Y
Köpte Scneider Electronic takdosa av "äldre modell" gängorna som man monterar tankkontakter i är bara nitade till det plattjärnet.

Törs jag använda dessa, känns som risken vore stor att de muttrarna bara kommer snurra runt i slutändan och så får man riva hela innertaket för byta ut dosan?

Inte för att jag råkat ut för det på mina äldre gula dosor som satt upp men hos mor hände något och skruvar hade nupit fast och allt snurra och var allmänt kört...

showpic.asp
http://www.schneider-electric.se/si...ric.se/GroupList.aspx?navid=25965&navoption=2

Är de pålitliga eller inte?

Jag använder dom där mycket, funkar hur bra som helst

Det är nog min favorittakdosa. Har inte varit med om att något lossnat eller gått sönder.

Om dom lossnar har man antingen använt för långa skruvar som bottnat innan locket ligger mot taket eller dragit/tvingat in skruven med snedgäng.

Jaha, jag sitter nu precis i den smeten som Yrrol var med om i ett nyköpt hus där två av takdosarnas skruvar bara snurrar.... Inget man kollade vid besiktningen precis! ;)

Dosorna är precis denna, Thorsmans TED T-26, med gängade mässingshylsor istället för dagens variant i plast. Jag har skalat upp plasten med kniv så att jag kan greppa hylsorna med tång, men hur hårt jag än håller så går det ändå bara runt. Eftersom det är mässing vill jag inte greppa för hårt heller av rädsla att jag deformerar hylsan och klämmer fast skruvarna ytterligare!?

Någon med erfarenhet hur man skall angripa problemet? Att byta innertak känns inte som ett alternativ.....
Ska man kanske bara kapa skruvarna istället och dra in nya skruvar bredvid?

Y
mors tak är betong, elektrikern menade på att jag kunde göra en fuling och borra i centrum samt plugga och sätta genomgående takkrok istället., någon som kanske är lite mer riskabelt ifall man har träregel...

Y
hur ska man undvika att det nyper fast måntro? montera med lite fett kanske?

Det är troligen träregel jag har, men av bilden på dosan att döma så sitter det en fästplåt bakom hela dosan så det borde gå att få en bra förankring ändå. En bild på dosan bakifrån hade förstås hjälpt......

Jo dosan sitte på en liten plåt som skruvas mot under(över?)laget

Jag har råkat ut för det en gång. Skruvade i skuven med snegäng. Billigt jäkla skituttag var det med skitskruvar.

//Patrik

Inte skit till montör? ;)

elmont skrev:
Inte skit till montör? ;)
Jo, en liten pisskvätt av det också kanske. :cool:

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag har råkat ut för det en gång. Skruvade i skuven med snegäng. Billigt jäkla skituttag var det med skitskruvar.

//Patrik
Att det finns olycksbröder råder det nog ingen tvekan om, men hur löste du det?

Y
man kanske kan borra ur allt, i med sån knåd-degs-spackel sen borra och gänga nytt? känns iofs långsökt och jag hade ju inte vågat hänga kristallkronan i den då, haha.

ne, genomgående krok i mitten med vanligt täcklock utan småskruv på sidorna, :)

Onkel Heini skrev:
Att det finns olycksbröder råder det nog ingen tvekan om, men hur löste du det?
Jag minns inte exakt, men vid takdosan fanns en inspektionslucka i taket för vent.
La en bräda ovanför dosan och skruvade en lång skruv genom dosan och i brädan och den andra skruven skruvade jag i som vanligt.
Ingen lösning jag är särskilt stolt över, men alla har väl sina "lik i garderoben" så att säga, :rolleyes:

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.