Vi funderar på att byta golvet i hallen. Vi har redan tröttnat på parkettgolvet från 1979 som ligger och har bestämt oss för att lägga klinkergolv istället.
Problemet är bara att huset är så smart byggt, att man har byggt trappan ovanpå parketten.

Vad gör man åt det? Kan man lägga klinker rätt ovanpå parketten? Eller måste jag få bort trappan först?
Huset har en betonggrund som den står på. Vet ej om det gör skillnad, men just in case...

Vore tacksam för svar.

T
Parkett = trä = levande material = rör på sig

Klinker måste ha ett dött material under sig.

Antingen flyter du direkt på parketten eller lägger golvgips eller så tar du bort parketten.

Tack för svaret.
Var rädd för det att det inte skulle funka maed trä under.
Frågan är bara vad som lönar sig att göra? (Bäst resultat vs. mängd med arbete.) Någon som har ett förslag föe amatören?

Vad är det som gör att ni tröttnat på parkettgolvet? Om det är slitet kanske det går att slipa och få snyggt igen?

Vi har bestämt oss för klinkergolv i hallen. Inget fel på parketten som ligger, vi bara föredrar klinker i entrén...

nja...
Nu mera så kan man ju lägga klinker på i stortsett vad som helst bara det har bra böjstyvhet, så jag skulle nog säga att du kan lägga klinker direkt på parkettgolvet OM du använder IndorTec som Ardex har kolla ardex.se och klicka på broschyrer

Låter nästan för bra för att vara sant!! Låter som rena reklamen på TV-shop!
Några frågor bara. Någon som testat det? Funkar det verkligen så bra? Och vad kan kalaset gå på per kvadrat?

men hur svårt kan det va,, riv bort parketten, såga runt trappan, du får ju tänka på bygghöjden med. och att lägga klinkers på parkett är ej att rekomendera.. det ska vara "dött" material under...

Om jag inte kommer ihåg fel så kostar det ca 200:-/m2 (+moms?) ut till kund sen går det ca 4-5kg fix / m2

martinbengt: det blir det med IndorTec kan man säga eftersom keramiken ligger helt frikopplad från underlaget, man kan säga att det är en flytande konstruktion

nino. Tack för tipset. Undrar bara... Har du testa det? Funkar det verkligen så bra som de säger?

Har inte testat det, det är helt nytt i sverige men i Tyskland har det funnits i minst 10år

Bygger endast 14mm MED keramik mattan är 3mm

Ardex garanterar funktionen när man använder deras produkter.

Istället för att starta en ny tråd så kastar jag in en fråga här i den 11 år gamla tråden. Vi får se om någon uppmörksammar det.

I en hall i stugan har jag har ett gammalt brädgolv, där jag nu vill ha en "klinkersfyrkant" vid dörröppningen. Det hade ju varit enkelt att skruva på en golvgips och sedan klinka på den, men då får jag ju 12+8mm höjdskillnad vilket jag inte vill ha. Alternarivet är ju att såga upp brädorna och jägga en stum golvspånskiva och sen klinker på det, men då är det ändå trä underst? Finns det någon bra skiva som man kan skruva direkt i golvbjälklaget och senda klinka på som samtdigt palla med böjkrafterna?
MVH
N

• Gilla
Sogla
  • Laddar…
Jag har lagt klinker framför braskaminen direkt på trägolv. Det har funkat bra i 2 års tid, men där är det ju knappt nån som går heller.
Tidigare låg klinkers där på en masonitskiva som va spikad i golvet. Det hade legat sen 1964 och satt fast så in i helvete när jag skulle ta bort det.

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
Om trägolvet är någorlunda stumt kan du lägga klinker på renoveringsgips. Det gör att inte fogarna spricker när trägolvet rör sig

• Gilla
NiBaBaD
  • Laddar…
I så fall tror jag nog jag sågar väck golvet o lägger golvspån så det blir en (1) enhet som bas, och sedan gips som du föreslog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.