4 309 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Kan man kolla om Cirkulationspumpen är hel ?
Ja, kan man kolla ifall cirkulationspumpen är fungerar som den ska fast den inte är inkopplad ? jag har fått en pump som har funkat tidigare. men nu har själva skalet sprucke lite. de är ju egentligen inget som spelar någon roll , men jag vill inte koppla in den ifall den inte skulle funka..
Så kan man kolla ifall den funkar när den inte är inkopplad ?
tex koppla på strömmen till den eller liknande . eller skär den ihop då eller så?
Så kan man kolla ifall den funkar när den inte är inkopplad ?
tex koppla på strömmen till den eller liknande . eller skär den ihop då eller så?
Det är inte alls bra att torrköra pumpen. Jag skulle dock gissa att man kan skruva bort luftningsskruven så man ser axeln och kan "dutta" till med spänningen och kolla om axeln roterade. Det funkar i alla fall att torrtesta större industripumpar genom att bara ge dem spänning en kort stund, men jag är inte säker på att det är ok med en liten cirkulationspump. Fast det verkar ju åtminstone lite osannolikt att den omedelbart skulle skära eller haverera på annat sätt.
Några sekunder lär inte spela någon roll.mulpac skrev:Det är inte alls bra att torrköra pumpen. Jag skulle dock gissa att man kan skruva bort luftningsskruven så man ser axeln och kan "dutta" till med spänningen och kolla om axeln roterade. Det funkar i alla fall att torrtesta större industripumpar genom att bara ge dem spänning en kort stund, men jag är inte säker på att det är ok med en liten cirkulationspump. Fast det verkar ju åtminstone lite osannolikt att den omedelbart skulle skära eller haverera på annat sätt.
Försök att fylla den med lite vatten. Om det är en "våt pump" så sitter det vätskesmorda glidlager som kan bli skadade.
Klicka här för att svara