Tänkte förse en av hyllorna i min bokhylla (ca 80 cm bred) med en LED-strip. Såg på Elbutik.se att de har en Hide-a-lite med hög färgåtergivning som man kan köpa metervis. Till denna enmetersstrip rekommenderades jag en mindre LED-driver och en strömställare.

Är det svårt att installera det här själv? Eller behöver man en elektriker för detta?

• En vit Hide-a-lite DC Minijolly LED-driver för installation av LED-belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt, nej: Det är ju tydligt att det är en ojordad trafo och N och L för primären är tydligt utmärkta.
Likaså sekundären, det ser ut som att det finns två utgångar.

Men däremot är det nog inte lagligt rent principiellt då det blir en fast installation.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Svårt, nej: Det är ju tydligt att det är en ojordad trafo och N och L för primären är tydligt utmärkta.
Likaså sekundären, det ser ut som att det finns två utgångar.

Men däremot är det nog inte lagligt rent principiellt då det blir en fast installation.
Stort tack för klargörandet! Det är nog bäst om jag sätter upp prylarna, så får elektrikern koppla in dem.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hur har du tänkt omkring inkopplingen? Du länkar till en väggfast brytare, hur ska du använda den?

Prylar som kopplas in med en stickkontakt är inte en "fast installation".
Om du kopplar in drivdonet med en stickkontakt så kan du göra installationen själv och sannolikt spara några tusen kronor.
Köp ett sladdställ med en strömbrytare. Säkerställ att kabeln blir bra dragavlastad vid ingången till drivdonets primärsida.
https://www.jula.se/catalog/el-och-.../lamptillbehor/lampsladdar/sladdstall-410063/

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Hur har du tänkt omkring inkopplingen? Du länkar till en väggfast brytare, hur ska du använda den?

Prylar som kopplas in med en stickkontakt är inte en "fast installation".
Om du kopplar in drivdonet med en stickkontakt så kan du göra installationen själv och sannolikt spara några tusen kronor.
Köp ett sladdställ med en strömbrytare. Säkerställ att kabeln blir bra dragavlastad vid ingången till drivdonets primärsida.
[länk]
Bra poäng. Utgick ifrån att TS ville ha det fast, dvs inkopplat i elsystemet med brytare på väggen, men med en stickkontakt monterad så blir det ju inte "fast" :)

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Väldigt höga priser på led-listen. Har du speciella krav på belysningen i din bokhylla?

Stort tack @etompau och @klaskarlsson för input!

Jag hade tänkt sätta upp en strömbrytare/vriddimmer på bokhyllssidan och sedan ha en vanlig stickkontakt ned till ett vägguttag. Jag upptäckte att eftersom jag enbart skall ha en meter (ca 8 W) av LED-listen, så hade exempelvis Plejd en variant som tydligen man kan lägga bakom en vridadapter i en utanpåliggande dosa. Och då bokhyllan är svart vore det bra att kunna ha allt i en svart dosa och inte ytterligare en driver som man måste gömma någonstans. Men även om detta inte är en fast installation, så vet jag inte om jag riktigt klarar av att koppla in en sådan här sak själv? Det verkar ju finnas flera hål som man kan stoppa kablarna i! ;-)
Anledningen till att jag tog en lite dyrare LED-strip är att jag ville ha maximalt RA-värde så att färgåtergivningen blir så bra som möjligt då jag skall ha en del konstföremål på hyllan.

Se bifogad pdf för att bättre förstå hur jag tror att man skall göra!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det finns en massa vriddimmrar för LED-lampor. Vill du kunna fjärrstyra den, eller varför vill du ha en Plejd?

Vridadaptern ska sitta på en plejd-puck, ex LED-10. LED-10 ska sedan kopplas till nätspänning, 230 V.

useless useless skrev:
Det finns en massa vriddimmrar för LED-lampor. Vill du kunna fjärrstyra den, eller varför vill du ha en Plejd?
Jag tyckte det verkade lite läckert att kunna styra LED-stripen med Bluetooth

det kan också vara läckert att använda astrouret i Plejden för att slå till LED-rampen på exempelvis 10% några minuter innan någon vanligtvis går upp på morgonen, för att då låta morgonpigga möta en lite mjukt upplyst konstsamling...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
En sak som jag glömde fråga er, var vilken kabelarea man behöver för den här uppsättningen, dvs 1 meter 24V LED-strip? Räcker det med RKUB 0,5mm2 eller behöver man 0,75 mm2? Tänkte att det kanske var lättare att löda LED-stripen med en kabel som är så tunn som möjligt?

kanske värt att ta en snabbkoll på ikea för att se om deras prylar kan funka. behövs ingen elektriker men om du vill styra med mobilen så kräver det ju en hub

LED-stripen drar 10W/meter enligt din länk.
10W/m
10W/24V = 0,416A

0,5 mm2 ger ett spänningsfall på 0,03Volt / meter kabel (2 ledare).

D Dilato skrev:
LED-stripen drar 10W/meter enligt din länk.
10W/m
10W/24V = 0,416A

0,5 mm2 ger ett spänningsfall på 0,03Volt / meter kabel (2 ledare).
Stort tack för denna exakta uträkning @Dilato ! Dock är jag fortfarande osäker på om detta betyder att jag med marginal kan använda 0,5mm2 eller om det vore bättre med 0,75mm2 och även om valet av kabelarea påverkar svårigheten att löda på kabeln på LED-stripen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.