I en glashytt där man blåser glas (ofta på turistorter på sommaren) kan dom kanske hjälpa dig. Dom skulle smälta ihop sprickan så att det blir hel utan kemi. Men dom vill säkert inte stå för risken att hela kannan spricker.

Jag skulle satsa på ett UV-härdande glaslim som hjälpligt stabiliserar sprickan. Som tidigare inlägg antyder är det en stor och dyr process att laga den skadan med nytt glas.

Staffans2000
Eller göra ingenting.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller göra ingenting.
Gör man ingenting är det större risk att kannan spricker i tusen bitar: det är ju en mixerkanna som ska användas och ingen gammal klenod i ett vitrinskåp.

Det spelar ingen roll vad man gör egentligen. Finns nog ingen reparationsmetod som kan förhindra eller eliminera det faktum att glaset är skadat och att det nu är spänningar i glaset.
Kletar man dit nåt är det för att slippa flisor i det man anrättar. I övrigt så får man nog vara beredd att den går i tusen bitar närsomhelst. Med reservation hur de är gjorda då såklart, det vet jag ingenting om. Är de bara gjutna så händer det väl inget. Är de det minsta värmebehandlade och härdade, ja då blir det tusen bitar när som helst.

electroluxaren skrev:
Glömde bort att cyanid inte är giftigt förståss
Bara för att en kemisk förening innehåller en cyanid-molekyl så betyder det inte att den är giftig. Vanligt bordssalt innehåller t ex både klor och natrium, och inget av dem är direkt nyttiga att förtära var för sig.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Staffans2000
För att inte snacka om Salmiac.

Mitt tips!
Håll koll på sprickan. Växer den inte, kan kannan hålla länge.

J jojo123 skrev:
Finns bara ett sätt att laga det på ett bra sätt , du är i Staden och där finns 2 eller 3 ställen som fixar det . . för att få till det måste hela kannan värmas upp till X-grader annars spricker den , har lagat ett vinglas , där foten gick av ,ser mycket bra ut .
Ingen reklam på forumet, ge mig ett PM så får du där jag lagade
Hej
Jag har samma problem med en gammal kanna i glas efter min farmor, var kan jag vända mej

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.