts så viktig att ändra. Alltså att saker sparas i någon form av temp-format eller att funktionen för att se om något ändrats inte ligger och mäter konstant, utan kanske var femte minut och då inte hittar ett originalinlägg om ändringen görs för fort. [Edit: Se där, jag hade fel vilket framgår av Pers inlägg som hann komma emellan. Då påtalar jag det innan det syns att jag ändrat. 😉]

Men jag håller med, det är bättre om det syns att man ändrat något än att det inte gör det. För egen del korrläser jag inte sällan mina inlägg efter publicering och kan ändra allt från stavfel till hela resonemang inom någon minut ibland. Det är inte optimalt att det inte syns.

Jag är nog mest inne på att det alltid ska stå att inlägget har redigerats, men annars kan man ju tänka sig två alternativ:

- Gör så att det inte går att svara innan respiten gått ut.
- Visa inte inlägget för andra än författaren innan respiten gått ut. (Det här kanske inte är helt genomtänkt.)

W Weimik skrev:
Jag är nog mest inne på att det alltid ska stå att inlägget har redigerats, men annars kan man ju tänka sig två alternativ:

- Gör så att det inte går att svara innan respiten gått ut.
- Visa inte inlägget för andra än författaren innan respiten gått ut. (Det här kanske inte är helt genomtänkt.)
Vilket problem är det som behöver lösas?

• Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket problem är det som behöver lösas?
Problem kanske är att ta i, men om jag svarar på ett inlägg som sedan redigeras kan det hända att mitt svar framstår som högst förvirrat.

Om det framgår att inlägget som besvaras är redigerat kanske det fortfarande blir lite förvirrat men läsaren kan då förstå att det eventuellt beror på att inlägget har redigerats.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Problem kanske är att ta i, men om jag svarar på ett inlägg som sedan redigeras kan det hända att mitt svar framstår som högst förvirrat.

Om det framgår att inlägget som besvaras är redigerat kanske det fortfarande blir lite förvirrat men läsaren kan då förstå att det eventuellt beror på att inlägget har redigerats.
Du kan ju redigera ditt eget inlägg så att det stämmer med vad du har citerat, om det blir problem. Ett ”svar” på ett inlägg är mer en metafor och inte en teknisk funktion. Det ”svar” du lämnar med ett citat är bara en hjälp med textredigeringen. Det finns ingen koppling bakåt till ursprunget. Det går därför att göra falska ”citat” enligt nedan:

W Weimik skrev:
Problem. Problem. Problem.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Du kan ju redigera ditt eget inlägg så att det stämmer med vad du har citerat, om det blir problem. Ett ”svar” på ett inlägg är mer en metafor och inte en teknisk funktion. Det ”svar” du lämnar med ett citat är bara en hjälp med textredigeringen. Det finns ingen koppling bakåt till ursprunget. Det går därför att göra falska ”citat” enligt nedan:
Det finns iofs en liten uppåtpil som leder till det ursprungliga inlägget så visst finns det en koppling.

Och att redigera citat är en annan sak som inte borde gå. Den frågan minns jag har varit uppe förut, men den är så klart svårlöst.

Jag misstänker att vi max är några promille som någonsin petar i det vi citerar (och nästan lika få som ändrar inlägg), så för många upplevs det nog förvirrande när inlägg och citat inte går ihop.

Jag tycker att införande av redigeringsmarkering även vid snabba redigeringar därför vore bra. Men jag tycker inte att det är en stor fråga.

• Gilla
Weimik
  • Laddar…
Vill man verkligen uppa det en level kan man väl spara alla versioner?
Lägga till en knapp som visar tidigare versioner?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
I just fallet som fick mig att ställa frågan förstår jag varför inlägget redigerades eftersom han outade sig själv (jag antar i alla fall att det var därför) och då hade det varit synd om man kunde få fram den versionen. Ibland måste man helt enkelt få ångra det man skrivit.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Syftet med respiten på några minuter är att man ska kunna rätta ett stavfel eller lägga till ett ord som saknades eller hinna ladda upp en bild i inlägget utan att det står Redigerat.
Det jag saknar, är en förhandsgranskning där man kan se hur inlägget kommer att se ut i verkligheten och då kunna göra ändringar innan det publiceras. På så vis skulle de flesta missförstånd kunna undvikas.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
😱 uppa det en level. -Vad i hela friden betyder det?

• Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.