Vi har ett enplanshus (utan källare) från tidigt 60-tal som från början hade oljepanna och vattenburen golvvärme. Systemet avvecklades dock under 80-talet och huset har sedan dess haft direktverkande el. Vi har sedan vi flyttade in kompletterat med luft/luftpump samt kamin (för myseldning). Huset är beläget i norra Sverige, är på ca 95 kvadrat och vi snittar på ca 20 000-22 000 kvh/år.
Golvvärmerören i plattan används således inte, och vi utgår också ifrån att plattan i princip är oisolerad. Dock är den hög och har uppmätts som torr - och vi har inte haft några fuktproblem.
Grejen är den att vi ogärna kör vattenburet i detta gamla system igen - känns osäkert. Vi vill också ogärna dra nya vattenburna system med utanpåliggande rör eller behöva höja golvet (vi har takhöjd på 240). Plattan är ju inte isolerad för golvvärme heller... Men vi har så golvkallt!!
Råkade se en annons för luftburen golvvärme och tanken slog mig om det skulle vara möjligt att köra luftburet i de gamla vattenburna ledningarna? Jag kan verkligen lite om uppvärmningssystem så kan vara helt ute och cykla :) Är inte ute efter att värma upp hela huset utan bara få lite mer komfort på golven.
Någon med bra tips/idéer? Eller är bästa rådet ett par snygga tofflor? :)

Nej.

Nej, rören är för små så det går inte att få genom tillräckligt med luft.

Fotografen Fotografen skrev:
Nej, rören är för små så det går inte att få genom tillräckligt med luft.
Misstänkte det - men värt en chansning..

Lönlöst att köra luft i golvet sådär. Se det som ni har en platta utan golvvärmerör.

Säkert att det är en oisolerad platta på mark? tänker om det är ett betongbjälklag med krypgrund eller något som kanske går att tilläggsisolera.
Om inte så är det isolering runt utsidan som kan hjälpa lite annars är det invändigt som gäller. Det enklaste är att lägga heltäckningsmatta där det går.

Med dåligt isolerat golv tycker jag det är olämpligt med golvvärme. Man skulle kunna lyfta innergolvet och lägga ett tunnt lager isolering (PIR 30mm) för att göra det lite bättre.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Lönlöst att köra luft i golvet sådär. Se det som ni har en platta utan golvvärmerör.

Säkert att det är en oisolerad platta på mark? tänker om det är ett betongbjälklag med krypgrund eller något som kanske går att tilläggsisolera.
Om inte så är det isolering runt utsidan som kan hjälpa lite annars är det invändigt som gäller. Det enklaste är att lägga heltäckningsmatta där det går.

Med dåligt isolerat golv tycker jag det är olämpligt med golvvärme. Man skulle kunna lyfta innergolvet och lägga ett tunnt lager isolering (PIR 30mm) för att göra det lite bättre
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:

Med dåligt isolerat golv tycker jag det är olämpligt med golvvärme. Man skulle kunna lyfta innergolvet och lägga ett tunnt lager isolering (PIR 30mm) för att göra det lite bättre.
Tack för ditt svar! Ingen krypgrund här tyvärr men isolera sockeln på huset kan nog vara ebn
Tack för ditt svar. Ingen krypgrund tyvärr men att isolera sockeln är nog inte så dumt om man ser hur snön smälter runt huset 🙄
Bila och isolera blir nog inte av iaf även om det vore det bästa

Gör som dom alltid har gjort i urminnes tider i kalla områden, skotta upp en massa snö mot sockeln och fasaden. Gärna mer än halv meter. Snön närmast kommer att töa och lämna en glipa på ca 5 mm och lufta. Som en första åtgärd just nu.

J jonaserik skrev:
Gör som dom alltid har gjort i urminnes tider i kalla områden, skotta upp en massa snö mot sockeln och fasaden. Gärna mer än halv meter. Snön närmast kommer att töa och lämna en glipa på ca 5 mm och lufta. Som en första åtgärd just nu.
Har faktiskt provat det ibland, tyvärr inte upplevt jättestor effekt, men kanske skottade upp för lite..

Dom skottade upp rätt högt om jag inte minns helt fel, nu med den kyla som är så gör det inget om det blir upp mot en meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.