Jag har ett badrum som renoverades av tidigare ägare strax innan jag köpte. Jag skulle vilja förändra ytorna som nu är linoleum tapet och golv. Förutsatt att rummet gjorts enligt gällande våtrumsregler så är ju tätskiktet färdigt och därmed borde man väl kunna börja kakla och klinkra direkt på linoleumet? Det man använt (förutsätter jag) är våtrumsgips, och gips är ju orörligt (så kaklet bör väl sitta där man satt det?) Ett problem säger en kompis är hörnen som ju är rundade av linoleumets styvhet. Men borde inte fixets tjocklek kunna avhjälpa detta? Är det någon som har erfarenhet av liknande? Eller någon som har goda argument för att låta bli?

• Hörn av ett badrum med en vägg täckt av linoleumtapet i bladmönster. Riningen av hörnet antyder samtal om renovering och kakling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linoleum lär det väl inte va? Är väl en våtrumsmatta? Men det spelar ingen roll då man inte kaklar på dessa då dom inte är godkända för det.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
H
M Mgns L skrev:
Jag har ett badrum som renoverades av tidigare ägare strax innan jag köpte. Jag skulle vilja förändra ytorna som nu är linoleum tapet och golv. Förutsatt att rummet gjorts enligt gällande våtrumsregler så är ju tätskiktet färdigt och därmed borde man väl kunna börja kakla och klinkra direkt på linoleumet? Det man använt (förutsätter jag) är våtrumsgips, och gips är ju orörligt (så kaklet bör väl sitta där man satt det?) Ett problem säger en kompis är hörnen som ju är rundade av linoleumets styvhet. Men borde inte fixets tjocklek kunna avhjälpa detta? Är det någon som har erfarenhet av liknande? Eller någon som har goda argument för att låta bli?
Finns det kvalitets dokument? Det är inte bra att förutsätta/anta att det är rätt utfört man måste veta. Det håller inte att tro att det är rätt utfört vid t.ex. en försäkringsskada. Prata med förre ägaren och få det skriftligt.

Paul-Staffanstorp
Linoleum har man ju inte i våtutrymme utan som redan nämnts är det väl vanlig plastatta och dessa är sällan godkända att sätta kakel på då det kan göra att mattan släpper från underlaget.
Dessutom om det är reglade väggar så r det ofta för glest mellan reglarna för att kunna sätta kakel utan att det riskerar spricka.

Ok, fattar. Ja jag sa fel där med linoleum. Då får jag nog leva med plastmattan ett par ag till.
Jag tackar er för svaren!

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.