28 919 läst ·
255 svar
29k läst
255 svar
Kan man räkna med fortsatt elstöd?
Vi är nog det land i EU som har mest överkapacitet. Dessutom med lågt behov av import av bränsle. Att då tycks att vi har ett dåligt utgångsläge låter något konstigt.
Blir det kris får vi anpassa förbrukningen vid behov.
Blir det kris får vi anpassa förbrukningen vid behov.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Har du någon agg till svensk exportindustri eller svensk produktion för internt bruk?D Daniel 109 skrev:
Svaret till TS är nej, man kan inte räkna med fortsatt elstöd.
Priserna håller redan på att stabiliseras och även om de blir höga nästa vinter så blir de inte lika höga framöver.
Den ökade konsumtionen av el kommer att produceras av nya kärnkraftverk och vindkraftverk, samt importeras (vid låg produktion). Priserna kommer att jämnas ut när industrin börjar producera och lagra vätgas i stor skala. Vi kommer dock fortfarande att ha flaskhalsar i södra Sverige pga för låg produktion, åtminstone fram till dess att nya kärnkraftverk kommit på plats.
Priserna håller redan på att stabiliseras och även om de blir höga nästa vinter så blir de inte lika höga framöver.
Den ökade konsumtionen av el kommer att produceras av nya kärnkraftverk och vindkraftverk, samt importeras (vid låg produktion). Priserna kommer att jämnas ut när industrin börjar producera och lagra vätgas i stor skala. Vi kommer dock fortfarande att ha flaskhalsar i södra Sverige pga för låg produktion, åtminstone fram till dess att nya kärnkraftverk kommit på plats.
Den här delen som du skriver stämmer inte med verkligheten.L LennartMimmi skrev:
Du kan inte tjäna pengar på att " bränna" så mycket el som möjligt.
Det du tjänar/sparar pengar på är att förbruka så lite el som möjligt.
Vi har dock väldigt varierande energitillverkning. I december när det var kallt fick vi importera. Vi kan inte anpassa vårt behov när det är -20 grader, inte såvida vi vill behålla vår status som industrination.D Daniel 109 skrev:
När vi inte behöver ström producerar vi som mest, Norge har däremot en guldsits (inte EU). När elpriset var lågt i vinter importerade de från oss, när elpriset är högt öppnar de slussarna och säljer dyrt. (Samma dygn kan de producera 6000MW vattenkraft och importera 4000MW för att några timmar senare producera 22000MW vattenkraft och sälja 7000MW)
Egentligen är det väl inte synd om företag med några år i ryggen heller. De bör ha en rejäl krigskassa och bara "kortsiktiga" lån.R Riverground skrev:Förhoppningsvis har de flesta privatpersoner sätt över sin elförbrukning inför nästa vinter. Jag har minskat min elförbrukning med 40% och ser elstödet som ett bidrag till min energiomställning.
Som du skriver är det företag som sannolikt kommer att behöva stöd framöver. Stöd till privatpersoner driver dessutom inflationen medan stöd till företag i princip borde ha motsatt effekt då det motverkar prishöjningar
De har med kunnat se över sina energisystem, om man hyr lokal kallas det för buffert typ.
Värre för nystartade företag och drygt 5 år gamla som inte har kunnat skapa någon buffert.
Sen att en månads förbrukning är uppe i samma kostnad som en årsförbrukning var för några år sen kunde kanske inte någon förutse såklart.
Jag har minskat rejält i hushållselen men betalar ganska mycket mer. Gjorde av med 2500 kWh mindre 2022 (med elbil laddande från oktober) vs 2021.
Att vi har en stor andel tung industri är delvis för att vi haft tillgång till billig och stabil elektricitet, först vattenkraft och sedan kompletterat med kärnkraft. Låga energipriser är tätt sammankopplat med välstånd och jag tror inte att Sveriges ekonomi ska ställa om på så kort tid.Rkarlsson skrev:Egentligen är det väl inte synd om företag med några år i ryggen heller. De bör ha en rejäl krigskassa och bara "kortsiktiga" lån.
De har med kunnat se över sina energisystem, om man hyr lokal kallas det för buffert typ.
Värre för nystartade företag och drygt 5 år gamla som inte har kunnat skapa någon buffert.
Sen att en månads förbrukning är uppe i samma kostnad som en årsförbrukning var för några år sen kunde kanske inte någon förutse såklart.
Jag har minskat rejält i hushållselen men betalar ganska mycket mer. Gjorde av med 2500 kWh mindre 2022 (med elbil laddande från oktober) vs 2021.
När vi pratar om tung industri som inte är små företag så kan vi lätt göra som med våra fina serverhallar och bitcoinhallen.R Riverground skrev:
Rejäl rabatt.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det är åtminstone inget jag har med i min budget (lika lite som jag haft med det som tidigare utbetalats och det som kommer nu).
Jag vill hellre se stabil och pålitlig tillgång på el utan tal om bortkoppling.
Jag vill hellre se stabil och pålitlig tillgång på el utan tal om bortkoppling.
Jag bor i hus, har även ett fritidshus. Det har jag pga att jag har betalat av mina lån, efter att tagit små lån. Jag är skuldfri numera! Ni andra borde tänka hur ni lever om ni har hamnat i ekonomisk knipa. Tycker inte synd om er ifall ni sitter i en ekonomisk knipa, ni har gjort erat val, såsom jag har gjort för några år sedan, och det var inte ett val jag gjorde som satte mig i en ekonomisk knipa..
Skyll er själva, ni har själva valt detta!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Du menar att de som är småbarnsföräldrarbi storstäder idag borde köpt ett billigt boende ute på landsbygden för 30 år sen? Det är väl i princip vad som krävs för att ha kunnat betala av sina lån.L leifa.k skrev:Jag bor i hus, har även ett fritidshus. Det har jag pga att jag har betalat av mina lån, efter att tagit små lån. Jag är skuldfri numera! Ni andra borde tänka hur ni lever om ni har hamnat i ekonomisk knipa. Tycker inte synd om er ifall ni sitter i en ekonomisk knipa, ni har gjort erat val, såsom jag har gjort för några år sedan, och det var inte ett val jag gjorde som satte mig i en ekonomisk knipa..
Jag tycker väl iofs inte heller elstödet är lyckat, men sanningen är ju att en väldigt stor del av de ökade kostnaderna är flaskhalsintäkter. Dessa pengar är tänkta för att bygga bort flaskhalsar, men om det är omöjligt att spendera alla de pengarna på det så tycker jag det är onödigt att kräva in dem och därmed är det kanske inte heller helt fel att man får tillbaks dem?
Man betalar för något man inte får.
Okej, lägst tillväxt i Europa de 3 senaste åren, folk blir arbetslösa, pensionen sämst i Europa, människor blir sjuka under en lång tid osv osv uppe på det en elräkning på 10 000-tals kronor på en månad trotts Sverige är störst på exporten av EL… jaja, folk får skylla sig själva!!! Även om dom inte har något lån så sätter elkostnaderna folk i en ekonomisk kris! Jävla spånhuvud! Glömde citera puckots inlägg i ren ilska.
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-raekna-med-fortsatt-elstoed.481196/page-5#post-5127277
https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-raekna-med-fortsatt-elstoed.481196/page-5#post-5127277
Förra året blev det mycket kapacitetsavgifter. Men så är det inte den här vintern.
småbarnsföräldrarbi storstäder idag. Förstår inte vad du menar Fairlaine.Fairlane skrev:
Du menar att de som är småbarnsföräldrarbi storstäder idag borde köpt ett billigt boende ute på landsbygden för 30 år sen? Det är väl i princip vad som krävs för att ha kunnat betala av sina lån.
Jag tycker väl iofs inte heller elstödet är lyckat, men sanningen är ju att en väldigt stor del av de ökade kostnaderna är flaskhalsintäkter. Dessa pengar är tänkta för att bygga bort flaskhalsar, men om det är omöjligt att spendera alla de pengarna på det så tycker jag det är onödigt att kräva in dem och därmed är det kanske inte heller helt fel att man får tillbaks dem?
Man betalar för något man inte får.
Det jag menar är att man får stå sitt kast i sina val, det fick vi också göra när det var 500% ränta på våra bostadslån..
Att folk idag lever mera mentalt på att låna, och adlrig göra sig skuldfria, tycker inte synd om dem, de har alltid ett val.