Bor i BRF, och av anledningar så är det två lägenheter som är ihopslagna till en. Varje lägenhet matas med 1-fas 20A. Vidare till köket är då spishällen på 1-fas, vilket ger riktigt tråkig effekt. Tittar på möjlighet att få en fas till, men huvudcentralen har inga expansionsmöjligheter.

För elbilar är lastbalanserare en grej, men är det egentligen något som hindrar att man använder samma tänk för att ta båda lägeneheternas el, balansera om det och dra upp en fas extra till spisen? Alternativt att man tar elen från ena lägenhetens central, och drar upp den till den andras central, och matar tillbaks om det behövs.

Föreningen har gemensam el, dvs inga abonnemangsavgifter, utan bara förbrukning.

Skulle det kunna gå?

Du kan inte ta två faser via var din elmätare och använda som "tvåfas". De måste i så fall utgå från "samma ställe" i elcentralen.

Du skriver att det inte går att få ut mer av huvudcentralen. Menar du belastningtsmässigt (vem har i så fall bedömt det?), eller får det inte plats en säkring till?

De utgår från samma huvudcentral, säkringarna bredvid varandra, sedan vardera upp till varsin mätare (för föreningens debitering) och vidare till vardera lägenhet.

Det är fullt, finns inga lediga platser för ytterligare faser/säkringar. Kapacitet finns säkert.

Någon med bättre kunskap om relevant regelverk får väl kommentera, men min spontana gissning här skulle vara att det säkert rent tekniskt skulel gå att lösa, men att det säkert skulle bryta mot en eller flera regler.
KANSKE skulle det vara möjligt om man kunde byta till en tvåpolig dvärgbrytare för bägge faser och man kunde lägga till ytterligare en matande ledare från huvudcentral till "ena lägenhetens" central. Denna får då bli undercentral och mata vidare (en fas) till "andra lägenhetens" central.

.....men med så mycket jobb verkar det ju enklare att göra rätt;
Sätt upp en ny huvudcentral med utrymme och dra 3fas stigare till varje lägenhet. :)

R Rickadilly Danger skrev:
De utgår från samma huvudcentral, säkringarna bredvid varandra, sedan vardera upp till varsin mätare (för föreningens debitering) och vidare till vardera lägenhet.

Det är fullt, finns inga lediga platser för ytterligare faser/säkringar. Kapacitet finns säkert.
Det är klart att det går att fixa, det handlar bara om till vilken kostnad. Så ta in en offert samt förankra det i styrelsen.

R Rickadilly Danger skrev:
Det går som sagt att lösa då.

I föreningen där jag var ordf. för dygt 30 år sedan hade vi kapacitetsproblem som gjorde att inga sådana här utbyggnader kunde tillåtas. Vi hade 800 lägenheter i 7 kvarter. Varje kvarter matades med 85A 3 fas. Så drygt 100 lgh per 85 A. Vid satmbyte säkrades det upp till 250A.

H hempularen skrev:
Det går som sagt att lösa då.

I föreningen där jag var ordf. för dygt 30 år sedan hade vi kapacitetsproblem som gjorde att inga sådana här utbyggnader kunde tillåtas. Vi hade 800 lägenheter i 7 kvarter. Varje kvarter matades med 85A 3 fas. Så drygt 100 lgh per 85 A. Vid satmbyte säkrades det upp till 250A.
Lite pettitesser men jag har varit elektriker rätt många pe nu men några säkringar på 85 A har jag aldrig sett. Effektbrytare ja.

Purre
Svårt att se det framför mig men att ta in en elektriker som får kolla på plats och sen komma med förslaget till styrelsen är nog enda vägen att gå.

Sen lastbalansering gällande elbil så det enda den gör normalt sett är att mäter förbrukningen på övriga huset och drar ner elbilsladdningen om den märker att förbrukningen är över vad huvudsäkringen är. Den flyttar inte omkring belastning som Ferroamp EnergyHub klarar av. Mig veterligen är dom ensamma på marknaden med den funktionen men kanske finns fler men isf är dom inte många.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.