Tänkte koppla den med en strömbrytare med en lampsladd till ett jordat vägguttag. De har dock ingen jordad kabel med tryckknapp. Spegeln har jord och är eg tänkt att kopplas direkt nätet.

Huset har ny el med jordade uttag och jordfelsbrytare och allt sånt.

Så, kan jag ta en vanlig sladd med brytare och sedan koppla den till ett vägguttag?

• Strömförsörjningsenhet för LED-belysning med 24V 45W kapacitet och flera certifieringsmärken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etiketter och märkningar på elektrisk komponent för spegel, inklusive 24V 45W och energiklassning.
    Skapa konto
D Dilato skrev:
Du får göra din egen sladd, det finns sladdströmställare för jordad 3-ledare
Men behövs det jord? Spegeln har som sagt en jordkabel men med tanke på att det är 24 volt bara? Det är ju en ledstrip bakom spegeln. Dålig märkning kring om den är dubbelisolerad eller inte dock.

T Tokv41 skrev:
Men behövs det jord? Spegeln har som sagt en jordkabel men med tanke på att det är 24 volt bara? Det är ju en ledstrip bakom spegeln. Dålig märkning kring om den är dubbelisolerad eller inte dock.
Det är omvandlaren från 230V till 24V som kräver jord, antagligen har den ett metallhölje?

D Dilato skrev:
Det är omvandlaren från 230V till 24V som kräver jord, antagligen har den ett metallhölje?
Nix, inget metallhöje på spegeln. Vibbar en i badrummet som är kopplad direkt på elen. Denna tänkte vi sätta i ett sovrum bara. Spegel enbart med glas.

Så jag tänkte att jorden var onödig.

Har tillverkaren monterat en jordtråd så kanske du ska lita på att dom anser att armaturen ska jordas.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
A
Läs anvisningarna som medföljer produkten så framgår allt där hur den ska installeras.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Läs anvisningarna som medföljer produkten så framgår allt där hur den ska installeras.
Nej det gör det inte.

A avh67f skrev:
Nyfiken på hur det kommer sig att skriver ett sånt inlägg? Vad är syftet.

Vet du att det finns instruktioner som beskriver klassning, om man skall koppla den till ett vägguttag etc till denna spegel?

A
Det ska alltid framgå i de medföljande instruktionerna hur produkten ska installeras annars är den felaktig och får inte säljas heller.

• Gilla
  • Älska
tommib och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det ska alltid framgå i de medföljande instruktionerna hur produkten ska installeras annars är den felaktig och får inte säljas heller.
Men det vet du väl inte? Om spegeln hade köpts begagnad tex. Helt onödigt inlägg!

I det här fallet så ska ju spegeln kopplas in på ett alternativt sätt som det inte är tänkt därav frågan.

Tycker du verkligen att du bidrar med något med dina inlägg? Om det stod i instruktionerna det jag frågade. Tror du då att jag hade frågat här?

Det är en tydlig jordsymbol och text på drivdonet där man kan se att det ska jordas.
Det finns alltså inga tvivel, tycker du att du är bättre lämpad att avgöra om den ska jordas än tillverkaren så står det dig naturligtvis fritt att göra som du vill och ta allt ansvar.

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Etikett med jordningssymbol och anslutningsinformation på elektronisk enhet; markering för brun, blå och jordledare.
Skapa konto

Som sagt, tydligt och klart att det ska jordas.
Jorda!
Inget att tjafsa om, den "isolerade miljöns" tidevarv är förbi.
Om du jordar slipper prästen.

Ha en trevlig helg!

//F

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dra fram jord till eluttaget istället.

Fotografen Fotografen skrev:
[bild]
Som sagt, tydligt och klart att det ska jordas.
Jorda!
Inget att tjafsa om, den "isolerade miljöns" tidevarv är förbi.
Om du jordar slipper prästen.

Ha en trevlig helg!

//F
Okej. Jag frågade då jag inte kan el tillräckligt bra. Men tackar för svaret.

Då får det bli en jordad tryckknapp.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.