27 779 läst ·
24 svar
28k läst
24 svar
Kan man laga liten spricka i glaskanna?
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
I en glashytt där man blåser glas (ofta på turistorter på sommaren) kan dom kanske hjälpa dig. Dom skulle smälta ihop sprickan så att det blir hel utan kemi. Men dom vill säkert inte stå för risken att hela kannan spricker.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag skulle satsa på ett UV-härdande glaslim som hjälpligt stabiliserar sprickan. Som tidigare inlägg antyder är det en stor och dyr process att laga den skadan med nytt glas.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det spelar ingen roll vad man gör egentligen. Finns nog ingen reparationsmetod som kan förhindra eller eliminera det faktum att glaset är skadat och att det nu är spänningar i glaset.
Kletar man dit nåt är det för att slippa flisor i det man anrättar. I övrigt så får man nog vara beredd att den går i tusen bitar närsomhelst. Med reservation hur de är gjorda då såklart, det vet jag ingenting om. Är de bara gjutna så händer det väl inget. Är de det minsta värmebehandlade och härdade, ja då blir det tusen bitar när som helst.
Kletar man dit nåt är det för att slippa flisor i det man anrättar. I övrigt så får man nog vara beredd att den går i tusen bitar närsomhelst. Med reservation hur de är gjorda då såklart, det vet jag ingenting om. Är de bara gjutna så händer det väl inget. Är de det minsta värmebehandlade och härdade, ja då blir det tusen bitar när som helst.
HejJ jojo123 skrev:Finns bara ett sätt att laga det på ett bra sätt , du är i Staden och där finns 2 eller 3 ställen som fixar det . . för att få till det måste hela kannan värmas upp till X-grader annars spricker den , har lagat ett vinglas , där foten gick av ,ser mycket bra ut .
Ingen reklam på forumet, ge mig ett PM så får du där jag lagade
Jag har samma problem med en gammal kanna i glas efter min farmor, var kan jag vända mej
Skicka mej gärna var man kan vända sig nin mail ; lars@tingvalla.nu
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden