Precis köpt hus och där fattas några såna gråa man reglerar värmen med.

Kan man köpa nya?
Var?
Vat heter dom?
 
  • En grå termostatanslutning under en vit radiator med kopplingar och rör, placerad ovanför ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jill Wihlborg skrev:
Precis köpt hus och där fattas några såna gråa man reglerar värmen med.

Kan man köpa nya?
Var?
Vat heter dom?
Termostat heter det du menar troligen, men behöver du det verkligen?
 
H
J Jill Wihlborg skrev:
Precis köpt hus och där fattas några såna gråa man reglerar värmen med.

Kan man köpa nya?
Var?
Vat heter dom?
Hör med VVS:are om det finns. En bekant hade samma problem och VVS:aren borrade hål i en liknade grå del och limmade dit. Fungerade bra.
 
  • Gilla
Jill Wihlborg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Termostat heter det du menar troligen, men behöver du det verkligen?
Nej, det är ingen termostat, det är bara en manuellt handvred.
 
D Dilato skrev:
Termostat heter det du menar troligen, men behöver du det verkligen?
Hur ska jag annars reglera värmen i dom rummen där det fattas?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är ingen termostat, det är bara en manuellt handvred.
För en helt okunnig, vad är skillnaden?
Det reglerar ju värmen?
(Hade också gissat på att det hette termostat)
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, det är ingen termostat, det är bara en manuellt handvred.
Jag antog att frågan var att det fattades något, inte vad som redan fanns.
TS har inte visat var det fattades något, bara vad som finns..så upplagt för missförstånd.
 
D Dilato skrev:
Jag antog att frågan var att det fattades något, inte vad som redan fanns.
TS har inte visat var det fattades något, bara vad som finns..så upplagt för missförstånd.
Den gråa saken fattas på vissa element.
 
J Jill Wihlborg skrev:
För en helt okunnig, vad är skillnaden?
Det reglerar ju värmen?
(Hade också gissat på att det hette termostat)
En termostat styr flödet till elementet efter omgivningens temperatur. Kallt i rummet = mer värme tillförs.

Ett vred är bara en kran. Du kan öppna den och stänga den, eller någonstans däremellan. El manuello, så att säga.
 
  • Gilla
Jill Wihlborg
  • Laddar…
J Jill Wihlborg skrev:
Den gråa saken fattas på vissa element.
Behövs det regleras?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I ett perfekt inställt system behövs inga termostater.
Förr i tiden när termostater inte fanns justerade man elementen med en enkel manuell ventil ( och det fungerar fortfarande).
 
Med ett handvred så ställer du manuellt in ett visst flöde till radiatorn. Flödet är samma oberoende av vilken temperatur det är i rummet.

Med en termostat så ställer du manuellt in en viss rumstemperatur som termostaten ska hålla, så flödet kommer att variera med rumstemperaturen, är rumstemperaturen lägre än inställt värde så ökas flödet, är rumstemperaturen högre än inställt värde så minskar flödet.
 
  • Gilla
Jill Wihlborg
  • Laddar…
J Jill Wihlborg skrev:
Den gråa saken fattas på vissa element.
Bild?
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Behövs det regleras?
Har 3 tonårstjejer som inte är överens om hur varmt det behöver vara...
 
D Dilato skrev:
Bild?
Finns i inlägget. Den gråa saken till vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.