Vi ska bygga hus där Elite fönster ingår. Själva handtagen är dock inte alls i vår smak, i aluminium, och vi vill därför köpa andra beslag (handtag) i annat material. Elite har inte själva något annat att erbjuda och vi får inget tydligt svar på om vi kan köpa egna beslag att montera på deras fönster. Det går nog inte, svarar vår säljare. Vad tror ni?

Se bild för exempel på beslag från Assa som vi är intresserade av

• Stilrena fönsterhandtag i kromad finish från Assa, visade på online butikssida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad är det för typ av beslag du tänker på? Är det espagnoletthandtag eller andra låsbeslag? Det finns ganska många på ett fönster.

J justusandersson skrev:
Vad är det för typ av beslag du tänker på? Är det espagnoletthandtag eller andra låsbeslag? Det finns ganska många på ett fönster.
Jag har nu bifogat en bild! Tack för att du uppmärksammade detta.

Det ser ut som gamla Fix beslag. Fabriken ligger i Göteborg. Om det rör sig om träfönster kan jag inte se att det inte skulle kunna fungera med dessa beslag. Fyrkanthålet som handtagets pinne skall vrida runt, brukar vara av standardmått.

• Gilla
angelar
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det ser ut som gamla Fix beslag. Fabriken ligger i Göteborg. Om det rör sig om träfönster kan jag inte se att det inte skulle kunna fungera med dessa beslag. Fyrkanthålet som handtagets pinne skall vrida runt, brukar vara av standardmått.
Tack för svar! Det låter bra! Jo det är träfönster.. Här är mer beskriving av handtagen:

• Skärmdump av en mobiltelefon som visar en produktdiskussion om stilrena handtag för fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gick det fönster o dessa handtag?
Vi har de handtagen på våra gamla fönster o vill ha samma om vi byter till nya.

A andem038 skrev:
Hur gick det fönster o dessa handtag?
Vi har de handtagen på våra gamla fönster o vill ha samma om vi byter till nya.
Handtaget heter Fix 42 och har en 8mm fyrkantspinne (sprint) enligt svensk standard om era nya fönster istället har beslag från Europa som är vanligt i PVC-fönster Dreh-kipp så är det troligt att det fyrkantspinnen ska vara 7mm istället och heter då Fix4207.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.