D Dilato skrev:
I ett perfekt inställt system behövs inga termostater.
Förr i tiden när termostater inte fanns justerade man elementen med en enkel manuell ventil ( och det fungerar fortfarande).
Med 3 tonårstjejer som gillar olika temperaturer så hade det varit bra.
 
J Jill Wihlborg skrev:
Finns i inlägget. Den gråa saken till vänster.
Min fråga var hur det ser ut där den "gråa" saknas.
 
D Dilato skrev:
Min fråga var hur det ser ut där den "gråa" saknas.
 
  • Nära bild på ett gammalt och korroderat rör under en radiator, installerat i ett trägolv intill golvlisten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken diameter är det på gängan?

Står det någon text eller symboler på radiatorventilen och handratten?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den "gråa" är säker en enkel ratt som trycker in stiftet för att minska flödet.
Utan att ha koll ser det ut som ett enrörssystem.
@Krilleman kan nog hjälpa till mer än vi andra.
 
Det beror lite på vad man har för värmesystem om man behöver termostat eller om det räcker med ett vred.
Termostat var viktigt när man eldade olja,ved eller el och reglerade shunten manuellt. Med värmepump av något slag kan termostaten vara helt onödig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jill Wihlborg skrev:
Med 3 tonårstjejer som gillar olika temperaturer så hade det varit bra.
Tycker någon att det är för varmt?
 
Krilleman
Bara vredet från en äldre Arcu tror jag inte går att få tag på.

Man kan byta allt dock.
Men man måste veta 1 eller 2-rörs... (RFA 41 eller RFA 42)

Finns omnämnd i MMA:s ROTbok.
Tabell över ventiler med kolumner för befintlig ventil, anslutning, utförande, röranslutning, c/c, utbytesventil och RSK nr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.