Hej!

Håller på att leda ner stupröret från ena sidan taket ner till en vattenkassett.
Estimerar att takytan som går till röret är ca 27 kvadratmeter. Köpte vattenkssett från biltema och tog i lite extra då det är hård lerig jord i marken men tycker inte att vattenvolymer som utlovas stämmer överens med de kalkyler som kan göras på nätet:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...a/stenkista-med-fiberduk-256-liter-2000052040

Det står att den kistan ska klara av ett tak på 45 kvadratmeter. Den har en volym på 256L och porositer på 0,96.

Men jag får inte ihop hur det ska vara möjligt utifrån kalkyler såsom denna:
https://ystad.se/bygga-och-bo/vatten-och-avlopp/gor-plats-for-vattnet/stenkista-och-dagvattenkasett

Är det jag som räknar fel eller missar något eller är 45 kvadratmeter väldigt optimistiskt av Biltema?

D
L Larrry skrev:
Hej!

Håller på att leda ner stupröret från ena sidan taket ner till en vattenkassett.
Estimerar att takytan som går till röret är ca 27 kvadratmeter. Köpte vattenkssett från biltema och tog i lite extra då det är hård lerig jord i marken men tycker inte att vattenvolymer som utlovas stämmer överens med de kalkyler som kan göras på nätet:
[länk]

Det står att den kistan ska klara av ett tak på 45 kvadratmeter. Den har en volym på 256L och porositer på 0,96.

Men jag får inte ihop hur det ska vara möjligt utifrån kalkyler såsom denna:
[länk]

Är det jag som räknar fel eller missar något eller är 45 kvadratmeter väldigt optimistiskt av Biltema?
L Larrry skrev:
du inte bor i Bergen eller annan extremt regnig plats kommer det att funka. 0,256 m³ är mycket. Dvs om det regnar 10 mm på en sekund så blir det alltså 0,01 m x 27 m² = 0,27 m³ som åker ner i din stenkista på en sekund och först då räcker den inte till.
Även om du bor i Bergen eller annan extremt regnig plats kommer det att funka. 0,256 m³ är mycket. Dvs om det regnar 10 mm på en sekund så blir det alltså 0,01 m x 27 m² = 0,27 m³ som åker ner i din stenkista på en sekund och först då räcker den inte till

Vi har också hård lerjord där vi bor. Jag var tvungen att ordna en stenkista till stuprännan på en av fyra husknutar, vilken betjänar 40 m² takyta (drygt) men jag grävde bara en grop och ställde upp gamla 40x40 markplattor, två i botten med lite glapp emellan och två på långsidorna och två som tak. Och sen en grön presenning runtom, sen jord ovanpå. Volymen blev alltså endast 0,8 x 0,4 x 0,4 ≈ 0,13 m³ och med rätt kass avrinning. Denna slumlösning har fungerat problemfritt i 12 år.

Och välkommen till Byggahus!

Redigerat:
Tack för input!

Pratade med en grossist som inte heller förstod återförsäljarens beräkningar av utlovad takyta utan menade att man behövde ta höjd för betydligt mer regnmängd.
Märkligt kan tycka...

Tiden får utvisa hur det blir!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.