Säkert en väldigt basic och korkad fråga: Är det möjligt att lägga samma typ av plattor intill annat tidigare lagt golv som redan är fogat sen länge tillbaks?

Dvs vi har ett stort öppet utrymme som vi klinkrade för ett år sen, men ansåg inte vi hade råd/tid lägga samma klinker över hela ytan då, och nu vill vi lägga samma klinker i en hall som ansluter till det gamla golver? Vad kallar man detta? Om man vill söka på det? Är kallfogning rätt ord?

:)

B
Ja, det är ju inga större problem. Fogen kanske inte kommer få exakt samma nyans i gamla och nya, då det gamla golvet kanske hunnit få lite smuts på fogen. Och DE NYA klinkerplattorNA är ju sannolikt från en senare bränning vilket kan innebära nyansskillnad mellan nytt och gammalt golv. Men et der du ju innan du lägger det nya, om det känns ok eller ej.

Vet inte vad du ska söka på... vet inte vilket problem du försöker finna svaret på.

Tack. Dåligt formulerad fråga av mig där. Att det går förstår jag, min fråga är mer kvalitativ - blir det bra? :)

Går det att få bra/blir det en tydlig kallfog som när man kallfogar betong i två olika gjutningar - eller är klinkerfogen så finkornig så det smälter ihop? Vi har plattor från samma bränning, och det är ändå melerat/nyanskillnader mellan inviduella plattor + fog med samma streckkod. Möjglitvis olika batcher.

Har bättrat på klinkerfog på ett golv där det blev för lågt/snålt med fog - och där tyckte jag inte det syns någon skillnad.

Men jag tolkar ditt svar som att detta med just fogen mellan gammalt och nytt inte ska bli brutalt ful/tydlig åtminstonde. Låter bra. Jag gör ett försök(y) vid sidan av och kollar på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.