H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
En termostat styr flödet till elementet efter omgivningens temperatur. Kallt i rummet = mer värme tillförs.J Jill Wihlborg skrev:
Ett vred är bara en kran. Du kan öppna den och stänga den, eller någonstans däremellan. El manuello, så att säga.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Med ett handvred så ställer du manuellt in ett visst flöde till radiatorn. Flödet är samma oberoende av vilken temperatur det är i rummet.
Med en termostat så ställer du manuellt in en viss rumstemperatur som termostaten ska hålla, så flödet kommer att variera med rumstemperaturen, är rumstemperaturen lägre än inställt värde så ökas flödet, är rumstemperaturen högre än inställt värde så minskar flödet.
Med en termostat så ställer du manuellt in en viss rumstemperatur som termostaten ska hålla, så flödet kommer att variera med rumstemperaturen, är rumstemperaturen lägre än inställt värde så ökas flödet, är rumstemperaturen högre än inställt värde så minskar flödet.
