Jag har ett badrum som renoverades av tidigare ägare strax innan jag köpte. Jag skulle vilja förändra ytorna som nu är linoleum tapet och golv. Förutsatt att rummet gjorts enligt gällande våtrumsregler så är ju tätskiktet färdigt och därmed borde man väl kunna börja kakla och klinkra direkt på linoleumet? Det man använt (förutsätter jag) är våtrumsgips, och gips är ju orörligt (så kaklet bör väl sitta där man satt det?) Ett problem säger en kompis är hörnen som ju är rundade av linoleumets styvhet. Men borde inte fixets tjocklek kunna avhjälpa detta? Är det någon som har erfarenhet av liknande? Eller någon som har goda argument för att låta bli?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 627 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 627 inlägg
Finns det kvalitets dokument? Det är inte bra att förutsätta/anta att det är rätt utfört man måste veta. Det håller inte att tro att det är rätt utfört vid t.ex. en försäkringsskada. Prata med förre ägaren och få det skriftligt.M Mgns L skrev:Jag har ett badrum som renoverades av tidigare ägare strax innan jag köpte. Jag skulle vilja förändra ytorna som nu är linoleum tapet och golv. Förutsatt att rummet gjorts enligt gällande våtrumsregler så är ju tätskiktet färdigt och därmed borde man väl kunna börja kakla och klinkra direkt på linoleumet? Det man använt (förutsätter jag) är våtrumsgips, och gips är ju orörligt (så kaklet bör väl sitta där man satt det?) Ett problem säger en kompis är hörnen som ju är rundade av linoleumets styvhet. Men borde inte fixets tjocklek kunna avhjälpa detta? Är det någon som har erfarenhet av liknande? Eller någon som har goda argument för att låta bli?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Linoleum har man ju inte i våtutrymme utan som redan nämnts är det väl vanlig plastatta och dessa är sällan godkända att sätta kakel på då det kan göra att mattan släpper från underlaget.
Dessutom om det är reglade väggar så r det ofta för glest mellan reglarna för att kunna sätta kakel utan att det riskerar spricka.
Dessutom om det är reglade väggar så r det ofta för glest mellan reglarna för att kunna sätta kakel utan att det riskerar spricka.
Klicka här för att svara