3 336 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Kan man måla yttertemperaturgivaren till värmepump?
Vi har ett svartmålat hus så den vita IVT-dosan syns väldigt mycket vilket ger ett lite tråkigt intryck. Går det att måla den svart eller visar givaren fel då? Den sitter i nordvästligt läge men har sen eftermiddag- och kvällssol.
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
Jag skulle då inte måla den svart i alla fall. Men vad gör det att den syns?
Hellre då måla väggen vit eller ljus i färgtonen
Välkommen till Bygga Hus-forumet VillaAlmandin!
Hellre då måla väggen vit eller ljus i färgtonen
Välkommen till Bygga Hus-forumet VillaAlmandin!
TackKnockOnWood skrev:
Tänker inte direkt måla om hela huset för att matcha en liten givare
Vad är anledningen till att du inte skulle måla den?
Ta av kåpan och måla den liggande lös svart med en sprejburk.
Undvik att måla på plats eftersom färg kan komma in i innanmätet och ställa till det.
Undvik att måla på plats eftersom färg kan komma in i innanmätet och ställa till det.
Det finns risk att givaren kommer att indikera fel temperatur om solen når den om du målar den svart. Svart färg reflekterar sämre än vit färg och hela givaren kommer att bli varmare vilket kommer att påverka temperaturavläsningen.
därav min fråga då jag inte vet hur mycket kåpan påverkar temperaturenS sudo skrev:
Ligger solen direkt på kan den visa för varmt. Du får göra en bedömning, åt vilket väderstreck sitter den, och när kommer solen åt den?S VillaAlmandin skrev:
I den bästa av världar ska den sitta åt norr, men det är inte alltid möjligt.
Grundstött
· Halland
· 28 354 inlägg
Självklart är det så!S sudo skrev:
Förslag:S VillaAlmandin skrev:
Ta bort kåpan och ersätt den med lite svartmålad plåt (gammal konservburk t.ex.) så kan du se vad det gör för skillnad.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 059 inlägg
På de flesta någorlunda moderna värmepannor kan man justera ute eller innegivare X C plus/minus. Kolla om din har den funktionen. Måla du, det värsta som kan hända är väl att pannan reglerar ner värmebäraren lite tidigare.
Fick svar från IVT:
”Vi kan inte rekommendera att du ska måla över den då vi inte kan säga exakt hur/om det kan påverka givaren. Kan hända att den visar någon grad fel eftersom svart alstrar mer värme, precis som du säger.”
Vi kommer nog köra på tipset att testa med svart eltejp först för att se hur mycket det påverkar.
”Vi kan inte rekommendera att du ska måla över den då vi inte kan säga exakt hur/om det kan påverka givaren. Kan hända att den visar någon grad fel eftersom svart alstrar mer värme, precis som du säger.”
Vi kommer nog köra på tipset att testa med svart eltejp först för att se hur mycket det påverkar.
Produkter som diskuteras: "eltejp"

Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag tror att du skall ge tusan i att måla den alls! Troligen är den vita färgen en del av dosans temperaturfunktion. Jag antar att det sitter en temperatursensor i den. Målar du den svart kommer reflektansen att drastiskt försämras. Resultatet blir att sensorn inne i dosan blir MYCKET varmare när solen lyser på den. Detta i sin tur gör att värmepumpen reagerar annorlunda. Vad gör det att det sitter en vit dosa på väggen?? -Låt den vara!S VillaAlmandin skrev: